Mijn zoontje is nu bijna een jaar (eind deze maand) en heeft driftbuien. Als ik hem neer wil zetten gaat ie hangen en dat doet ie buiten ook als ie niet wil lopen. Daarnaast kan ie het opeens op het schreeuwen zetten. Is hij nu al aan het peuteren?? En belangrijker hoe ga ik ermee om? Hijs nog zo jong dat ik geen idee heb...
Het is maar net wat je onder peuteren verstaat. Mijn dochtertje van 13 maanden doet dezelfde dingen (behalve niet willen lopen, loopt nog niet ) maar ik zie dat nog niet echt als peuteren. Eerder ontdekken dat ze invloed kan uitoefenen op de situatie. Driftbuien horen niet alleen bij de peuterpubertijd. Mijn oudste was met acht maanden al driftig. Blijf consequent en rustig. Geef hem af en toe es zijn 'zin' (indien mogelijk) en laat hem ook weten dat het soms echt niet kan.
Nou ja peuteren zou ik het niet noemen. Maar dit gedrag kan zeker ook bij deze leeftijd horen. Het is goed te weten wat het is. Heeft hij iets van verlatingsangst oid, of gewoon zijn uitprobeer gedrag. Want bij het eerste zou ik er juist wat meer aan toegeven en juist die geborgenheid en veiligheid bieden. Is dat het niet dan misschien toch wat streng in zijn.