Een vriendin van me is met fruit begonnen op 4 mnd omdat die kleine moeite had met poepen. En nu gaat het poepen beter. Ik ga beginnen met 6 mnd omdat mijn zoontje zoveel last van zijn darmen heeft (gaat nu wel wat beter) dat ik het voorlopig even bij borstvoeding wil houden. En wij begrijpen elkaar! Iedereen moet gewoon doen wat zij beste vind. Punt
Mijn dochtertje heeft dit weekend, 1 dag voor ze 6 maanden werd voor het eerst groenten gekregen. Ik heb gelukkig geen commentaar gekregen. Ik geef BV, ik ken verder in mijn omgeving niemand die langer dan 3 maanden BV heeft gegeven, zij begonnen ook allemaal met 4 maanden met bijvoeding. Ik zei dan dat ik tot 6 m zou wachten, ik kreeg dan vaak te horen, Oja, jij geeft BV, dan mag je wachten he! Ik dacht dan: ook met KV mag je wachten Trek je het maar niet aan, de meeste mensen hebben niet veel kennis van baby's en voeding
Hier geen ervaring met die opmerkingen. Eerder omgekeerd, als ik tegen de familie met trots zeg dat hij zijn groenteprakje of fruithapje goed eet, dan kijken ze me aan met grote ogen! Mijn SM zegt dan zelfs dat ik niet te hard moet wensen dat hij groot wordt, laat hem nog maar even baby zijn... Geen idee waar ze het dan over heeft. Gebeurd trouwens ook als ik zeg dat hij kan omrollen en zo. Wel heb ik zo een opmerkingen gehad als ik zeg dat ik hem flesvoeding geef. Dat stoort me wel en heeft me eventjes laten voelen alsof ik geen goede moeder zou zijn omdat ik geen borstvoeding (meer) geef.
Heel herkenbaar, vooral bij schoonfamilie. Die begrijpen uberhaupt niet dat ik (nog steeds) borstvoeding geef. Niets van aantrekken en duidelijk maken waarom jij er niet voor kiest, als ze het begrijpen is het over.
Ik ben bij mijn dochter begonnen met vijf maanden omdat ze niet voldoende had aan de max flesvoeding, het is 2 1/2 jaar gelden en cb zei toen nog wachten tot 6 maanden. Inmiddels is dat beleid veranderd bij cb want ze adviseren vanaf 4 maanden nu! Kindje van vrienden van ons kreeg met 3 maanden overigens al rijstebloem door de fles op advies van cb! Ik ben t niet van plan om bij nr 2 zo vroeg te starten, tenzij die ook niet voldoende heeft aan de max flesvoeding Volg je moedergevoel en de rest lekker laten lullen!
Wat vervelend zeg, je eigen familie nog wel die je zo veroordeelt! Bah. Kunnen ze niet eens normaal vragen waarom ze het zo belangrijk vinden hun wil op te leggen aan jou? Bizar. Ik kreeg eerder wel opmerkingen dat ik mijn dochter wakker maakte voor voeding als mijn eigen tieten op ploffen stonden (ook voeden op mijn verzoek), en ik en zij vonden het prima. Ze kwam sowieso wel vaak genoeg maar soms hield ik het gewoon niet meer. Vonden ze ook maar raar. Of dat ik in rugby houding voedde.. was ook maar raar. Over hapjes hebben ze niet gezeurd, maar ik kan me voorstellen hoe vervelend dat is. Als het kan (ik weet niet hoe de situatie is), is het wellicht een idee te zeggen hoe je je voelt. Dat je het vervelend vindt dat ze dit zo zeggen, dat het jouw kind is en dat jij mag doen wat jou goeddunkt.. Als dat niet kan ze idd maar gewoon laten lullen en lekker doen wat je goeddunkt.
Wij zijn met 6 maanden begonnen en ookal vonden sommige mensen het een beetje vreemd, we hebben er geen negatieve reacties op gehad. Ze at trouwens echt bijna niks tot ze 7 maanden was en we kregen toen de opmerking dat we de 'boot hadden gemist'. Sinds ze een maand of is eet ze alles.
Wen er maar aan hoor, dat commentaar houdt niet meer op. Gaat het niet over eten, dan wel over fles/tuitbeker/rietjesbeker/gewone beker, of je wel/geen limonade geeft, snoepjes, en ga zo maar door. Iedereen weet wat van opvoeden. Wat me wel opvalt is dat het vaak moeders, schoonmoeders of andere vrouwen zijn die er 30 jaar geleden mee bezig waren. ALS ik me al ga verdedigen of uberhaupt een antwoord geef, roep ik iets over voortschrijdend inzicht en dat ik verder toch niet luister omdat ik eigenwijs ben. Wat overigens gewoon bevestigd wordt Maar serieus, lach er maar om of negeer het, anders blijf je bezig.
Nou zeg, jij bent de moeder en bepaalt zeker zelf wel wanneer je start? Ik geef ook borstvoeding en geef mijn kleintje af en toe een hapje. Gewoon voor de smaak, niet als vervanging van.... Doe het gewoon op t tempo van je kindje en luister lekker niet naar een ander
Ik verdedig me niet. Waarom zou ik? Als je jezelf gaat verdedigen, dan geef je mensen alleen maar het gevoel dat ze gelijk hebben om je aan te vallen. Maar goed, ik ben gewoon stronteigewijs van geboorte, dus het kan mij sowieso niet boeien. Ik sta best open voor tips en adviezen. Maar uiteindelijk doe wij (man en ik) het toch gewoon samen op onze manier. En we nemen die beslissing op basis an informatie die we langs verschillende kanten krijgen, gecombineerd met 'wat goed voelt'.
als je bv geeft is het juist goed om "pas" rond de 6e maand te starten. en als je kindje het er goed op doet, waarom "moet" het dan eerder? lekker laten praten hoor! jij bent de mama dus jij bepaald. hier wel gestart vanaf zo'n 4 maand(wou langer wachten) met af en toe proeven(kunstvoeding). merkte dat mijn baby behoefte kreeg aan meer voeding(niet tevreden na de fles), en aangezien wij geen forte kunnen geven ivm verstoppingen hier dus langzaam gestart. nu sinds een week echt structureel elke dag, sochtends fruit en eind van de middag groente. vanaf het begin eet ze alles op wat ik haar geef, spuugt niks uit en eet alsof ze nooit anders heeft gedaan. ieder kindje is anders! en als jou'n kindje de behoefte nog niet heeft zou ik het gewoon niet doen.