ons zoontje is 4,5 jaar en heeft problemen met zn concentratie en heeft ADHD (en waarschijnlijk PDD-NOS) gecontateerd gekregen. Hij zit zit begin augustus op een medisch kleuterdagverblijf. Nu ging het in het begin heel erg goed maar kreeg ik vorige week te horen van de juf dat hij de laatste tijd heel dwars/opstandig/brutaal is en dat ze dit gedrag niet van hem gewend zijn. Thuis zie ik ook dit gedrag maar dacht (misschien naief) dat het gewoon een fase was van grenzen ontdekken etc. School maakt er nogal een probleem van omdat ze hem zo zien veranderen. Zelf dacht ik kan het geen kopieergedrag zijn (laten we eerlijk zijn er zitten niet alleen lieverdjes op deze school, maar ja op welke school wel!). hij ziet natuurlijk niet echt veel "goede" voorbeelden op deze school die hij misschien op het reguliere onderwijs wel zou hebben. School heeft ons gevraagd of wij na wilde denken hoe we zijn gedrag weer goed kunnen krijgen en willen hier volgende week met ons over praten. Pff ik weet het echt niet hoor. Vind het rot dat ons kind dus nu opeens als "vervelend" bestempeld wordt. Wie herkent dit en hoe zijn jullie er mee omgegaan/wat hebben jullie er aan gedaan.
Hm, ik vind dit eerlijk gezegd een beetje een vreemde benadering van de opvang. Alsof een kind altijd alleen maar keurig gedrag zou moeten vertonen. Zeker met special needs kinderen zou je dat niet moeten verwachten. Wat natuurlijk niet betekend dat het vervelend is voor de leidsters, maar ik denk dat deze instelling ook niet echt oplossingsgericht is. Me dunkt dat jullie in gesprek zouden moeten gaan en tezamen een plan van aanpak kunnen bedenken om het ongewenste gedrag om te buigen.
Mijn dochter heeft ook wel eens van dat soort fases. Soms speelt er wel iets waardoor ik het kan verklaren, maar ook gewoon.. Tja, ik weet natuurlijk niet hoe 'ernstig' dat gedrag is, dat ze het zo serieus nemen.. Maar voor 4/5 jarigen vind ik het een redelijk 'normale' fase. Niet dat je t niet moet corrigeren, maar wel iets dat erbij hoort, tot op zekere hoogte.
Mijn zoon heeft dat gedrag vooral als hij moe is van alle prikkels. soms hou ik hem een dagje thuis , pyjama dagje en kan hij er weer lief tegenaan een paar dagen.
Erg vreemd dat het mkd dit bij jullie dan neerlegt. Hij zit daar niet voor niks. Het is een behandel plek!! Als hij het opeens gaat vertonen sinds ie daar zit dan zal het toch echt aan het mkd liggen. Teveel prikkels of dat ie zich juist verveeld en niet uitgedaagd word!! Want vergeet niet dat ze maar bar weinig schoolwerk krijgen aangeboden op een mkd. Het meeste waar ze mee bezig zijn is met gedrag en leren samen spelen en leren alleen spelen etc. Is het iq van je zoontje ook getest? Misschien scoort ie wel heel hoog en is ie behoorlijk toe aan schoolse taakjes. Vertoonde hij eerst thuis dit gedrag wel? Of nu ook zomaar opeens? Als ie dit gedrag echt nooit heeft vertoond en sinds ie op het mkd zit wel dan ligt het toch echt aan het mkd en moeten HUN met oplossingen komen. Daarbij kan het ook zijn dat ie eerst erg moest wennen en dus niet durfde opstandig en boos te zijn. Altijd op zn tenen lopen> En nu voelt ie zich op zn gemak en komt zn ware gedrag naar boven. Dat kan natuurlijk ook.
Bedankt allemaal voor de reacties. Het zou inderdaad kunnen dat hij heel moe is (inderdaad van alle prikkels want daar is hij heel gevoelig voor).hij gaat 4 hele dagen naar de mdk. Mamzie wat jij als laatste zegt, dat zegt de mkd dus ook... dat dit dus eigenlijk zn ware aard is maar dat hij dat in het begin nog niet heeft laten zien. Persoonlijk ben ik het daar niet zo mee eens want voorheen was hij nooit zo opstandig en brutaal. Er wordt binnenkort een iq test afgenomen omdat ze inderdaad denken dat hij best erg slim is. Daarom gaat hij nu ook al 1 dag per week naar een klasje (wel op dezelfde mkd maar in een andere groep met meer werkjes en schoolse activiteiten)
Hai, Hoe oud was hij toen hij begon met praten en ging dat normaal of meteen heel goed? Waarom wordt er gedacht aan pddnos? Welke symptomen?