Nu het koude weer er is, zoek ik een beetje nieuwe inspiratie. Mijn dochter van 3 vind knutselen en spelletjes leuk, maar zodra ik even geen tijd heb voor haar wil ze al snel tv kijken. Ik zoek wat nieuwe inspiratie wat ze zowel alleen kan doen, maar ook dingetjes die we samen kunnen doen. Haar broer zit al op school en ze vraagt steeds of we hem al gaan ophalen. Het liefst doet ze alleen leuke dingen met haar broer erbij.
Kan ze niet zelf spelen? Hier was mn zoon altijd heel de schooltijd zoet met treinen, auto's, duplo, knutselen, buiten spelen, even een boodschapje en dan was het alweer 12 uur.
Dl heeft een play-doh 'bakset' gekregen waar ze redelijk lang zoet mee is. Verder is het vrij onvoorspelbaar; ze kan een uur spelen met een nieuwe rugzak (uitproberen wat er allemaal in past) en soms leest ze zichzelf boekjes voor. Het poppenhuis leent zich ook goed voor lang spelen.
Wij gaan, ook als het koud is gewoon naar buiten. Moet wel, want de hond moet uit Kindjes lekker dik inpakken en in de bossen laten uitrazen. Onze peuter neemt een emmertje mee want ze verzameld steentjes, kastanjes, eikels.....etc Als ze lekker buiten heeft gespeeld kan ze binnen veel beter alleen spelen. En duurt de dag niet zo lang.
Hier geen hond maar wel kinderen die uitgelaten moeten worden! Wij gaan ook met elk weertype naar buiten, ik vind het heerlijk (koop vooral goede buitenkleding). Je humeur knapt er echt van op. Verder speelt mijn jongste veel met duplo, treinbaan, allerlei rommels van mij en hij gaat graag fietsen. Ik zou als ik jou was de tv een tijd niet gebruiken, ze raken er zo aan gewend en spelen dan minder snel zelf. Even afkicken en dan lukt het wellicht wat beter?
we komen net uit de speeltuin wandelen altijd een stuk vinden ze beide heerlijk ook met wat kouder weer en weer even wat anders dan steeds maar binnen zitten koekjes bakken bouwen met de duplo helpen met huishouden knutselen muziek aan en dansen
Hier kan ze gelukkig heel goed zelf spelen. Ze bouwt graag met duplo, speelt graag met playmobil. Kleien vind ze leuk. Met een pop, of met serviesje en "eten koken" Samen vind ze knutselen leuk, of boekjes lezen (kan ook alleen) puzzelen (kan ook alleen) iets bakken of mij helpen met koken of poetsen. En ook hier een hond dus ook naar buiten. Ik lopend met de baby, zij of lopen of op haar fiets mee. En natuurlijk kijkt ze ook wel eens ipad of tv.
Zoontje is 2 en nog geen andere kinderen dus als ik niet hoef te werken zijn we de hele dag samen thuis (of op stap natuurlijk). Wat wij doen: - elke ochtend samen de vaatwasser leegruimen - de was wordt samen gedaan, knijpers aangeven of alle was in de trommel doen. - samen schoonmaken, hij een doekje en ik 1. hij maakt vaak z'n kinderstoel schoon of z'n speelgoed. - lekker stuk wandelen buiten of een boodschap doen. - verder stimuleer ik hem ook echt om zelf te spelen. Hij puzzelt tegenwoordig graag of plakt stickers. Verder speelt hij veel met z'n houten trein, ToetToet, of duplo/ duplotrein. - Oh en elke middag speelt hij 1/2-1 uur lekker buiten in de tuin met z'n fietsen en een bal, is hij lekker een poosje in de buitenlucht en ik kan wat in huis doen zonder hem om me heen. Hier wat ook niet meer geslapen 's middags, dus de dagen duren soms best wel lang. Er wordt hier dus wel af en toe tv gekeken of een ander filmpje voor de afwisseling. Maar ik bepaal wanneer en hoe lang dat is en ik probeer ervoor te zorgen dat alles een beetje in evenwicht is. Oh en eind van de dag vind hij samen koken ook erg leuk.
