hoe straks de kat en baby samen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door douglas84, 3 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    Wij hebben een kat die vaak bij ons op het voeteneinde slaapt. Nu zei mijn schoonmoeder dat ik hem vast moest leren om niet meer boven te komen, anders is dat straks gevaarlijk voor de baby.
    Ik snap dat hij bij de baby kan gaan liggen als deze straks bij ons op de slaapkamer slaapt.
    Maar aan de andere kant ben ik bang dat hij zich beledigd voelt dat hij niet meer boven mag komt en denkt dat het door de baby komt.
    Wie heeft hier ervaring mee? En wat hebben jullie gedaan?

2. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik heb dan een hond ipv een kat. Mijn hond sliep altijd heel graag op de aanstaande babykamer en bij ons in bed. Toen ik zwanger was heb ik dit meteen afgeleerd. Als je het nu doet, zien ze dit nooit in combinatie met de baby die er bij gekomen is. Als ze straks ineens niet meer op je kamer mag komen, kan het wel eens anders zijn denk ik.
    Dusja ik zou er nu meteen mee beginnen.
    Bij onze hond was het makkelijk, ze komt nu niet meer op de babykamer en op de slaapkamer enkel bij de deur. Zonder moeite of problemen.

3. Doosje77

Doosje77 Fanatiek lid

15 nov 2009
    1.762
    1
    0
    NULL
    NULL
    De kat zal het wel even missen (wij hebben er ook 1), maar het is uiteindelijk wel het beste. Als het kindje groot is kan het misschien gewoon wel weer.
    Maak beneden gewoon een extra lekker plekje, liefst iets met een geurtje van jou of je vriend/man (shirt o.i.d.), daar zijn ze ook gek op.

Succes!

4. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Heej Douglas,

Wij hebben ook 2 katten..de eerste heb ik al een jaar of 10, nog voordat ik een relatie kreeg met mijn vriend. Zij mocht ook altijd bij mij in bed slapen, totdat ik dus mijn vriend leerde kennen..Hij wilde niet dat de poes bij ons in bed sliep, dus ging de deur van de slaapkamer dicht..Een aantal weken heeft ze 'snachts aan onze deur staan krabben..daarna was ze vrij snel gewend..

Je moet de kat(ten) gewoon even van tevoren op de babykamer laten snuffelen, maar je mag ze inderdaad nooit op de babykamer laten, omdat ze het lekker vinden om warme plekjes op te zoeken, zoals het nekje van je baby..

Als je het ze nu aanleert, heb je er straks profijt van en linkt de kat het inderdaad niet met de nieuwste aanwinst! En gewoon lekker aandacht blijven geven!!

Succes!

5. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik sluit me aan bij de voorgaande reacties. Gewoon nu al beginnen met de slaapkamer dicht te houden. Het is echt te gevaarlijk om de kat nog op jullie slaapkamer te laten als de baby daar straks ook komt te slapen. Als de baby gelijk op het eigen kamertje gaat slapen kan de kat natuurlijk gewoon nog wel bij jullie op de slaapkamer slapen.

6. Priscilla R

Priscilla R Fanatiek lid

9 nov 2007
    2.055
    0
    0
    huismama
    Oud-Beijerland
    Hoi,

Wij hebben ook katten maar die mogen in geen een kamer meer komen boven dit hadden we al afgebouwd voordat ik moest gaan bevallen van onze dochter. Eerste nachten hadden ze wel staan miauwen voor de deur heb het volkomen genegeerd en op een gegeven moment begrepen ze het ;). Katten zijn onafhankelijker.

En onze hond slaapt bij ons op de kamer ook toen onze dochter nog bij ons sliep in haar wiegje. Hij taalde er niet naar maar alleen naar mij hij hangt als een zijden draadje aan me. Hij slaapt overigens op de grond en niet bij ons in bed. Dus als ik hem ineens had verboden niet meer bij me te mogen zijn zou hij nu denk stikjaloers zijn geweest. Maar dat is gelukkig niet het geval hij pikt echt veel van haar (haren trekken wat ze overigens niet mag doen hoor ;) ) maar als je even niet oplet. tja..

7. Boomer2009

Boomer2009 Fanatiek lid

4 aug 2009
    2.002
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Toen ik wist dat ik zwanger was, hebben we meteen de hond buiten de slaapkamer gehouden. De eerste week was het totale drama 's nachts, blaffen en deur krabben, maar na een aantal weken heeft hij zijn vaste plekje gevonden op het dekentje op de bank. En dat gaat prima.

Als je het de kat aanleert alvórens het kindje geboren wordt, zal de kat echt niet zo slim zijn om te bedenken dat hij door de komst van het kindje niet meer mag op bed :D. Anders is tie wel erg speciaal!

