Je veiligheid op het internet

Discussie in 'De lounge' gestart door iMoeder, 21 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Super fijn dat je ons kan bij praten! Ik ben inderdaad verre van een professional. Ik hobbie er maar een beetje bij.

Heb je tips voor wachtwoord beheerders? Ik gebruik zelf Keychain van Apple en heb twee staps verificatie op mijn iCloud.

Ow edit. Ik heb geen anti-virus op mn iPhone en ook niet op mijn MacBook. Ik lees heel vaak dat het op iOS en MacOs niet nodig is. Wat is jouw mening daarover?

Ik gebruik zelf trouwens ook geen VPN. Alleen af en toe incognito browser venster of Thor.

2. Manque

Manque Niet meer actief

@Fennec met de combinatie Orbot / Orfox (draait op Fennec ;) met de nodige privacy-aanpassingen) ben je toch niet meer constant te volgen, als je cookies weigert en verwijdert wat er toch nog binnenkomt?

En wat zijn jouw gedachten over bv de risicotaxaties die verzekeringen kunnen gaan doen met big data?

3. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik ben een beetje in dubio over wachtwoordbeheerders. Dat komt omdat veel wachtwoordbeheerders in het verleden zelf ook gehackt zijn en omdat veel gebruikers alleen een masterwachtwoord gebruiken en geen tweetrapsverificatie voor hun beheerder. Dat maakt het juist veel onveiliger. Maar de meningen in securityland zijn hier erg over verdeeld. Zelf ben ik meer voor een ouderwets wachtwoordenboekje (pen, papier en opschrijven). En ezelsbruggetjes.

Ook over antivirus op Mac en iOS zijn de meningen verdeeld. De risico's zijn kleiner, dat staat vast. Ik denk dat je moet beslissen wat je ervoor over hebt. Ik betaal voor Bitdefender geloof ik een tientje per jaar (voor Android).

Ik gebruik eigenlijk nooit de incognito browser. Maar ik ben ook geen echte privacy fanaat. Voor de veiligheid maakt het weinig uit. Thor ken ik niet. Of bedoel je TOR? TOR heeft als grote nadeel dat het traag is.

4. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    #64 Fennec, 21 sep 2018
    Laatst bewerkt: 21 sep 2018
    Je bent helaas ook zonder cookies en met VPN heel goed te volgen voor websites en adverteerders.
    Zie https://isc.sans.edu/forums/diary/11+Ways+To+Track+Your+Moves+When+Using+a+Web+Browser/19369/

Over big data weet ik niet veel. Ik ben security expert. Big data gaat meer over privacy in dit opzicht. Het verschil is dat security gaat over betrouwbaarheid, beschikbaarheid en integriteit van data. Privacy gaat over vertrouwelijkheid van data.

Edit: security gaat over of je huis goed beveiligd is tegen inbrekers of schade (bijvoorbeeld stormschade, brand, lekkage etc), terwijl je zelf ten alle tijden je huis nog in kan en alles in je huis is zoals jij het achterliet. Privacy gaat over of je van buiten naar binnen kunt kijken en als iemand op bezoek komt ze niet zomaar ongevraagd je koelkast open kunnen trekken om te zien wat erin zit. Bij wijze van spreken :D

5. Manque

Manque Niet meer actief

Je kunt het wel een stuk moeilijker maken om je te volgen. Zeker als je (flash)cookies verwijdert en regelmatig je cache leegt. Zeggen dat het nemen van die maatregelen overdreven of onnodig is, is volgens mij net zoiets als zeggen: "Ach joh, waarom doe je nog een slot op je deur, inbrekers komen toch wel binnen als ze willen."
    TOR is langzaam, maar met een goede reden. Je gaat niet via 1 VPN-server.

Maar goed, mij gaat het meer om de privacy. Ik denk dat ik de veiligheid al aardig ondervang met een thuisnetwerk dat niet alleen met een wachtwoord, maar ook met unieke MAC-adressen is ingesteld. Of heb je daar misschien nog tips voor? :)

6. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Leuke analogie. :D
    Ik maak mij zelf wel juist ook erg druk over privacy. Ik maak me daarbij vooral zorgen om het gebruik van big data om menselijk gedrag te bestuderen en beïnvloeden. Zoals heel goed uitgelegd is dit filmpje:
    https://www.ted.com/talks/zeynep_tufekci_we_re_building_a_dystopia_just_to_make_people_click_on_ads

Verder maak ik mij zorgen om het gebruik van data om AI te trainen, gezichtsherkenning in CCTV, de surveillance maatschappij met 'burgerschapspunten' om gewenst gedrag te belonen die in China gebouwd word, en het gebruik van AI in gevechtsdrones etc, waarvoor Google nu samenwerkt met het Amerikaanse leger.

Wat betreft de browser en volgen. Ik gebruik Safari, daarin zit al een anti-track iets ingebouwd. En daarnaast heb ik Ghostery en Ad Blocker als plugin geïnstalleerd. Ik krijg van alle sites meldingen dat alles geblokkeerd word. Word je dan nog steeds gevolgd?

7. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Dat van die MAC adressen wilde ik je nog vragen. Hoe doe je dat?