Mijn dochter is dan pas 1,5 maar bij haar werkt dat ook al zo. Het is echt een buitenkind. Als ze lekker uitgeraasd is, is ze binnen ook gezelliger en kan ze wat beter zelf spelen.
Hier gaan we gewoon naar buiten. Oudste is echt een buitenkind dus dan gaan we even langs de speeltuin, kinderboerderij, naar het bos of lopend boodschappen doen bijvoorbeeld. Of ze speelt in de tuin. Daarnaast kan ze binnen ook heel goed alleen spelen. Ze is zo een paar uur zoet. Ze speelt graag met haar poppen en keukentje. Daarnaast tekenen, knutselen, kleien, puzzelen, boekjes lezen (en naar de bieb gaan), iets bakken, mij helpen met het huishouden en koken etc. Op de ipad/tv kijken doet ze hooguit een halfuur per week.
Het poppenhuis is gegarandeerd uren speelplezier. Maar ze kan zich ook prima vermaken met de duplo of de blokkendoos. De kassa is ook een succes en haar keukentje. Ze beschikt over een flinke dosis fantasie en vermaakt zich altijd alleen. Alle knuffeldieren op het bed en dan gaat ze verhaaltjes voorlezen. Of ze gaat wandelen met haar pop. Samen doen we knutselen, kleien, knippen en kleuren. Zo tegen een uur of 4 wordt ze moe en dan trekt ze zich graag terug. Dan mag ze even met de tablet zitten of iets op tv kijken wat ze leuk vind.
Duplo bouwen,met de treinbaan of toettoetspelen,met de loopauto door het huis racen/ verven/stickers plakken/koekjes bakken/met de autos spelen/ buiten met zijn fiets racen,boekjes lezen en benoemen, kleuren. Kijkt vaak als die net wakker is en als die moe word even filmpje kijken.
Spulletjes voor de herfsttafel zoeken en dan samen de"vondst" bewonderen. Samen boekje kijken of voorlezen, zelf spelen met duplo, Samen boodschappen doen, laat haar de spulletjes in de mand of karretje doen. Tekenen,schilderen,stickers plakken, vingerverven,Poppenkast, kleuren.
Hier zijn we ook veel buiten. Nu het kouder wordt spullen in het bos halen om te knutselen. Verder houd dochter van: (Voor)lezen, puzzelen, knutselen, spelletjes als Memory / lotto, keukentje, tekenen, kassa, knuffels, dansen op muziek en ze heeft een hele grote fantasie waar ze zich urenlang mee kan vermaken.
Sowieso gewoon naar buiten, hier goede regenkleding waar ze mee vooruit kunnen. Moet ook wel, want we moeten een paar keer per dag heen en weer naar school. Ik heb ook een modderkeuken in de tuin, waar ook met minder weer graag mee gespeeld wordt. Keukentje wordt ook uren mee gespeeld. Tv gaat hier overdag gewoon niet aan, dus ze vragen er ook niet om, is geen gewoonte hier. De enige uitzondering die ik maak is als het al een poos slecht is dan doen we op woensdagmiddag wel eens een filmmiddagje met hapjes enz. Binnen: knutselen, kleien, mijn beide kinderen doen ook enorm graag spelletjes. Gezelschapsspelletjes, maar ook dingen als loco, tiptoi en smartgames, daar zit ik alleen bij ter ondersteuning. Samen speelgoed schoonmaken, voorlezen en mijn jongste puzzelt ook graag. Hier heeft hij ook speelgoed op zn kamer en op zolder, dus als ik boven wat klusjes heb dan gaat hij gezellig mee en heeft hij daar weer ander speelgoed wat dan ook weer interessant is.
Lekker naar buiten, rondje laten fietsen, even naar de speeltuin. koekjes of cakejes bakken kleien verven was vouwen, was mee laten ophangen samen poetsen, ze vind het leuk om met doekje te wrijven en even te stofzuigen kijken ook wel eens samen een film knutselen Zelf kan ze ook leuk met haar poppen spelen en little people speelgoed