8. anja25

anja25 Actief lid

23 jun 2009
    100
    0
    0
    drenthe
    Hoi hoi

Ik ben het ook wel met de reacties eens.
    Maar ik ben van mening GEEN HUISDIEREN BOVEN ik vind dat vies maar dat is ieder zijn eigen natuurlijk. wij hebben zelf ook 2 honden maar die komen absoluut niet boven. en katten lopen overal buiten en hebben vaak vlooien en dan ook nog in je bed laten slapen gatverdamme ik vind dat vies maar goed dat is mijn mening.
    als je veel om je dier geeft is het natuurlijk ook wel fijn om er in bed mee te knuffelen haha,

Ik zou alles eerst boven grondig schoon en stof en haar vrij maken voorad de baby spullen boven komen en mischien alvast een traphekje zodat de kat daar niet langs kan komen

groetjes anja

9. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Wij hebben een vrij klein huisje...en twee katten! de poes is erg op mij gericht en wil alleen maar in mijn armen liggen...dit wordt nog een groot probleem! Straks als we het kamertje gaan inrichten moeten we de katten leren dat ze daar nier meer mogen komen. Maar dan hebben ze alleen de woonkamer/keuken en een slaapkamer om te komen...ik kan ze onmogelijk alle ruimte ontzeggen!! Wij gaan dus ook meteen proberen onze baby tzt op het eigen kamertje te laten slapen...enige mogelijkheid want verhuizen zit er echt niet in! (financieel ten eerste maar ook praktisch nu niet...)het zal passen en meten worden maar ik maak me niet zoveel zorgen, komt wel goed!

10. greetie

greetie Actief lid

16 sep 2009
    139
    0
    0
    NULL
    NULL
    pfffff ja dat vraag ik me ook af! Ik laat nu ook mijn poes niet meer naar boven komen, als we gaan slapen. Maar soms doet ze zo zielig als we gaan slapen, en komt ze zo aan de deur staan, en dan breekt mijn hart eh :) heel soms laat ik ze nog is boven dan, maar ze moet da leren dat het niet meer kan. Ook heb ik wel bang dat als de kleine er is, hoe de poes gaat reageren, in het algemeen dan. ook als ie bv in het park ligt of zo... heb maar bang dat ze em gaat krabben of zo . Hoop da alles goed zal gaan!

liefs

11. Priscilla R

Priscilla R Fanatiek lid

9 nov 2007
    2.055
    0
    0
    huismama
    Oud-Beijerland
    dat is inderdaad altijd afwachten hoe ze reageren. Hier reageerden ze gelukkig heel positief ze hadden er geen oog voor eigenlijk en waren alleen met zichzelf bezig en of ze nog wel te eten kregen.. hehe

12. Rosado

Rosado Niet meer actief

Toen wij zelf nog op een appartement woonde mochten de katten wel op de slaapkamer. Ze kwamen toen ook niet buiten en ik vond het anders zielig dat ze zo weinig ruimte hadden. Toen we naar ons huidige huis verhuisde hebben we gelijk besloten de katten niet meer op de slaapkamer te laten. Ze gaan nu ook naar buiten en ik heb geen zin in vieze poten op mijn beddengoed enzo. Bovendien is 1 van mijn katten (Sam) nogal opdringerig, dus als hij geaaid wil worden en ik negeer 'm dan ging ie gewoon half op mijn hoofd/gezicht liggen. Niet goed voor je nachtrust :p, dus daar had ik ook geen zin meer in. Is trouwens prima gegaan. Nu mauwt ie op zondagochtend nog wel eens als ik naar zijn zin te lang in bed blijf liggen, maar verder heb ik geen last van ze. Ze komen trouwens wel gewoon boven, maar dan dus alleen op de overloop en op zolder, maar niet op de slaapkamers.

13. Aszz

Aszz Niet meer actief

Wij hebben een speciale kattenkamer :D Die kamer is wel boven, maar de andere 3 kamers zitten dicht. Ze kunnen dus alleen op de overloop en trap komen.
    Daar gaan ze s'nachts heen. Staat hun eten, de kattebakken en lekkere mandjes.
    Wij slapen beneden maar die deur zit altijd dicht. Wil ze niet op mijn bed hebben, ook niet onze zoon op zijn kamer en ook niet op de babykamer.

Katten zijn redelijk flexibel. Zorg voor een lekker, vervangend plekje en houdt de deur van de slaapkamers dicht.

14. bubba01

bubba01 Nieuw lid

31 dec 2009
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Help!!!!!!!!!!!!!! Wat een reacties. Een kat is zo wie zo anders als een hond! En als je hem buitensluit gaat het helemaal mis. Ik lees heel veel katten magazines en daar staat altijd in dat je de kat helemaal erbij moet betrekken en nooit uit kamers moet laten. Hij/zij kan dan ook naast de bak plassen. Met als gevolg, de kat gaat naar het asiel! Het is helemaal niet gevaarlijk dus waarom zou je het beestje buitensluiten. Ook je kat wil nog aandacht.

Wat vlooien betreft....dat heb je toch zelf in de hand? Mijn kat heeft die niet hoor!

Ik zou het navragen bij de dierenarts of op internet kun je ook aan dierenartsen vragen stellen. Majesteit is een blad over katten. Hier staat ook heel veel in. Ik zou zeker niet blind afgaan wat mensen op deze pagina zeggen maar het bij de professionals navragen....de dierenarts dus of een kattendeskundige!!!

15. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Wij hebben 2 poezebeesten, en sinds het begin van de zwangerschap hebben we het huishouden een beetje anders gemaakt. Sowieso mogen de katten alleen bij ons op de slaapkamer als wij ze binnen laten- de deur heeft een haakje van buiten (een is slim en kan deuren openmaken). De kinderkamer is verboden terrein (afgeleerd met plantenspuit), en de box is gevuld met ballonnen. Dat hebben ze 1 keer geprobeerd, daarna niet meer, werkt als een tierelier. Verder heb ik het geluk dat ik een vriendin met een peuter en een kleine baby dichtbij heb wonen, die is wel eens op bezoek geweest. Toen konden we dus zien wat de poezen doen in de aanwezigheid van een heel kleine baby en van een drukke peuter. Haha, de peuter was 'erger', een van de poezen is bang, de ander laat alles met zich doen.

Van de baby waren ze allebei niet onder de indruk. We maken ons er weinig zorgen om, ons kindje groeit gewoon op met een huishouden met katten, en zal nooit op een plek liggen waar de poezen er zomaar bij kunnen zonder dat wij ze direct kunnen wegjagen. We hebben een heel grote huiskamer, dus ruimte genoeg die voor hun is ;)

16. Seth

Seth Niet meer actief

Hier twee keer geen problemen mee gehad....
    al vroeg de box neergezet.... (zodat ze die gewend waren) en er idd iets ingelegd zodat ze er niet in konden liggen....

Verder mochten ze in het begin op babykamer komen (om te verkennen....) en daarna hield ik deur gesloten...
    Toen onze kindjes er waren, mochten ze er alleen komen als wij er ook waren....

Verder mn katten niet bij mn kindjes weggehouden... bijvoorbeeld tijdens de borstvoeding, kwamen ze aan het hoofdje snuffelen...en gewoon laten doen....

Heb er helemaal geen problemen mee gehad... ook niet toen de kindjes gingen rondkruipen...

nu een nieuwe uitdaging...
    we hebben nu ook een hond... en tja... weer zwanger... :)

17. Rosado

Rosado Niet meer actief

Mijn katten hebben idd ook geen vlooien dat heb je zelf in de hand, ben ik met je eens. Maar het is gewoon wel een feit dat het echt gevaarlijk is om katten bij een (slapende) baby te laten. Katten liggen graag waar het warm is en dat is vaak bij het nekje/gezicht van de baby. Als ze daar gaan liggen laat zich raden wat er gaat gebeuren --> het kindje stikt!! Je hoeft de katten uiteraard niet bij de baby weg te houden, dat gaan wij ook niet doen, maar we gaan de katten zeker niet op het kamertje van de baby laten en ook niet bij ze in de box e.d. De katten mogen best bij de baby komen kijken als ik er bij ben, maar absoluut niet op momenten dat ik er niet bij ben. De katten uitsluiten van alles is natuurlijk weer het andere uiterste, dan is de kans heel groot dat ze jaloers worden en bijv. overal gaan plassen.

18. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    We hebben twee katten en we hebben geen problemen gehad na de komst van Vigo. De box hadden we al staan, maar daar hebben ze nog nooit naar omgekeken. Toen Vigo de eerste twee weken nog op onze kamer sliep mochten ze niet bij ons slapen, normaal liggen ze gezellig bij m'n voeten. Op de babykamer komen ze eigenlijk zelden, alleen maar als ze me weer eens achtervolgen door het huis. Eén kat is heel geinteresseerd in wat Vigo allemaal doet, en ik denk dat ze dikke maatjes worden want Vigo begint steeds heel hard te gillen van plezier als ie Tayfun ziet of mag aaien. M'n andere kat, Remy, is totaal niet geinteresseerd en ligt net als altijd alleen maar te ronken. Kortom, geen problemen hier, het gaat eigenlijk allemaal wel vanzelf.

19. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik voorzie bij ons inderdaad ook geen problemen. Zoals ik al zei komen ze hier sowieso niet op de slaapkamers, dus in dat opzicht is het makkelijk. Pas waren hier vrienden met hun 1-jarige dochter en Sam moest er helemaal niets van hebben dus die ging naar boven, Lotje vond het allemaal wel prima en liet zich lekker aaien en Joop was zoals gewoonlijk niet thuis, dus da's helemaal makkelijk.

20. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.577
    113
    haha, onze kat heeft het eerste half jaar de oudste genegeerd in de hoop dat dat ding vanzelf weg zou gaan.
    ( hij negeerde mij ook de eerste week thuis)
    Heeft alleen de eerste nacht toen hij dacht dat ik sliep vol verbazing in de wieg staan loeren.

Toen Emma ging kruipen was ie altijd foetsie, kwam pas weer in beeld als ze naar bed was.
    Nu kruipen er twee over de vloer en ligt hij weer op de vensterbank te slapen.
    Heeft nooit in de wieg of de box gelegen.

Deel Deze Pagina