Is status echt zo belangrijk?

Discussion in 'De lounge' started by Merryl, Oct 14, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Merryl

Merryl Fanatiek lid

Jun 25, 2012
    4,368
    192
    63
    Om mij heen zie en hoor ik steeds meer mensen die hun beroep of grote van hun huis belangrijk vinden. Zo erg zelfs dat er over gelogen wordt. Maakt het nu echt uit of je chirurg bent of pompbediende? En of je nu in een flat woont of een huis hebt van 150m2 met een tuin van 15 bij 6. Kijken mensen zo anders naar je als je lager opgeleid bent als je zelf hoger opgeleid bent en daardoor misschien wel in een groter huis woont.

Moet zeggen dat het soms een beetje irriteert dat het zo belangrijk is.

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Nou ja...voor mij niet.

Maar voor veel wel. En dit is niet iets van de laatste tijd maar al eeuwen zo.

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    En waarom irriteert je dat dan?

Ik zou er niet echt wakker van liggen. Overigens moet je in NL al snel niet denken dat je je kop boven het maaiveld moet steken want dan wordt je direct afgestraft. Sommige mensen zullen trots zijn op wat ze bereikt hebben ... en dat mag toch (neem ik aan)

4. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

Aug 22, 2006
    3,530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Pfffff hekel heb aan dat soort krampachtige mensen.....wat maakt het uit?

Nou ik heb hbo gestudeerd....woon maar in een simpel rijtjes huis (wel op een hoekje) en tot overmaat van ramp zit ik ook nog in de ww.....zo dat mag iedereen weten want...ik ben wel gelukkig ik heb twee gezonde kinderen die niks te kort komen! En dat is wat telt lijkt me....

5. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,296
    28
    48
    Gent
    vor mij niet, ik doe aan consuminderen ipv consumeren en I am proud of it.

Wat wel opvalt (ik heb diploma middelbaar) en sommige hogere op mijn werk (ingenieurs) kunnen je echt wel als str*nt behandelen omdat je maar een niveau'tje middelbaar bent en dus moet springen en knielen bij elke eis die ze hebben.

6. senta

senta Niet meer actief

Het intresseert mij geen bal wat een ander vindt en of denkt, mijn man zegt altijd als we poepen stinken we net zo hard allemaal.

Ik was pompstation manager, nu een hele gelukkige huismama.
    Mijn man werkt als administratief medewerker, verdient leuk/ tot goed
    We wonen in een rijtjeshuis met een niet al te grote tuin, maar we zijn super gelukkig!

7. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Ik ben ook erg blij en trots op mijn baan/huis en ik kan mensen met ambities erg waarderen.

Omdat ik ambities hebben heel belangrijk vind kan ik wel "neer" kijken op mensen die dat niet hebben en alles wel "prima" vinden.

Maar ik kijk verder niet tegen mensen op/neer als ze een groot huis of dikke auto hebben. Wel de manier waarop ze zoiets hebben weten te "verdienen".

8. soeza

soeza Niet meer actief

Leven en laten leven!
    Ik krijg zeker wekelijks een rot opmerking naar mijn hoofd geslingerd "Dat ik makkelijk praten heb omdat wij rijk zijn" :$
    Mooi huis, goede baan, mooie auto, veel op vakantie, bla bla bla...

Is allemaal niet belangrijk, mijn kinderen zijn gezond, en daarom ben ik rijk! :)

9. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik ben wel trots op mijn bedrijf, op mijn man die een hoge functie heeft weten te krijgen zonder diploma's, en ik ben ontzettend blij met ons ruime huis ja. En als iemand zegt wat heb je een gave auto! Dan zeg ik inderdaad ja, hij is stoer hè?
    Ik schep er niet over op maar ik ben er wel trots op, en er blij mee :)

10. NooNoo

NooNoo VIP lid

Jul 18, 2010
    5,422
    1
    0
    Voor ons niet, ik zou nooit over dat soort dingen liegen!