Zonnestralen vindt dit leuk.
  8. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik krijg hier bijvoorbeeld helemaal de kriebels van;

Manque vindt dit leuk.
  9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind mezelf niet onwetend op het gebied van internet, maar hier heb ik nooit bij stilgestaan. Terwijl ik het had kunnen verzinnen, ik vind het juist zo handig dat we op mijn werk op alle locaties dezelfde naam / wachtwoord combi hebben voor de draadloze netwerken...
    Ik heb net dus maar eens in mijn telefoon gekeken. En daar stond een gênant lange lijst met netwerken waar mijn telefoon automatisch verbinding mee kan maken... KON maken. Ik heb ze er bijna allemaal uitgegooid, alleen netwerken die ik redelijk vertrouw, staan er nog in. (Eigen WiFi, van mijn ouders, werk etc.) Er zaten ook veel bekende namen bij, zoals bijv. Ikea en Hema, maar ook WiFi in de trein. Dus goed dat ik hier even op gewezen ben.
    Je kunt netwerken trouwens ook gewoon vergeten / automatisch verbinden uitschakelen als ze niet binnen bereik zijn. Bij Android verschijnen eerst alleen de netwerken in beeld die binnen bereik zijn, maar als je op geavanceerd klikt, verschijnt de rest ook.

Ik ben trouwens één van de weinigen in mijn kennissenkring die de camera’s van mijn apparaten heeft afgeplakt. Ik weet dat veel mensen dat overdreven vinden. Maar laatst zag ik toevallig dat er vriendin van mij het ook had gedaan. Haar man is werkzaam in de ICT en is veel met veiligheid bezig. Ik vond het dus wel mooi om te zien dat zij dit ook deed. Beetje “zie je nu wel dat ik niet helemaal gek ben”.

Zonnestralen en Manque vinden dit leuk.
  10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    En dat is ook de reden dat je geen gratis VPN moet nemen en goed in je provider moet verdiepen.

11. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik ben het niet met je eens dat zeggen dat het overdreven is hetzelfde is als zeggen dat je geen sloten op je voordeur moet doen. Ik vind het eerder te vergelijken met om je rijtjeshuis een slotgracht graven, bewegingssensoren, hekken, camera's en 24 uur beveiligers laten patrouilleren. Dat is overdreven voor een normaal rijtjeshuis. Daarom is een VPN naar mijn idee overdreven voor je thuis wifi. Bij security moet je kijken naar wat je wilt beveiligen en of dat doel de middelen heiligt. Als jij vind van wel, dan zal ik niet zeggen dat je het niet moet doen. Maar praat anderen niet aan dat ze onveilig zijn als ze niet hetzelfde doen, dat bedoel ik meer.

Tor is traag en inefficient. Als je een journalist in een oorlogsgebied bent dan neem je daar genoegen mee. Als je thuis op de bank een Youtube filmpje wilt bekijken dan vraag ik me oprecht af waarom je in hemelsnaam via TOR zou gaan. Hetzelfde met je bankzaken trouwens. Die zijn namelijk al heel goed beveiligd.

Ghostery doet alleen cookies tegenhouden. En zoals ik al aangaf ben je ook prima zonder cookies te volgen. Het is een extra trackingmogelijkheid minder, ja, maar je bent niet onvolgbaar.

12. Manque

Manque Niet meer actief

Ik gebruik TOR buiten, niet thuis. En dan heb ik echt geen last van de traagheid. Ik denk dat we het vooral oneens zijn over waar het gevaar zit. Dat zit m.i. niet in de ene crimineel die identiteitsfraude wil plegen, want dat valt met oplettendheid en eenvoudige veiligheidsmaatregelen wel te omzeilen.

13. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Ja, je wordt dan nogsteeds gevolgd. Zie mijn eerdere link.

Privacy vind ik een lastig onderwerp. Zoals ik al zei is het ook niet echt mijn vakgebied, dus ik kan daar ook weinig zinnigs over zeggen. Ik vind privacy een gevoelskwestie. Als jij heel erg op je privacy bent, dan is het goed om heel ver te gaan dat te beschermen. Een ander kan daar minder moeite mee hebben en hieft dan dus ook niet perse dezelfde maatregelen te treffen. Maar privacy is niet perse hetzelfde als veiligheid denk ik. Veiligheid is veel meer dan privacy.

14. Treez

Treez Niet meer actief

Zo dat is heftig!

15. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Waar zit voor jou het gevaar in dat je TOR gebruikt? Want wellicht snap ik je dan ook beter.

16. Manque

Manque Niet meer actief

iMoeder vindt dit leuk.
  17. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
  18. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Maar iemand die je router hackt kan ook bij je MAC tabellen en kan deze dus aanpassen om zijn eigen MAC erbij zetten. Dus dit beveiligd alleen tegen mensen die stiekem op jouw WIFI willen zitten.

Manque vindt dit leuk.
  19. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Privacy en veiligheid zijn 2 heel verschillende dingen. Ik maak mij zelf vooral het meeste over privacy en wat voor maatschappij we bouwen op die manier. Ik zou zeggen, kijk het filmpje wat ik postte. Die mevrouw legt het veel beter uit dan dat ik dat kan.

20. Manque

Manque Niet meer actief

Privacy is voor mij ook een veiligheidskwestie. Door informatie voor jezelf te houden, ben je minder ontvankelijk voor pressiemiddelen. Het is inderdaad een gevoelskwestie, maar wel eentje waarvan ik overtuigd ben dat het op lange termijn tastbaar wordt. De bescherming van je persoonlijke informatie beschermt je ook tegen de willekeur van bedrijven en overheid. Je wil niet dat men gaat handelen naar je gegevens. Ik weet het, ik werk zelf voor de overheid, maar ik zal altijd het maximum van burgerrechten bepleiten.

Het voornaamste doel van TOR is het onderzoek naar en ontwikkelen van privacy-tools, daar wil ik aan bijdragen. Je identiteit wordt constant vervormt door de verschillende servers/omleidingen, het is niet 1 VPN-server. Ik gebruik het vooral buiten omdat ik mijn whereabouts niet wil laten vastleggen, maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik het tegenwoordig ook veel binnenhuis aan heb staan. Ik heb echt niet zoveel last van de traagheid, maar ik ben ook niet constant aan het streamen en als ik wel stream, zet ik het uit.

iMoeder vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina