Je weet wel, de wet en co ;)

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Tacita, 8 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Hier ook samenlevingscontract en testament. Hadden we beiden al wel maar aan laten passen. Moest toch nog wel het een en ander veranderd worden.

Wij hebben een voogd aangewezen. Maar wel een lastige keuze. Opa en oma willen we gewoon opa en oma laten. En ook broer of zus zagen we niet meteen zitten, lijkt alsof je altijd iemand te kort doet.
    We hebben een goede vriend als voogd.

2. Tacita

Tacita Fanatiek lid

20 okt 2014
    1.365
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik denk dat dat bij ons misschien mijn schoonzus is (ook al vind ik het dubbel dat het dan niemand van mijn kant van de familie is). Zij zijn nu nog begin veertig dus niet te oud en hebben altijd kinderen gewild, maar is niet gelukt. Gaan wel altijd enorm leuk ermee om en hebben de dingen in hun leven op orde.
    Anders heb ik alleen nog mijn broer, maar die heeft nog nooit een relatie gehad en dus ook geen kinderen enz.
    Ik vind iemand anders dan familie voor ons niet echt een keuze...

Vandaag uitgelegd aan VL wat er een beetje moet gebeuren om alles goed te regelen. Komt over een paar maanden wel dichterbij, maar voelt goed het een beetje uitgezocht te hebben en de verhalen hier te volgen ;)

3. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.511
    13.799
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Kan denk ik niet heel veel tips geven, aangezien manlief en ik al weer een poosje getrouwd zijn ;)

Maar wat je zeker moet (of beter gezegd: kunt) doen is je vriend het kind laten erkennen.
    Voordeel: kind kan de achternaam van je partner aannemen EN je kunt (partner)alimentatie vragen als jullie besluiten uit elkaar te gaan.
    Nadeel: stel, jullie gaan uit elkaar.. dan kan je ex dus ook eisen dat hij het kind de helft van de tijd wilt...
    Wel iets om goed over na te denken dus!

Wat ik verder goed zou regelen (iemand anders zei daar al iets over, maar weet niet meer wie..) is een samenlevingscontract, zodat als 1 van de 2 komt te overlijden, de ander het geldt krijg, en niet in de eerste plaats de ouders of andere langstlevende, 1elijns familieleden..

Daarnaast zou ik zeker nog een levensverzekering op het huis afsluiten, zodat als 1 van de 2 komt te overlijden, de ander tenminste in het huis kan blijven wonen (bij een koophuis uiteraard.. weet niet hoe dat zit bij een huurhuis).

O, en last but not least.. vind ik het niet onbelangrijk om nu alvast na te denken over wie de voogd van jullie kind mag worden, mochten jullie beiden te komen overlijden...
    Misschien niet de allerleukste zaken om over na te denken, maar hee.. een kind is dan ook wel een hele grote verantwoordelijkheid, die je aan moet kunnen en die je ook moet nemen!

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wij hadden ver voor de kinderwens er was al een samenlevingscontract en twee testamenten laten opmaken (eigen huis en partner had kind uit eerdere relatie). Tijdens de zwangerschappen heeft hij de kinderen erkend en hebben we na de geboorte het gezag geregeld.

Voogdij bij overlijden hebben we nog altijd niet laten vastleggen.

5. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Hier eerst een huis gekocht en een jaar later getrouwd. Dan heb je zoveel meteen geregeld, dat vinden/vonden wij prettig.

Door ons huwelijk zijn wij elkaars erfgenamen, met levensverzekering voor het huis en al.

We moeten wel iets gaan regelen voor de voogdij van onze kleine, maar daar moeten we ons nog in verdiepen...

6. joyce2086

joyce2086 Fanatiek lid

6 jun 2014
    1.097
    424
    83
    Rotterdam
    Interessant topic! Hoewel het meeste bij ons al vast staat door ons huwelijk vorig jaar hebben we het nog niet over voogdijschap gehad. Vind het ook wel een lastige hoor maar ga het er zeker eens met mijn man over hebben.
    De levensverzekering in het geval van een koophuis is zeker een aanrader, die hebben wij bij de koop 4 jaar geleden direct afgesloten. Wel of geen kind, in zo'n situatie wil je niet ook nog financieel in de knoop komen.

7. Dubbelbloed

Dubbelbloed Actief lid

25 sep 2014
    155
    0
    0
    NULL
    NULL
  8. iPinky

iPinky Actief lid

6 okt 2014
    382
    0
    0
    buitenland
    #28 iPinky, 9 jan 2015
    Laatst bewerkt: 9 jan 2015
    Ja! Wij gaan, als alles goed gaat, nog even last minute trouwen. :)

Haha, bijdehand hè? Maar ik heb altijd geroepen dat ik trouwen niet zo belangrijk vind, behalve als er kinderen in het spel zijn. Dat is dus nu het geval. Ik hoef ook geen feest met alles erop en eraan, dus dat scheelt. Dat komt later wel, als ik weer mag drinken. :D

We wonen in het buitenland, een geregistreerd partnerschap is hier alleen voor homostellen. :) Maar dat we in het buitenland wonen is wel één van de redenen waarom ik het belangrijk vind om te trouwen. Buiten wat er met het kind gebeurt als ik tijdens de bevalling kom te overlijden (ik weet eigenlijk niet eens of de vader het al kan erkennen voordat het geboren is), vind ik het ook gewoon belangrijk om een soort van financiële stabiliteit te hebben nu. Stel dat mijn vriend plots overlijdt, dan wil ik niet op straat gezet kunnen worden.
    En ik heb ook mijn hele leven omgegooid en carrière stopgezet om hier bij hem te kunnen zijn, dus daar mag best een stukje financiële zekerheid tegenover staan, vind ik. (Omdat ik nu nog geen baan heb ook.) Uitgekookt hè? :p Maar gelukkig is mijn vriend het hier mee eens.

Overigens wil ik na de geboorte ook meteen de voogdij regelen, maar ik heb begrepen dat dat tegenwoordig niet meer middels testament hoeft! Je kan, sinds kort, ook je wensen registreren bij het gezagsregister:

Wie krijgt het gezag over mijn kind als ik kom te overlijden? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

Dat scheelt weer in de kosten voor de mensen die puur en alleen een testament willen opmaken om de voogdij voor hun kind te regelen. Je kind is sowieso erfgenaam als beide ouders komen te overlijden.

9. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Wij gaan a.s. donderdag naar het gemeentehuis om informatie over geregistreerd partnerschap aan te vragen. En als ik de website van onze gemeente mag geloven, is dat voor nu genoeg voor de baby, en anders horen we daar wel wat we nog meer moeten doen.
    Mettertijd, als de uk de ringen kan dragen, zetten we het dan om in een huwelijk.

Ik mag verkeerd zijn, maar volgens mij is een samenlevingscontract (wat meerdere hier noemen) niet voldoende. Dat hebben wij ook gedaan, zodra we ons eigen huis kregen. Dat is puur voor jezelf, niet voor de baby.

10. Tacita

Tacita Fanatiek lid

20 okt 2014
    1.365
    0
    36
    NULL
    NULL
    Nee maar daarom hebben we ook al vaker het testament genoemd ;) En het erkennen en aanvragen van ouderlijk gezag :)

Deel Deze Pagina