Je veiligheid op het internet

Discussie in 'De lounge' gestart door iMoeder, 21 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manque

Manque Niet meer actief

Arrrrrr!

iMoeder vindt dit leuk.
  2. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.632
    8.365
    113
    Vrouw
    Kleine dingen die mij te binnen schieten:

Maak foutjes bij het invullen van een registratie voor een webwinkel/forum ed. Je hebt er niks aan dat ze je volledige naam en geboortedatum hebben.

Laat nooit de standaard code staan bij een huur modem.

iMoeder vindt dit leuk.
  3. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Je kunt het netwerk wissen als je erbij in de buurt bent. Via 'vergeet dit netwerk'.
    Maar als je er heel veel hebt is het makkelijker om gewoon al je bekende netwerken te wissen. En dan even jezelf opnieuw aanmelden bij je WiFi thuis.

Op iOS een bekend netwerk wissen en meer info over openbare wifi netwerken;
    https://www.onemorething.nl/2017/07/ios-11-ergernissen-gratis-wi-fi/

Alle netwerkinstellingen wissen;
    De netwerkinstellingen herstellen werkt als volgt:
    • Ga naar de Instellingen-app op je iPhone of iPad.
    • Ga naar Algemeen en blader omlaag naar Stel opnieuw in.
    • Tik op de optie Herstel netwerkinstellingen.
    • Vul je toegangscode in om te bevestigen.
    https://www.iculture.nl/tips/netwerkinstellingen-herstellen/

Weet iemand hoe dat anno 2018 op Android moet? Ik zit nu al 10 minuten te googlen (correctie, te duck duck go-en, maar da klinkt niet lekker) en kan geen duidelijk artikel vinden.

4. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    #104 iMoeder, 21 sep 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 sep 2018
    afbeelding verwijderd

cowgirl80 vindt dit leuk.
  5. Manque

Manque Niet meer actief

#105 Manque, 21 sep 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 sep 2018
    Ik mag dit officieel niet liken i.v.m. de ambtenarencode :roflmao:

iMoeder en Poolvos vinden dit leuk.
  6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.225
    23.298
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik heb Android dus, haha. Nou, heel veel zal wel meevallen. Hoewel, ongemerkt doe ik het al snel. Maar ik ga ze dan in elk geval stuk voor stuk wissen. Zal zelf eens op mn foon kijken of ik erachter kan komen hoe dat moet.
    Edit: ik zie nu ergens bij de instellingen op foon staan: apparaten in de buurt. En dan aan of uit.
    Wat betekent dat?

7. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Even uit oprechte interesse hoor. Maar hoe zie jij dan privacy in het licht van het gebruik van een Android toestel? Alle Android toestellen sturen massa's gebruikersdata naar Google op. Doe je iets om dat te blokkeren/ omzeilen? Is dat mogelijk? Is de telefoon geroot of anderszins aangepast?

En hoe doe jij het verder qua online gedrag?

Ik zelf heb bijv geen Gmail, ik gebruik Proton mail. Ik gebruik geen OneDrive of Google Photos etc, want gebruik iCloud. Ik gebruik geen Google zoekmachine, maar in plaats daarvan Duck Duck Go. Ook geen Google Maps of Waze (blijkt ook van Google te zijn), maar Apple Maps. Verder Ghostery en Ad Blocker als browser plugin in Safari. Op Linux (Ubuntu) gebruik ik Firefox.

Ok dat was het even. Ik kom straks nog wel op wat.

8. Fennec

Fennec Fanatiek lid

30 dec 2016
    2.480
    2.974
    113
    ICT-er bij overheid
    Kleine tip: Ubuntu stuurt ook heel veel gegevens door. Als je echt hyperanoniem wilt zijn kan je een besturingssysteem als Debian Tails overwegen. Die heeft zelfs een niet-fysiek toetsenbord, zodat je toetsaanslagen niet geregistreerd worden. Bijkomend voordeel is dat in Tails IceWeasel zit dat standaard TOR gebruikt.

Vind ik altijd leuk. IceWeasel (FireFox grapje)
    Edit: linkje naar Tails https://tails.boum.org/

iMoeder vindt dit leuk.
  9. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    :roflmao: :roflmao:
    Maar diep van binnen klopt het piratenhart. :cool:

suus1983 vindt dit leuk.
  10. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    IceWeasel, ze hebben wel humor. :roflmao:

Ik vind Debian echt ingewikkeld. Zou er best vaardig in willen worden maar die tijd heb ik niet. Ik gebruik mijn Ubuntu laptop zelf niet zoveel. Mijn kinderen spelen er Minecraft op en wil nog kijken of ik met mijn dochter daar wat programmeer stapjes op kan zetten. Ik moet me nog verdiepen erin, of dat überhaupt bestaat voor Ubuntu.

Fennec vindt dit leuk.
  11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Er zijn dingen waar ik me wel zorgen om maak een dingen waar ik me geen zorgen om maak. Natuurlijk bescherm ik bepaalde dingen, zoals internetbankieren. Dat zal vrijwel iedereen wel belangrijk vinden. Maar verder? Ik heb geen naaktfoto’s, dus dat is al weer een zorg minder. En het zal me een zorg zijn of iemand weet wat ik net op de site van HEMA heb bekeken. Dat is denk ik toch waar veel mensen aan denken als we het over privacy hebben. Bankgegevens en heel persoonlijke of gevoelige informatie houden we wel graag privé maar verder “heb ik niks te verbergen”, is een vaak gehoorde uitspraak.

