wat allemaal en wanneer?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door mari, 29 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mari

mari Fanatiek lid

9 jun 2007
    1.078
    0
    0
    noord-holland
    wanneer begonnen jullie met spulletjes kopen?
    en wat moet je allemaal regelen?

ik kan hier nergens wat over vinden namelijk.
    ik ben zwanger van de 1e. ben ongeveer 7 weken

2. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Voor nu hoef je nog niets te doen. Je zou al bij je verzekering kunnen melden dat je zwanger bent en dus kraamzorg aan wilt vragen. Dit moet vrij vroeg gebeuren, maar moet niet perse nu al. ;)
    Ik zou lekker wachten tot je voor het eerst bij de verloskundige geweest bent. (heb je die al gebelt?) En die verteld je dan ook wel wat je moet doen. :)
    Niet te druk maken hoor, alles gaat vanzelf. Winkelen hoeft nog niet, je hebt nog 7 maanden de tijd. ;) Maar is natuurlijk wel leuk! :) Op verschillende sites vind je uitzet-lijsten, waarop je precies kunt vinden wat je nodig hebt. :) En verder, geniet enne proficiat!

3. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Voor een babykamer moet je (soms) rekening houden met een levertijd.. Wij hebben januari besteld en hij is eind mei geleverd( nog later dan ze eerst hadden gezegd). Dat is ook wel iets om rekeing mee te houden..

Maar verder.. Ja die kraamzorg aanvragen.. Ik heb t voor 3 mnd zw.schap al gedaan..( werd geadviseerd).
    Verder lekker shoppen en af en toe wat kopen.. dan spreid je de kosten.. Vooral ook letten op dingen die je misschien niet eens nodig hebt.. Zo heb ik een luier emmer staan waar ik niks mee doe. flessenwarmer vind ik ook niet een noodzakelijk iets ( bv kan in een pannetje met water en fv warm ik t water in de waterkoker op en anderen gebruiken de magnetron)
    Andere dingen heb je nu nog niet nodig, maar als t kindje wat ouder is dingen als wipstoel, draagzak/doek, speelgoed als babygym..
    Kijk goed naar wat je nu( de eerste weken van t kindje) nodig hebt en wat wel kan wachten..

Voor kleertjes ben ik een enorme ebay/marktplaats-fan.. Kleine spul zijn ze zo uit en nieuw is mij te duur.. Ik weet dat niet iedereen van tweedehands houdt..

Geniet van je zwangerschap.. ga lekker shoppen, begin "op tijd" dat scheelt stress en je spreid de kosten..

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ik zou wachten tot de 1ste echo, die heb je nog niet gehad denk ik omdat je het hebt over ongeveer 7 weken zwanger. Ik zou wel een afspraak gaan maken met een verloskundige. Denk ook eens alvast na over kinderopvang. Op veel kinderdagverblijven hebben ze een lange wachtlijst. Dit geldt ook vaak voor kraamzorg, daar moet je je ook op tijd aanmelden.

Verder kun je natuurlijk al een setje kopen als je het leuk vindt. Ik ben gaan shoppen na 20 wk, toen wist ik dat er een dame zou komen en kon ik het niet laten om af en toe iets schattigs te kopen.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja inderdaad de eerste echo even afwachten.

Daarna kun je de kraamzorg gaan regelen en vast gaan zoeken naar een uitzet lijstje. Dan kun je alvast dingen gaan kopen.

6. Mama sinds 2009

Mama sinds 2009 Fanatiek lid

1 mei 2008
    1.522
    0
    0
    Ik weet dat ik ook lekker rustig aan heb gedaan. Beetje orienteren kan natuurlijk al wel.

7. mari

mari Fanatiek lid

9 jun 2007
    1.078
    0
    0
    noord-holland
    ik had de eerste echo al met 5 wk en een paar dagen, omdat het doormiddel van icsi is gebeurd.

babykamer hebben we eigenlijk ook al, want mn stiefvader zn jongste broertje had nog een hele leuke kinderkamer en die mochten wij hebben.

ik heb bij mn ziekenfonds nu een aanvraag gedaan voor kraamzorg
    en heb een vk-praktijk opgezocht, en kan 15 dec komen voor een intake gesprek.

kinderopvang, daar zit ik nog over na te denken. mn schoonmoeder wil graag oppassen.
    ik zou alleen willen dat mn kindje naar zoiets gaat als het goed is voor de sociale ontwikkeling, en niet omdat ik moet werken.
    dan heb ik net zo'n gevoel of ik mn kindje dan dump bij een stel vreemden.

8. Stefanie83

Stefanie83 Bekend lid

20 jul 2009
    962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het als volgt gedaan:

1 tot 12 weken: ingeschreven bij Kraamzorg (eerst vergelijkend warenonderzoek), ingeschreven bij Creche (idem), ingeschreven bij verloskundige, plannen gemaakt hoe ik het straks ga doen na de bevalling met werk (hoeveel dagen werken, welke dagen etc) en financiën

12 tot 20 weken: babykamer en kinderwagen uitgezocht en besteld, neutrale dingetjes gekocht (hydrofiele luiers, witte sokjes, rompertjes, kruiken, badje, verzorgingsspullen)

20 tot 30 weken: kleding, beddegoed, wrapper, badcapes, klamboe, boxkleed, luiertas, inrichting kamertje, wipstoel, speentjes, oriëntatiie geboortekaartjes, box besteld)

30 tot 40 weken: alles wat ik nog mis: flesjes, flesvoeding, luiers, inhoud luiertas, inhoud 'vluchtkoffer', speelgoed.

Mijn tips: check de standaard uitzetlijsten bij een vriendin om te kijken wat je écht nodig hebt, want er staat ook wel onzin op. Verder; spreid je aankopen anders is het wel heel veel in één keer.

Heel veel plezier en geniet van je zwangerschap!

9. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Als je het schema van Stefanie aan houdt ben je heel ruim op tijd. Wij waren door omstandigheden een stuk later. Rond week 24 hebben we de commode, kinderwagen, box e.d. gekocht. We hadden alles zo mee kunnen nemen. Voor de levertijden maakt het veel uit waar je je spullen koopt (en ook wat). Laat de spullen in elk geval op tijd leveren als dat mogelijk is, zodat je ook nog tijd over hebt mocht er iets niet goed geleverd zijn.

Verder zou ik me tijdig melden bij een zwangerschapscursus als je die wilt doen, zo na de 12 weken echo.

En ik zou wel zo snel mogelijk bij meerdere KDV's gaan kijken als je overweegt om je kindje naar een KDV te laten gaan en je in te schrijven bij de KDV's die je wel aanspreken. De betere KDV's in de meeste plaatsen in de provincie Utrecht hebben grotendeels lange wachttijden. Afzeggen kan altijd, maar er later tussen komen is lastig. En je dumpt je kindje niet op het KDV hoor, veel kinderen vermaken zich prima. Ons zoontje is blij als hij 's ochtends zijn jas ziet om er heen te gaan :D.

Deel Deze Pagina