Womb for rent

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door kleinepien, 26 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Naar aanleiding van 'de baby-industrie' ben ik gaan zoeken naar soortgelijke documentaires op YouTube.
    Ik kwam eerst op een doc. van ongeveer 25 minuten, over draagmoeders in India. Ondanks dat je er ethisch/moreel gezien vanalles van kunt vinden, kreeg ik niet de indruk dat er iemand echt slechter van werd.
    De vrouwen die (via ivf, eicel van wensmoeder en zaadcel van wensvader) draagmoeder werden, gingen zodra ze zwanger waren naar een speciaal draagmoederhuis, waar ze eten en drinken en evt medische hulp kregen. De man en evt kinderen mochten gewoon langskomen, maar de vrouw mocht pas na de bevalling weer echt naar huis.
    Meerdere draagmoeders gaven aan dat, ondanks dat het wel eens zwaar was, ze erg blij waren dat ze dit konden doen. Het alternatief was met de hele familie verhongeren of dakloos worden.
    1 vrouw liet zien dat na haar 2 x draagmoeder zijn, ze samen met haar man een huis had kunnen bouwen en hij had een tuktuk, waardoor hij nu een eigen bedrijf had. Daarvoor hadden ze niks.

Maar na deze documentaire zag ik 'Womb for rent'. Ook over draagmoeders in India. En daar kwamen heel andere verhalen naar voren.
    Van wensouders met bijvoorbeeld 5 goede embryo's, werden de embryo's teruggeplaatst in 2 of 3 draagmoeders. Degene waarbij alles dan het beste leek te verlopen, mocht doorgaan met het traject. De rest werd geaborteerd.:eek:
    Hier was de betaling aan de draagmoeders ook nogal een puntje, niet op tijd, of contact werd pas vlak voor de bevalling getekend. :$
    En als de baby dan geboren was, gebeurde het zelfs nog regelmatig dat de wensouders het kind niet 'goed' vonden en er dus vanaf zagen. Resultaat: baby naar weeshuis en draagmoeder kon fluiten naar haar geld. :(
    Ik heb mijn kaak van de grond moeten rapen...

Iemand die deze documentaire ook gezien heeft?

2. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Waar Kun je ze precies terug kijken of hoe heten ze?

3. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen

De positieve documentaire.

En de andere:

4. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    De laatste heb ik net gekeken. De eerste keek niet fijn.

Vond m idd super shocking!
    Echt bizar en heftig zeg. En op het einde ook. Dat ze haar nichtje ook wilde aansporen dat te gaan doen. En haar man is met het geld van door gegaan! Erg triest allemaal..

kleinepien vindt dit leuk.
  5. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Voordat ze draagmoeder werd, zat het haar al niet zo mee vond ik.
    Getrouwd toen ze net 9 was, 2 kinderen later overleed dr man en had ze niet veel keus anders dan met deze man te trouwen. 1 van dr kinderen bleef achter bij ex-schoonouders...
    Ik had zo met haar te doen... En ze was nog maar 25 ofzo hè?
    En ondanks alles toch steeds overal het positieve in zien, toch nog kunnen lachen. :(

6. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Ja klopt het was gewoon allemaal heel hartverscheurend. Heel haar verhaal. Ze weet ook niet beter dat ze dr nichtje aanspoort. Heel zonde en jammer...
    we hebben het hier zo slecht nog niet denk ik dan. Realisatie momentje.

7. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik vind de baby industrie al even heftig genoeg. Pfoe, dit is een soort tweede schandaal aan het worden als al die misleidende adopties van de jaren '70 en '80.

8. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Inderdaad. Hoewel, de 'organisatie' uit de 1e documentaire lijkt alles wel gewoon netjes te hebben geregeld. Duidelijke afspraken, en iedereen weet waar hij aan toe is.

Maar die uit de 2e docu lijkt me echt een wat meer louche bedrijf.

9. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Dit soort misstanden zijn precies de reden waarom dit in Nederland verboden is! Wensouder(s) knutselen een kind online bij elkaar. En als het niet voldoet aan de wensen wordt het afgedankt! Of ze maken meerdere vrouwen zwanger en zitten met teveel kinderen (zoals die japanner laatst met 10 baby's...)Afschuwelijk gewoon. Er zijn tal van verhalen van westerse! Ouders die het kind toch niet willen omdat er wat mee aan de hand is. En die draagmoeder hebben geen rechten hè. Zeker niet in dit soort landen... Als er met de draagmoeder zelf wat verkeerd gaat (blijvende medische schade of zelfs overlijden) dan heeft ze gewoon pech. Er zijn zelfs verhalen dat ze het kind redden en draagmoeder komt te overlijden. Ik vind dit een manier om misbruik te maken van mensen in diepe armoede. Dat is namelijk de enige reden dat deze vrouwen het doen!

En wie denkt er aan het welzijn van het geknutselde kind? Die krijgt nooit een idee waar hij vandaan komt. Nergens aangezien veel wensouders niet (of niet geheel) de biologische ouders zijn en het kind niet hebben gedragen. Ze hebben het gewoon gekocht (op bestelling). Hoe moet dat voelen als mens?

Wat er zou moeten gebeuren. Geef meer ruimte aan draagmoederschap en andere initiatieven onder gecontroleerde en goede omstandigheden in Nederland.

10. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Wat jij beschrijft, is inderdaad wat er zoal speelde in die 2e documentaire.

In de 1e was het echt simpelweg de eicel van de wensmoeder + zaadcel van de wensvader. Daarmee werd dan een 'kindje' gemaakt en dat werd in 1 (en geen 2 of meerdere) draagmoeder teruggeplaatst. De wensouders hadden na de geboorte ook gewoon contact met de draagmoeder, hebben haar persoonlijk bedankt enz.

In de Womb On Rent-docu was inderdaad ook meer sprake van embryoselectie op geslacht en andere kenmerken. En daar werden bij een overschot gewoon de 'mindere' embryo's/foetussen geaborteerd. Of afgedankt als baby.

Terwijl in de 1e docu de ouders dolgelukkig waren dat ze eindelijk een kind hadden. De wensmoeder was al vaak zwanger geweest, maar kreeg keer op keer een miskraam. Zwanger worden lukte wel, zwanger blijven, dát was het probleem.

Deel Deze Pagina