Ik denk dat mensen zich moeten gaan realiseren, dat het niet zozeer gaat om ‘iets te verbergen’ hebben. Je hoeft inderdaad niet geheim te houden dat je twee katten hebt en pas en paar nieuwe schoenen hebt gekocht. Die informatie is voor jou niet gevoelig, het kan je op geen enkele wijze schade. En wat heeft een ander eigenlijk aan die informatie? Dat je vaker reclame ziet voor kattenvoer? Alleem maar handig als je weet waar en wanneer het in de aanbieding is.
    Dat gedeelte is ook niet de reden tot zorg.

Waar “wij” (met zijn allen!) ons meer zorgen om moeten gaan maken, is het feit dat er inmiddels kunstmatige intelligentie is, die àl die informatie die er over jou te vinden is, weet te combineren. Het is (vaak) niet zo dat ze jou als persoon volgen of jou persoonlijk kunnen schaden met die informatie, maar er gebeurt wel iets anders. Als je niet oppast, krijg je niet alleen reclame die op jouw persoonlijke voorkeuren gericht is. Maar ook nieuwsberichte, politieke advertenties, tweets, youtube filmpjes... allemaal op jou persoonlijk gericht. Dat maakt je wereldbeeld heel smal. En niet alleen jouw wereldbeeld wordt smaller. Dat geldt ook voor de mensen om je heen.
    Ooit heb je bij geschiedenis geleerd over de “verzuiling”, waarbij iedere geloofsgroep in NL naar zijn eigen kerk ging, zijn eigen scholen en zijn eigen radio en tv zenders had. Je kon je volledig afsluiten van die andere groepen en in je eigen wereldje leven. Die kant gaat het weer op, en misschien nog wel erger.
    Nu klinkt dat misschien leuk, om alleen nog maar contact te hebben met gelijkgestemden en alleen nog maar content te zien die bij jouw wereldbeeld past. Maar weet je zeker dat je ook wilt dat al die ándere mensen zo’n smal wereldbeeld ontwikkelen? Een wereldbeeld waar jij straks misschien niet meer in past?

Want ook het wereldbeeld van neonazi’s wordt steeds verder gesterkt. Ook zij horen steeds minder tegengeluiden. Datzelfde geldt voor antisemieten, homofoben, moslimextremisten of extreem linkse milieufanaten. Zo kan ik nog wel een paar groepen bedenken waarvan je eerder wilt dat ze kleiner worden dan groter. En waarvan je graag wilt dat ze ook informatie krijgen waardoor ze nog een klein beetje gaan nuanceren.

Ik leef liever in een samenleving waar we iets meer van elkaar weten. En dan bedoel in niet zozeer persoonlijke informatie, maar algemene informatie. Zodat we elkaar wat beter begrijpen. Dat is denk ik nodig om elkaar te kunnen accepteren en respecteren. Terwijl eenzijdige informatie over ‘andere groepen’ juist zorgt voor angst en wantrouwen. En uiteindelijk bij een deel tot extreme ideeën die uiteindelijk kunnen leiden tot het gebruik van geweld.

Dus nee, ik maak me er geen zorgen over of google weet waar ik naartoe ga op vakantie. Maar ik maak me wel zorgen om grote algoritmes / kunstmatige intelligentie die op grote schaal grote groepen mensen beïnvloeden. En dan niet alleen op het gebied van commercie / consumptie, maar ook op het gebied van politiek, religie, wereldbeeld e.d.

Riverdale87, Vulpen, boogiebril en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Precies. Daar zit ook mijn grootste zorg. En qua AI vind ik het ook een zorgelijke kant op gaan. Drones voeren nu al heel veel aanvallen uit en daarbij vallen veel burgerslachtoffers. Die drones worden nu nog door mensen bestuurd. Maar in de toekomst worden die met AI uitgerust die nu getraind word. En echt mensen, ik zal een filmpje opzoeken van een AI die aan het trainen is. Dat is echt eng. Voor gezichtsherkenning worden veel foto's van achteloze burgers gebruikt. Bijvoorbeeld alle foto's die in je Google Photos staan. Worden er dan straks (onschuldige) burgers afgeschoten met drones die door jouw onschuldige vakantie kiekjes zijn getraind? Ja, eigenlijk wel. Dat vind ik ethisch gezien nogal wat.

13. Manque

Manque Niet meer actief

Ik sta trouwens volledig open voor meer tips waarmee ik mijn data uit de vangnetten houd :)

14. Marchella

Marchella Niet meer actief

You lost me...

Dit was toch het dummie topic hè?

:D

Riverdale87 vindt dit leuk.
  15. Manque

Manque Niet meer actief

Ik voel me nog steeds dummy hoor. Ik leer steeds weer iets nieuws en probeer steeds meer om mijn informatie veilig te houden en toch loop ik voor mijn gevoel altijd achter de feiten aan.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.319
    36.180
    113
    Hahaha ik ben het ook kwijt..

17. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    Maar ze worden toch juist getrained om te voorkomen dat er onschuldige burgerslachtoffers vallen? Dus de training is voor een goed doel?
    Daarbij, de mensen die nu drones besturen hebben ook gezichten leren herkennen door mensen in het echt te zien, in hoeverre is dat anders dan AI ? Had je jezelf ook willen beschermen tegen die mensen?

18. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik ga hier even over nadenken om een afgewogen antwoord te geven. Vrijdag avond en dit tijdstip is niet echt mijn forte.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  19. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Je we zijn ergens onderweg ontspoort. Welke dingen snap je niet?

Deel Deze Pagina