Uitgegeven: 22 december 2010 11:28 Laatst gewijzigd: 22 december 2010 12:01 ZOETERMEER - Ruim de helft van alle pedagogisch medewerkers in de kinderopvang geeft aan regelmatig alleen te staan op een groep met meer dan het aantal toegestane kinderen. © AFP Dit blijkt uit een onderzoek van Abvakabo FNV waarvan woensdag de resultaten zijn gepresenteerd. Het onderzoek is verricht onder 508 pedagogisch medewerkers. Sinds vorig jaar, toen Abvakabo FNV eenzelfde onderzoek deed, is er nauwelijks iets verbeterd, constateert de vakbond. De kwaliteit van de kinderopvang hangt volgens de Abvakabo sterk samen met het aantal pedagogisch medewerkers op een groep. Ook de veiligheid staat ernstig onder druk als er te weinig medewerkers per groep zijn, aldus de vakbond. Afspraken In het Convenant Kinderopvang hebben werkgevers en ouders afspraken gemaakt over de kwaliteit van de kinderopvang. Zo bepaalt de 'beroepskracht-kindratio' hoeveel kinderen, van welke leeftijd en op welke tijden er maximaal per medewerker in een groep mogen. Uit het onderzoek van Abvakabo FNV blijkt dat daar regelmatig van wordt afgeweken. Zo staan de medewerkers vaak meer dan de toegestane drie uur per dag alleen op de groep. Er zijn zelfs medewerkers die aangeven wel eens 8 of 9 uur alleen te staan. Zorgen Corrie van de Brenk, vice-voorzitter Abvakabo FNV: 'Ik maak me echt zorgen. De afspraken in het convenant zijn nu al de ondergrenzen. Als dan ook nog eens blijkt dat veel kinderopvangorganisaties zich niet aan de regels houden dan wordt het wel heel schrijnend.' In januari zullen werkgeversorganisaties en ouderorganisatie(s) met een nieuw convenant. Maar Abvakabo FNV vreest dat de marktpartijen in het nieuwe convenant niet voor verbeteringen zullen zorgen. De bond vraagt minister Kamp van Sociale Zaken om de kwaliteit van de kinderopvang niet langer enkel aan de markt over te laten. © ANP/NU.nl
Ja, en dan krijg je dat soort dingen dus zoals in Amsterdam... Ben echt blij dat bij mijn zoontje constant 4 begeleidsters zijn... (niet dat dat garanties biedt, maar goed...)
Ik las het net idd, echt heel erg om te lezen. En dan te bedenken dat een groot gedeelte van de huidige generatie kindjes behoorlijk wat uren op een kinderdagverblijf doorbrengt. (en er héél wat geld doorheen gaat, KDV's zijn duur!) Gelukkig is het op ons KDV niet zo, er zijn altijd 2 leidsters + een stagiaire aanwezig op de groep (pauzes niet meegerekend). En dan gemiddeld zo'n 13 kindjes.
Ik merk dat ik er nu ook extra op let. Vorige week bracht ik Evy weg en stond alleen nog maar een leerling op de groep. Er waren op andere groepen wel meer leidsters, maar niet aanwezig op de groep van Evy. Ik heb hier ook melding van gemaakt. Ik vond het ook sneu voor het meisje trouwens, omdat ze het zichtbaar niet aankon.