Je veiligheid op het internet

Discussie in 'De lounge' gestart door iMoeder, 21 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ik heb enkel maar hotspots om mee te verbinden als ik de deur uitga. Bankdingen doe ik nooit op mijn telefoon. Dat doe ik thuis en als ik ineens twijfel hoeveel er nog op mijn kaart staat ga ik gewoon naar een geldautomaat.

Ik gebruik amazon wel buiten de deur. App laat me ingelogd staan en soms moet ik toch echt de deur uit als er een pakje aankomt en mijn man is niet het type om erop te wachten. Dan kijk ik op de app hoever ze nog van ons weg zijn en als er bijvoorbeeld 2 stops staan stuur ik hem een berichtje.

Mijn 2e facebook account staat ook op mijn telefoon. Die heb ik aangemaakt voor de geheime groep van school en de enige vrienden daar zijn moeders waar oppervlakkig contact mee is. Mijn hoofdaccount met familie en vrienden gebruik ik alleen thuis op mijn pc. Ik heb zo niet de behoefte om elke stap die ik doe of elke winkel die ik bezoek op facebook te moeten posten.

Belangrijke dingen heb ik 2 step verificatie voor. Mindere dingen neem ik de moeite niet voor.
    Je kunt het zo gek maken als je wil.

Trouwens sommige mensen in mijn omgeving zijn zo panisch als het op internet aankomt maar ondertussen hebben ze wel een portemonee vol klantenkaarten en vragen ze gratis dingen aan overal. Daar worden je gegevens ook verzameld en gebruikt maar daar denken ze niet aan want tenslotte is dat internet toch wel heel gevaarlijk. Wat is er nu mis met een klantenkaart/bonuskaart van de supermarkt?

2. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    In het artikel staat; je MAC adres is niet te wijzigen. Maar ik las pas geleden nog een verhaal waarin een hacker terloops vertelde dat hij voor een hack 'even' zijn MAC adres wijzigde zodat hij minder snel gepakt kon worden. Dus het kan blijkbaar wel....?
    @Fennec ?

3. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik snap wel wat jullie punt is hoor, ik zie het alleen (nog) niet zo erg in als dat jullie het doen.

4. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
  5. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Okay, dus dan is het gebruik van TOR meer een privacy kwestie dan een security kwestie voor jou. Dan snap ik je.

Maar het is niet iets wat ik de gemiddelde gebruiker zou asnraden die bang is voor hackers oid. Daar is het een te zwaar middel voor, dat te weinig oplevert in de zin van beveiliging tegen hackers.

Manque vindt dit leuk.
  6. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
  7. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Ja, je kunt een MAC adres spoofen (wijzigen) naar de buitenwereld toe. Dat kan soms ook heel nuttig zijn trouwens. Vooral voor netwerken intern.

Manque vindt dit leuk.
  8. Manque

Manque Niet meer actief

Nee, dat denk ik ook niet, dat het veel doet tegen hackers. Wat dat betreft kunnen de meeste mensen wel wat beter opletten met het inloggen op openbare WiFi, of beter nog: hun WiFi iedere keer dat ze van huis gaan, met de hand uitzetten.

Maar volgens mij zei ik al vanaf het eerste moment dat het me ging om de veiligheid van je persoonlijke informatie en ik denk nog steeds dat men de waarde daarvan ernstig onderschat. Privacy = security. En dat ZP daarmee ook verkeerd handelt op dit moment (VPN/proxy/omleidingen verbieden in statuten en geen geldig SSL-certificaat).

Fennec vindt dit leuk.
  9. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Ben het 100% met je eens. Beide punten ;). Zowel dat mensen het onderschatten als dat ZP geen https heeft.

Manque vindt dit leuk.
  10. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Je kunt ondertiteling aan zetten. In het Nederlands of Engels. De laatste helft van het filmpje is nou namelijk net waar het verontrustend word. Het begin weet je allemaal al wel.

11. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

22 jul 2017
    1.384
    1.276
    113
    Vrouw
    * verandert wachtwoord van verjaardag naar moeilijke zin met leestekens en hoofdletters * :$:|

Vulpen, Riverdale87, Fennec en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Manque

Manque Niet meer actief

:roflmao:

Goedzo!

13. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ow en @Fennec , de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik zelf TOR voornamelijk gebruik voor dingen die niet helemaal legaal/netjes zijn. Zoals bijv het omzeilen van blokkade rondom the pirate bay en toegang tot het dark web. :$

Zonnestralen en Manque vinden dit leuk.
  14. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Zal hem morgen eens met ondertiteling kijken.

iMoeder vindt dit leuk.
  15. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik vind het wel tof dat je nieuwe dingen wil leren. :thumup:

Debaky vindt dit leuk.
  16. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Daar is het inderdaad uitermate zinnig voor :p.

Al zou ik oppassen met shoppen op darkweb. De huurmoordenaars zijn veelal oplichters en de drugs is ook niet altijd even kwalitatief hoogstaand. :roflmao:

17. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Zoals ik al eerder zei, ik sta altijd open voor informatie, wie weet brengt het mij op een andere gedachten maar tot nu toe schudt het mij (nog) niet echt wakker. Ik ben er gewoon te nuchter en te naïef voor denk ik.

18. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.224
    23.298
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat van die openbare wifi's schrik ik wel van. Ik heb er vast overheen gelezen, maar hoe kan ik nou al die dingen waar ik me weleena op de wifi, zoals ikea en monkey town, heb aangemeld weer wissen?
    En wat is nou slim om te beveiligen met dat dubbele wachtwoord, kan even niet op de naam komen. En hoe doe je dat dan?
    Ik ben vooral heeeeel onvoorzichtig met mn telefoon, ik doe daar alles op.

19. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    ZP heeft trouwens ook tweetrapsverificatie.

(Maar die werkt niet altijd lekker.)

20. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Nee ik shop er niet (ik zou niet weten voor wat) en kijk uit waar ik kom. Ik wil bijv niet geconfronteerd worden met dingen die ik niet wil zien. Er hangen interessante mensen rond. Laten we het daar maar op houden.

Fennec vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina