Mijn dochter is nu 3 weken. De borstvoeding gaat super. Ze drinkt om de 3-4 uur \. Net als bij mijn zoontje heb ik genoeg melk die hard stroomt, dus na 10-15 minuten aan 1 borst heeft ze genoeg (groeide in 1 week 280 gram). Nu wil ik beginnen met een voorraadje aan te leggen voor als ik straks eens een keertje een avondje weg wil. Nu is mijn vraag, hoe doe ik dit? Als ik tussen de voedingen tussendoor ga kolven gaat mijn productie omhoog. En aangezien ze nu zich al vaak verslikt omdat het hard stroomt en zeker genoeg is, ben ik bang dat dit geen handige optie is. Of kan ik beter na een voeding nog dezelfde borst afkolven? Of juist de andere borst dan? (maar dan gaat de productie ook omhoog...) Kortom, wie heeft er tips? Alvast bedankt voor het meedenken.
Tijdens mijn vorige bv periode heb ik tijdens het voeden de melk uit de andere borst telkens opgevangen... of meegekolfd. Dus links drinken is rechts kolven. (vergt even oefening maar ging hier super).
Ik kolfde telkens de andere borst nadat ik de ene borst had gegeven. De productie gaat dan misschien even omhoog, maar die gaat natuurlijk ook weer terug omlaag zodra je de gewenste hoeveelheid melk in voorraad hebt staan. Het is immers een vraag en aanbod systeem, of je nou extra kolft, na een voeding of tussen 2 voedingen, of je beide borsten per voeding aanbiedt, of slechts 1 borst, of je baby plotseling van 7 voedingen per dag naar 6 voedingen per dag gaat, of andersom, etc, etc. Het aanbod gaat sowieso omhoog als je de andere borst kolft, daar ontkom je niet aan. Tijdens een voeding of direct na een voeding kolven geeft de minste toename. Nog een toevoeging: Je zou dezelfde borst na een voeding kunnen afkolven natuurlijk, maar de vraag is of je dan wel voldoende beetjes bij elkaar sprokkelt op een dag om op voorraad te zetten. Misschien zit je dan met 20 zakjes/bakjes per voeding bijvoorbeeld. Dat doet de productie uiteraard ook toenemen, maar dan wel heel miniem. Je bent alleen wel langer bezig om diezelfde voorraad aan te leggen.