Handtastelijke mannelijke collega

Discussie in 'De lounge' gestart door loncocacola, 5 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loncocacola

loncocacola Actief lid

13 jan 2008
    302
    0
    0
    Er is op ons werk een collega die wel heel handtastelijk is. Gelukkig is hij niet alleen tegenover mij handtastelijk, maar tegenover andere vrouwelijke collega's ook. Maar ik vind het helemaal niet fijn. Hij doet het altijd wel heel subtiel en ik zeg er eigenlijk nooit wat van. Maar fijn vind ik het niet. Voorbeelden: als ik langs hem loop, dan gaat hij mij ineens kietelen. Of ik sta ergens, dan komt hij achter mij staan en dan legt hij ineens zijn armen over mijn schouders heen. Ook wel eens een schoudermassage van hem gehad, zonder dat ik daarom vroeg. Dit doet hij ook bij de andere collega's. Bij 1 van die collega's geeft die elke dag een knuffel en 3 zoentjes, maar dat wil ze zelf. Dat vindt ze niet erg. Ik hoef dat allemaal niet. Hij doet het alleen niet bij iedereen. De oudere dames slaat hij over, maar de jongere dames (waaronder ik dus ook) worden wel door hem op de een of andere manier aangeraakt. Hoe kan ik dit stoppen? Ik durf het eigenlijk niet zo goed tegen hem te zeggen. Dit omdat hij het steeds subtiel doet en ik al die tijd (paar maanden) niks heb gezegd. Maar het begint me nu toch wel wat dwars te zitten. De meeste collega's lijken het wel gewend van hem te zijn. Ze werken daar langer dan mij. Ik weet dat hij zo is, hij is gewoon handtastelijk, maar ja omdat hij dat dus bij meerdere mensen doet en niet alleen bij mij, weet ik niet zo goed hoe ik het kan overbrengen. Heel verhaal, maar hebben jullie advies?

2. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Volgens mij zijn er twee manieren: of je stapt naar je leidinggevende of naar hem zelf. Ik zou zelf kiezen voor het eerste. Je weet namelijk nooit of je de enige bent en dan is het voor leidinggevende wel goed te weten wat er speelt.

Succes! Vervelende situatie!

3. tulip

tulip Niet meer actief

hmm, das wel lastig. Ik zou niks anders kunnen bedenken dan: wil je dat aub niet meer doen, ik vind het niet prettig.

4. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Ik heb dat ook gehad,toen hij het nog eens deed heb ik hem vriendelijk verzocht me niet aan te raken omdat ik dat niet prettig vond.
    hij begin een scene te schoppen en zette zichzelf best te kijk.
    later werd ik bij de chef gevraagt verhaal te doen.
    ik heb geen last meer van hem gehad,hij bleef uit mijn buurt.

5. Melanie86

Melanie86 Fanatiek lid

26 nov 2009
    3.766
    0
    36
    Ik heb het zelf ook meegemaakt. Het was de eigenaar van het bedrijf waar ik stage liep. Hij was trouwens daarnaast ook nog eens een leraar van school.

Bij een uitleg een arm om mijn middel slaan enzo... Ik heb hem toen gezegd dat ik dat niet zo fijn vond. (gewoon netjes) Hij kon dat wel waarderen, en heeft me daarna met geen vinger meer aangeraakt.

Hij stond op school ook altijd op die manier bekend. Alle leerlingen (allemaal meiden) hielden rekening met wat ze aantrokken op dagen dat we les van hem hadden... dus geen laag uitgesneden shirtjes maar colltruien... aangezien zijn ogen ook regelmatig afdwaalden.

Om een lang verhaal kort te maken: Gewoon zeggen dat je het niet fijn vind!

6. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Als hij nou bij iedereen handtastelijk zou zijn, maar hij is het alleen bij de jonge dames. Dan is het dus niet vriendschappelijk bedoeld naar mijn mening.

Ik zou hem één keer vriendelijk, maar duidelijk vragen ermee op te houden, daarna stap je naar je leidinggevende. Ik zou wel vanaf nu concrete voorbeelden verzamelen, weet je nog wanneer je die ongevraagde massage kreeg? Dat soort feiten.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.245
    36.027
    113
    Ik zou het gewoon zeggen, het hoeft helemaal niet vervelend bedoeld te zijn. Sommige mensen zijn gewoon handtastelijker dan anderen. Als jij het niet prettig vind, geef dat dan gewoon aan, dan kan hij daar rekening mee houden. Doet hij dat vervolgens niet dan zou ik ermee naar de leidinggevende stappen.

8. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ik zou hem een knal in zijn gezicht geven :D

9. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Ik heb ook zo'n collega gehad (en hij bleek ook nog eens verliefd op me te zijn:)) maar heb hem op een gegeven moment vriendelijk verzocht om dat niet meer te doen omdat ik me daar niet prettig bij voelde. Hij pakte het ontzettend goed op en heeft me nooit meer aangeraakt.

10. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Ik zou het op een rustige, nette, maar zeer duidelijke manier aan hem zeggen:

"Ik merk dat jij heel erg fysiek bent ingesteld en makkelijk mensen aanraakt. Ik ga ervan uit dat je er helemaal geen kwade bedoelingen bij hebt, maar ik merk dat ik er toch heel erg ongemakkelijk van wordt! Je vind het vast geen probleem daar rekening mee te houden en bij mij iets meer afstand te houden?"

KLAAAAAAAAAARRRRRRRRRRR!!!

11. Delight

Delight Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Oh ik ben daarin heel brutaal en assertief.

'Blijf met je poten van me af, of ik breek al je vingers'

Maar goed, niet iedereen is zo natuurlijk.. dus..
    Misschien op een nette manier aangeven of naar een leidinggevende.

12. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Zijn armen van je af schudden als hij je aanraakt?

13. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Misschien is dat een tikje TE assertief? ;)

Ben het eens met de andere meiden hier: gewoon netjes zeggen dat je er niet van gediend bent, en als hij dan doorgaat naar je leidinggevende stappen. Als dat nodig is, dan niet gelijk een rel schoppen, maar meer je baas vragen: 'Die-en-die is nogal aanrakerig, ik heb hem gevraagd ermee op te houden maar dat doet hij niet. Wil jij hem dat alsjeblieft duidelijk maken?'

Dan zou de kous aardig af moeten zijn :)

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.004
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou inderdaad gewoon moed verzamelen en tegen hemzelf zeggen dat jij je er niet prettig bij voelt als hij je aanraakt. Voor de zekerheid doen als er een collega bij is, waar jij vertrouwen in hebt. Dan kan hij het later (mocht het zover komen) niet ontkennen.
    Ik ga er vanuit dat het dan klaar is. Stopt hij niet of gaat hij vervelende opmerkingen maken ofzo, dan stap je naar de baas.

Je hoeft dit echt niet te accepteren als het niet goed aanvoelt!

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik zou 1 keer duidelijk zeggen dat je niet wilt dat hij aan je zit, houdt hij zich daar niet aan, dan naar je leidinggevende stappen.

16. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

#16 Momfulness, 6 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 apr 2011
    Ieuw, dat zou één keer en nooit meer gebeuren bij mij. Ik ben er dan wel weer heel erg allergisch voor, voor aanrakerige mensen...

Nu ik erover nadenk. Ik heb het weleens meegemaakt met een mannelijke collega een paar jaar geleden. Toen was ik nog wel iets losser in de omgang zeg maar :p. Maar die pakte dus altijd de vrouwelijke collega's bij hun middel. Als ik hem aan zag komen omdat te doen, pakte ik zijn hand en draaide ik er onderdoor zeg maar, alsof ik met hem danste. Op een gegeven moment had hij in de gaten dat ik het niet leuk vond en vond mijn reactie ook niet bevredigend genoeg, dus is hij er wel mee opgehouden.

17. angel77

angel77 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.428
    0
    36
    oosten van het land
    Zou mij er ook totaal niet gemakkelijk bij voelen. En zou bij de volgende keer ook zeggen; wil je aub niet meer doen, ik zit toch ook niet aan jouw te friemelen.

18. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

je kan toch makkelijk zeggen... wil je mij aub niet meer knuffelen, masseren etc... ik voel me hier erg ongemakkelijk bij !

je bent baas over eigen lichaam, en dus bepaal jij wie er aan komt en wie niet... als jij het niet wilt dan moet deze man dat maar accepteren !!

niets om je schuldig over te voelen hoor... gewoon 1x op een normale manier zeggen en daarna na de leidinggevende stappen... !

ik vind het zoiezo niet normaal op dit te doen op een werkvloer... en dan alleen bij jonge dames?... dit is idd niet alleen om vriendelijk te zijn hoor, anders deed hij dit ook bij de oudere dames..

19. Meijke

Meijke Niet meer actief

Zoiets inderdaad :)! Gewoon zeggen. Snap dat dat lastig is, maar nu loop JIJ er mee rond...dat kan niet de bedoeling zijn. Mocht het niet stoppen nadat je het gezegd hebt, kun je altijd nog naar je leidinggevende stappen.

20. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik heb net zoiets gehad, maar dan met een vrouwelijke collega. Ik weet dus wel vrij zeker dat het allemaal vriendschappelijk bedoeld is/was, maar ik heb het haar toch echt gezegd, ook al voelde ik me een beetje een aansteller (want de rest van het bedrijf lijkt er ook geen moeite mee te hebben). Ik heb haar gewoon heel rustig uitgelegd dat ik nu eenmaal niet zo aanrakerig ben, ook niet met vrienden enz., dus dat ik het fijn zou vinden als ze daar rekening mee zou willen houden.
    Probleem was in 1 keer opgelost :D

Deel Deze Pagina