Je werkgever vertellen dat je een andere baan zoekt?

Discussie in 'De lounge' gestart door xbabyxdx, 30 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.277
    11.000
    113
    Ik zou idd wel aangeven dat het niet werkbaar voor jou is hoe het nu gaat, en concrete en haalbare verbeterpunten aandragen. Als het een zelfde soort functie is waar je voor gaat, idd niets zeggen tot er wat meer concreet is. Als je het punt nadert waar ze je werkgever kunnen gaan bellen voor een referentie, moet je het misschien wel melden.

Als de sollicitatie een logische volgende stap in je carrière inhoudt, kan je werkgever soms juist enorm helpen, door contacten en bv het reviewen van je brief. Bijvoorbeeld als je het einde van je phd nadert en een postdoc plek in hetzelfde veld zoekt. Of van een niet-opleidingsplaats naar een opleidingsplaats. Dan zijn ze enorm enthousiast als je een gesprek of nieuwe baan hebt, en kan je daar gewoon open over zijn. Ook als het inhoudt dat je een-maand-en-een-dag van tevoren opzegt. Ik werd op 27 februari aangenomen op voorwaarde dat ik per 1 april kon beginnen. De werkgever vond het geen enkel punt. (Ze spelen dat spelletje ook allemaal als ze moeten)

2. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het niet zeggen, maar wel je onvrede uitspreken. Als je het verder wel naar je zin hebt zou ik eerst proberen de situatie aan te kaarten.

3. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Ik heb nog niets verteld. Het zou niets uitmaken, denk ik, maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat de werksfeer een stuk minder gezellig wordt. En aangezien ik daar nog wel eventjes zit, is het beter om het zo te laten. :)

Bedankt voor jullie advies!

4. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik heb het toen wel verteld aan mijn manager en kreeg via hem zelfs leuke vacatures doorgespeeld, ben zo aan een nieuwe functie gekomen binnen de organisatie. Een vacature die verder nog niet online stond maar waarvoor hij mij wel geschikt vond. Kan dus ook in je voordeel werken als je een meewerkende manager hebt.

Of zou hij gewoon blij geweest zijn dat hij van me af was? Hah

5. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ligt aan de baan en organisatie. In mijn werkveld vinden ze het vaak gek als je ''lang'' in dezelfde functie of baan blijft hangen omdat ontwikkelen en doorgroeien eigenlijk wel gewenst of normaal is. Ik heb dan ook regelmatig gesprekken gehad over wat mijn ambities en toekomstdromen zijn. Toen mijn functie niet meer de gewenste uitdaging gaf en er geen vervolgstappen op dat moment mogelijk waren die ik wilde heb ik ook eerlijk aangegeven dat ik buiten de organisatie ging kijken. Eigenlijk is daar toen heel positief op gereageerd en heb ik daar toch nog 3 kwart jaar gewerkt (met goede motivatie hoor) en vond ik uiteindelijk een nieuwe uitdaging.

In die tijd kreeg ik zelfs tips van mijn manager wat mijn sterke kanten waren en mocht ik haar direct als referentie opgeven.

Maar ik vind dit wel per functie en werkgever verschillend.

In jou geval zou ik wel een open gesprek aan gaan en aangeven dat dit je allemaal dwars zit en dat je er daardoor over nadenkt om je horizon te verbreden. Wie weet wat de mogelijkheden dan zijn. Als jij echter nu al weet dat jij hier sowieso niet wil blijven dan zou ik gaan solliciteren en het pas laten weten als je een nieuwe baan hebt gevonden.

Succes!

6. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Waarom zou je het vertellen? Kan alleen maar tegen je gebruikt worden. het is in elk geval niet in je eigen belang.

7. misa

misa Niet meer actief

Nee, ik zou nooit vertellen dat je op zoek bent. Zo werkt het nou eenmaal. Vanaf dat je een nieuw contract getekend hebt pas opzeggen.

8. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Pas vertellen wanneer je al een baan hebt. Anders gaan ze jou automatisch anders behandelen, omdat je toch al op zoek bent na een andere baan. Geen één werkgever vind het leuk als iemand weg gaat, want dat betekend dat ze een andere moeten gaan zoeken.

Deel Deze Pagina