Vragen kolven en flesje

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MommyOwl, 10 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    #1 MommyOwl, 10 nov 2014
    Laatst bewerkt: 10 nov 2014
    Binnenkort zal ik een (half) dagje moeten (na)kolven omdat mijn dochter (dan 5 maanden) geopereerd moet worden. Tijdens de operatie zal ik 1-2 voedingen moeten kolven om mijn productie op peil te houden. Na de operatie zal ik hoogstwaarschijnlijk moeten nakolven na een voeding, omdat mijn dochter nog niet fit genoeg zal zijn om een volledige voeding uit de borst te halen. Het is onduidelijk of zij de rest van de voeding dan via een fles zal moeten krijgen, maar waarschijnlijk niet. Toch wil ik voor de zekerheid een fles meenemen voor haar.

Maar... zij is helemaal geen fles gewend. Totdat ze 2 weken oud was dronk ze bijna alle voedingen uit speciale prematuur flesjes van het ziekenhuis, daarna nog 2 dagen Dr.Brown met prematuur speen. Sindsdien alleen nog maar borst. De Dr.Brown (125ml) hebben we nog hier in de kast staan. Verder ook 2x 260ml flessen van Avent met fase 2 speen, en 2x Medela 125ml flessen (zonder spenen) die je bij zo'n persoonlijke kolfset krijgt voor de Symphony (ziekenhuiskolf).

Welke fles en vooral speen kunnen we het beste voor haar meenemen? Eén van diegene die we al hebben? Een andere? Ben prima bereid om iets nieuws te kopen.

Verder probeer ik te bedenken wat ik zal doen met de afgekolfde melk die mijn dochter niet zal drinken. Het liefst wil ik deze invriezen. Opzich kan mijn man 's avonds, wanneer hij vanuit het ziekenhuis naar huis gaat, de melk van die dag in een koeltas meenemen en thuis in de vriezer stoppen. Maar het liefst wil ik de melk in van die ijsblokzakjes invriezen. Alleen... hoe zorg ik dat de melk daar niet uit gaat lopen in het ziekenhuiskoelkastje en in de koeltas??

Laatste vraag ;) : Op welke tijden kan ik het beste gaan kolven in het ziekenhuis? De tijden dat mijn meisje normaal bij mij zou drinken? Vaker? Minder vaak? En hoe ver van tevoren kan ik het beste het laatste kolven voordat zij weer voor het eerst na de operatie aan de borst zal proberen te drinken?

2. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Poeh een hele operatie voor je dochter! Spannend hoor!
    Je 'moet' idd kolven op de tijden dat ze normaal zou drinken. Neem er lekker de tijd voor en kolf tot er niks meer komt. Je kunt evt een keer vaker kolven. Drinkt ze normaal om de 3 uur dan kolf je bv om de 2 uur want vaker kolven is altijd beter omdat je dochter meer uit je borst kan halen dan je kolf.
    De gekolfde melk zou ik gewoon aanbieden in een fles die je al hebt, die zijn prima. Misschien alvast een keer gaan oefenen...? Ook met je kolf zodat je niet de eerste keer in een spannende situatie (als je dochter op de ok ligt!) moet gaan kolven wat je nog nooit gedaan hebt.

Bewaren kun je het beste doen in een speciaal bewaarzakje om in te vriezen. Je kunt ze van medela kopen, maar er zijn ook goedkopere. Ijsblokzakjes zijn mij afgeraden omdat ze niet gemaakt zijn voor moedermelk, niet steriel zijn en er zou plastic mee kunnen komen bij het uitdrukken. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook ijsklontjes melk in de vriezer heb liggen. :)
    Je kunt ook bewaarpotjes van avent kopen, kun je ook naderhand invriezen en gaat zeker niet lekken (een speciaal moedermelk zakje ook niet trouwens!)
    Succes en sterkte met de operatie!!

Deel Deze Pagina