Gebruik maken van de voedselbank

Discussie in 'De lounge' gestart door roomsoesje27, 27 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Hallo,

Omdat wij vanwege omstandigheden de komende maanden erg weinig geld te besteden hebben we ons aan moeten melden bij de voedselbank.
    Nu ben ik benieuwd of er anderen zijn hier die gebruik maken van de voedselbank, hoe dat bevalt en wat je ongeveer krijgt.
    Ik snap dat het voor sommigen en moeilijk onderwerp is dus reactie mag ook per pb.

2. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Mijn schoonouders hebben een tijdje een voedselpakket gehad. Ik vond dat er weinig eetbare spullen in zaten. Ze kreeg wel altijd 3/4 broden. Vlees kreeg ze eens per maand. Elke week kreeg ze 3/4 pakken melk. Verder zat er altijd wat te snoepen in en een paar stukken fruit en groente.

Nu zal een voedsel pakket per regio verschillen, denk ik. Ze zijn afhankelijk van giften/voedsel dat ze krijgen.

3. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Ik heb gebruik gemaakt van de voedselbank in 2 gemeentes, 1e gemeente goed geregeld, kratten op het aantal personen van huishuiden en ook goede producten, toen gingen we verhuizen en hier is het slecht gesteld, iedereen krijgt hetzelfde of het nu voor 1 of 4 personen is en meer de dingen die je toch niet koopt, je kon er geen 1 maaltijd van maken en het werd steeds slechter en minder door meer aanvragen, dus toen zijn wij gestopt, want het leverde bij ons niks op, we moesten alsnog alle boodschappen zelf doen

4. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Ik begrijp dat ze afhankelijk zijn van wat ze krijgen en afhankelijk van het aantal afnemers is er meer of minder te verdelen.
    Wat ik begrepen heb is dat je sowieso 3 broden per week mee kan nemen en dat het verder heel erg wisselt.

5. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar als je naar de VB gaat dan heb je toch de financiële middelen juist niet..?

6. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Misschien moest ze wel verhuizen? Sloopwoning, anti kraak...

7. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Mamaatje doelt denk ik op het stukje dat ze alsnog alle boodschappen zelf doen.
    In principe zal je naast de pakketten altijd zelf boodschappen bij moeten halen maar het moet niet de bedoeling zijn dat je vrijwel niets aan de pakketten hebt.

8. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Tja, als er niks / nauwelijks iets bijzit waar je een hele week lang een maaltijd van kan maken ... dan moet je soms wel bijkopen. Ook al heb je er eigenlijk nauwelijks het geld voor.
    Je moet je kinderen wel een maaltijd voor kunnen zetten. Met 3 broden red je het dan niet.

Wel vaker gehoord dat de voedselbank handig is en uitspaart als je 't krap hebt, maar dat je vaak nog altijd zelf een deel moet voorzien. Afhankelijk dus van wat er die week in 't pakket zit.

9. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Er zitten weinig complete maaltijden in - vaak veel vries dingen dus neem dat altijd aan. Je krijgt veel brood, genoeg melkproducten vaak, ik kon vaak om extra brood vragen en daad deden ze geen moeite om. Met de voedselbank alleen kun je niet eten helaas.

Edit: Nu hebben andere gemeentes het wel anders geregeld. Hier heb je dan een soort supermarkt systeem waar je korting kreeg, in Enschede kreeg je dan b.v. een kant en klaar pakket

10. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Jaren geleden gebruik van moeten maken en hier was het wel goed.
    Soort van van basispakket met koffie en thee spul om macaroni oid te maken enzo.
    Daarnaast aardappelen/rijst.
    Groente afdeling waar je naar gelang de personen van je huishouding wat mocht meenemen. en een vleesafdeling + nog een snoephoekje, voor de kleinsten thuis.
    Kerst en oud en nieuw extra's + cadeautjes voor de kinderen.

Ligt aan de giften en welke regio.

11. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Nee, maar als je alleen maar toetjes en chips enz krijgt heb ik er niks aan, broden kregen wij ook maar 1 per week dus het was echt te weinig.
    Ik moest het weer opnieuw aanvragen en toen hebben we gezegd, laat maar zitten, het kost meer om aan te vragen dan wat we ervoor terug krijgen.

En verhuizen (met urgentie) moest omdat de huur daar te duur was

12. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb een keer vrijwillig met anderen meegedaan om die pakketten samen te stEllen. We moesten het doen met wat er toen was. En nee. Alleen met zo een pakket red je het niet mee hoor. Het is mooi meegenomen. Maar je red het niet ermee.

13. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik heb ruim 6 jaar geleden in een verkeerde relatie met een geldopslurper een klein jaar gebruik moeten maken van de voedselbank in Amsterdam zuidoost. Het was een divers pakket dat vrijwel 'van alles wat' bevatte, maar ik kon er ook geen 'hele' maaltijd mee maken. Wel gecombineerd; bijvoorbeeld de groente van week 1 in de vriezer leggen, het vlees uit week 2, de macaroni van het basispakket en de tomaten uit week 3; dan had ik een hele grote pan macaroni of iets dergelijks. Er zaten wel regelmatig 'rare' groentes bij waarvan ik niet wist wat het was (de Surinaamse winkels deden ook mee :D ). Het ging naar mijn mening altijd heel eerlijk en netjes; soms mocht je een extra brood pakken.

Ik heb er alleen nadat ik weg was en het financieel zelf weer ging redden nare dingen over gehoord. Ik ben dankbaar dat het er was, want het vulde mijn budget nét even aan om de weken door te komen.

Deel Deze Pagina