Oude vrienden van ons wel, ging van kwaad tot erger. Ik heb er veel over nagedacht, geprobeerd het te begrijpen, maar net enige wat ik dacht: wat voel ik me rijk en gezegend dat ik blij kan zijn met mijn leven, mijn keuzes en alles wat ik heb bereikt en niet met afgunst naar een ander hoef te kijken. Wat zou dat een energie vreten zeg.

Trots zijn mag trouwens, ik ben ook onwijs trots op wat ik hier om me heen heb en wat we samen hebben bereikt.

11. Ik merk het ook, ja.

Ik merkte het eigenlijk pas vanaf het moment dat mijn contract niet werd verlengd en dat ik in de WW terecht kwam. Je merkt dan dat mensen toch anders op je reageren dan wanneer je wél 'gewoon' werkt. Sommige mensen (gelukkig niet allemaal!) kijken opeens op je neer en behandelen je als een soort paria... Heel jammer, en eigenlijk ook raar! Want heel vaak heb je er helemaal geen invloed op als je contract niet word verlengd; in mijn geval was het door bezuinigingen, bijvoorbeeld. Niet omdat ik een slechte werknemer was ofzo.

Maargoed, daar zie je het alweer: ik voel dus altijd de druk om maar uit te leggen waarom mijn contract niet is verlengd.... Omdat mensen anders een bepaald beeld bij je hebben, wat helemaal niet klopt ;)

12. Purified

Purified Fanatiek lid

Mar 28, 2013
    1,223
    1
    0
    Ja en nee.

Status zegt vaak wel iets over de karakter van de mensen, niet altijd, maar soms wel.

Ik kan echt niet opschieten met twee types mensen. De hoge klasse, dus mensen die villa's of grote huizen hebben, vaak snobberig zijn. Ook niet met de lage klasse, dus mensen die in een krottenwoninkje wonen of in een trailer of soort kamp type mensen.

Status maakt me niks uit maar vaak is het wel hoe het iemand heeft gevormd, mijn moeder kwam uit een hogere klasse familie en mijn vader uit een arm arbeidersgezin. De iets rijkere zijn vaak gesloten en minder aardig, maar de armere zijn vaak te asociaal en onbetrouwbaar.

13. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Exact! Ik zie vooral veel afgunst als je een bepaald doel dat te maken heeft met werk en financien in je leven hebt gehaald. Zo typisch Nerderlands. Je moet vooral niet te veel opvallen, vooral niet willen hebben over je succes. Je wordt dan meteen met de grond gelijk gemaakt, uitgemaakt voor een opschepper.
    Ik vind juist mooi als mensen trots zijn op wat ze bereikt hebben en dat dit toevallig gepaard gaat met veel geld of groot huis is een mooi bijkomstigheid. Leven en laten leven. Jaloerzie is een energievretende eigenschap.

14. Chillin

Chillin VIP lid

Mar 22, 2007
    68,554
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Ja in Nederland leeft dat heel erg,kinderen die net volwassen zijn worden gepushed om een huis te kopen anders hoor je er niet bij.
    Doe ik lekker niet aan mee,ik kom niks tekort,woon in een sociale huurwoning,heb MBO,mijn dochter doet VMBO,lekker relaxed ipv stoer doen voor de buitenwereld.

15. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,296
    28
    48
    Gent
    mijn zus heeft het eens mooi verwoordt.

Er werd neergekeken op een oudere vrouw die het haar waste in het kapsalon om daarna zelf de kappersopleiding te starten.

Maar mijn zus zei: mss is dat wel het uiterste wat die vrouw kan en doet ze nu heel hard haar best.

De vrouw in kwestie kwam uit kansarmoede en na zoveel jaren in een ellendig mishandelend huwelijk had ze haar boeltje gepakt en was nu dus aan t opklimmen om zo vlug mogelijk werk te hebben (dus geen unief studies) maar kapster omdat ze zo al betaald werd terwijl ze het haar wast een zo al kon bijleren.

Maar iedereen keek zo op haar neer, want t was maar een domme geit die op haar 50ste nog ging studeren en dan nog voor kapster en niet voor advocaat oid.

Ik bedoel: er zijn zoveel redenen waarom mensen niet zo mooi/rijk/slim zijn als de media ons voorspiegelt.

16. mart

mart Fanatiek lid

Jun 2, 2012
    2,201
    0
    36
    NULL
    NULL
    Helaas is het tegenover gestelde ook waar: waarom plakken mensen er een label status/rijk etc op terwijl dat helemaal niet waar hoeft te zijn.
    Wij zijn doodgewone mensen in een rijtjeshuis en werken hard voor onze centjes en leven zuinig. Omdat wij een dubbele naam hebben wil het nog niet betekenen dat we meer status/rijk oid zijn.

Laten we allemaal eens trots durven wezen op wat we hebben, zonder dat we elkaar de ogen uitsteken natuurlijk.

17. rums

rums Niet meer actief

Nee, voor mij is dat niet belangrijk.

Ik denk wel als mensen status ontlenen aan materiële zaken dit ook betaald moet worden. Zelf vind ik het heerlijk dat ons huis betaald kan worden van een salaris. Als ik dan zie dat kennissen status ontlenen aan hun huis dan denk ik tjah maar jullie moeten wel beide fulltime werken,. Dan maar kleiner wonen en veel tijd doorbrengen met mijn zoontje dat waar het om draait in het leven als je kinderen hebt.

En ik denk dan altijd hoeveel van die materiele dingen zijn van de bank?

18. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Mijn vriend heeft gestudeerd, ik niet.
    Mijn vriend werkt nu, en ik ben opzoek naar werk. Daardoor hebben we (te) weinig geld.

Vrienden van ons verdienen (veel) meer, maar we zijn er nooit op aangekeken of om afgewezen.

Als kind hadden wij het thuis ook niet breed, ik liep altijd in kleding van de Zeeman. Ik ben er een paar keer om geplaagd, maar als je voor jezelf opkomt laten ze je met rust.

Ik hecht totaal geen waarde aan geld of status. :)

19. Estha

Estha Actief lid

Nov 12, 2008
    487
    4
    18
    Totaal niet belangrijk!!!! Status is enkel een vertoning naar de buitenwereld toe en nee, dat vind ik totaal niet belangrijk.
    Natuurlijk mag je trots zijn op wat je bereikt hebt maar die trots hoef je toch niet naar buiten te dragen.
    Wij hebben het gewoon goed en hier ben ik heel gelukkig mee.
    Ik kan mijn kindjes geven wat belangrijk is, een fijn huis, een warm bed, eten en drinken, wat speelgoed en heeeeel veel liefde.

20. MamaR

MamaR Fanatiek lid

Jul 4, 2010
    3,420
    17
    38
    Tsja.. ik vind dat wij het wel redelijk voor elkaar hebben Wij hebben een leuk huis, mooie auto, mijn man heeft een mooie bus en we verdienen niet slecht.. Ben ik daar trots op? Ja, wij hebben dat bereikt door kei hard te werken en vooral door bepaalde risico's te nemen. Maar ik kijk absoluut niet neer op mensen die het minder goed hebben dan dat wij het hebben, er werken enorm veel mensen heel hard voor hun geld terwijl ze niet zoveel verdienen. Dan ben ik dankbaar dat wij ons nergens druk om hoeven maken. Ik heb vaker bewondering voor mensen die het juist minder goed hebben dan wij.. Dat ze het toch allemaal redden en rondkomen.

Daarbij heb ik jaren bij McDonald's gewerkt ( toch wel het bedrijf waar op neer gekeken wordt) dus ik moet eerlijk zeggen dat ik wel eens het gevoel heb gehad 'kijk maar lekker dom als ik zeg dat ik bij McDonald's werk, toevallig heb ik het beter voor elkaar dan jij..' Maar dat was alleen bij een bepaald soort mensen dat zich beter voelde omdat ze vonden dat zij een betere baan hadden.

Overigens kijk ik wel neer op mensen die of te lui zijn om iets van hun leven te maken of waarbij alles zomaar aan komt waaien en er mee pochen. Daar kan ik niet zo goed tegen.

Share This Page