Avondeten baby 8 mnd

Discussie in 'Voeding' gestart door FB1984, 21 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Hallo,

Ik ben eens benieuwd wat jullie je kindjes (van rond de 8 mnd) savonds voor eten geven...
    En zelf maken, of potjes? Of wisselend?

Ik wissel het een beetje af. Meestal 4/5 keer per week zelf gemaakt eten.
    En 2/3 keer per week een potje (200 gr)

Maar ik wil wat meer afwisseling in zelfgemaakte eten.
    Maar ben niet zo goed in iets bedenken.

Deed het eerst ook invriezen, maar word zo droog/brokkelig!

Ik ben benieuwd naar jullie reactie's!!:D

Als jullie het goed vinden, zou ik een dagschema ook wel leuk vinden!!

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Met 8 maanden kan je toch langzaam aan naartoe werken dat je kindje met jullie mee eet? Aardappels groenten mag hij bijna alles wat jullie eten, kook zoutloos en voeg voor jezelf eventueel zout toe aan tafel. Qua vlees mag hij bijvoorbeeld gehakt en kip zowizo, voor de rest weet ik 't qua vlees niet presies. Pasta gerechten mag hij ook als je de saus zelf maakt ( Veel verse groenten of een groente pakket, italiaanse kruiden, eventueel gehakt en dan gezeefde tomaten of pure tomatensaus zonder zout ) en rijst met roerbakgroenten of zelfgemaakte sausjes ( Dus niet uit pakjes of potjes ) mag hij ook. Als je een beetje leert je koken aan te passen aan je kindje eten jullie zelf gezond en je kindje kan zeker 5x in de week mee eten. Als je dan eens friet of een ovenschotel oid eet dan kan je eventueel een portie extra maken de avond te voren of voor die ene keer een potje of iets uit de diepvries.

Wat ik vaak doe als ze niet mee mag eten; van te voren voor haar koken (Bv vanavond brocoli en aardappel terwijl wij pizza hadden ) en ze eet dan iets voor ons. Toen wij gingen eten had ik voor haar een aardappeltje opgebakken maar anders geef ik ook wel een rijstwafeltje of fruit of iets wat ze lekker vind. Zo houd ze het dan heel lang uit aan tafel.

Rond die leeftijd at mn dochter trouwens nog niet heel veel, maar wat er bij ons regelmatig op 't menu staat is oa:

-Aardappels-groenten-vlees. ( Wortel bloemkool brocoli boontjes erwtjes pompoen courgette mais uit diepvries )
    - Pasta met pompoen courgette curry ( Klikbaar ) zonder zout en melk voor DL wel kerrie en peper
    - Rijst met zelfgemaakte kip zoet zuur ( Kip bakken, groenten meebakken bijv paprika wortel tomaat courgette, blik ananas met sap toevoegen en een halve fles tomatenketsjup. Scheutje azijn en wat geraspte gember of gember siroop proeven en eventueel afmaken met suiker of azijn voor de goede balans )
    - Rijst met roerbakgroenten en kip
    - Spagetti met zelfgemaakte saus van gehakt, ui knoflook, veel groenten, italiaanse kruiden en tomatensaus.

Dagschema is globaal:
    Ontbijt: papfles
    Tussendoor: Fruit met slokje drinken.
    Middag eten; 1 boterham met fruit, appelstroop of zonnaturajam, dan nog een fles 180+6 en naar bed.
    's Middags flesje thee of diksap en een rijstwafeltje en fruit.
    's Avonds met de pot mee.
    Fles en bedtijd

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Met 8 maanden maakte ik vaak een variant op ons eigen avondeten:

Wij pasta: hij pasta met gebakken/gekookte groente en evt beetje tomatenpuree(zoutloos).
    Wij rijst: hij ook rijst met gebakken/gekookte groente en wat creme fraiche
    Wij aardappels/groente/vlees: hij ook.

En als wij bijv zo'n pakje van wereldgerechten hadden, dan zette ik een pannetje met aardappel en wat groente op in een pannetje naast de onze. Of diepvriesgroente..

Maar wij moesten ook wel, want mijn jochie at die potjes nauwelijks..

4. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    brood:D
    eten smiddags warm, daniel at eigenlijk altijd gewoon mee met wat wij aten

5. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
  6. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier alles zelf gemaakt, ik maak vaak op woensdag en in het weekeinde een voorraadje groentehap in de vriezer. Doe ik in ijsklontbakje en als de boel bevroren is in een zakje.'s Ochtends een paar klontjes uit de vriezer, 's avonds even opwarmen en eten maar. Uk van bijna 7 maanden begint nu met de pot mee te eten. Dus wij aardappels met wortels, zij ook maar dan nog fijn gemaakt. Pasta nog niet geprobeerd, maar rijst met courgette en wortel of broccoli gaat er goed in. We hebben bij de oudste het boek Opperdepop van de AH gekocht, gebruiken we nu weer.

7. fafje

fafje Niet meer actief

vanaf 8 mnd at mn zoontje eigenlijk gewoon met de pot mee...
    of ik maakte een variatie op iets, of gaf hem een extra soort groente erbij ipv het vlees wat wij bijv aten...

toen vaak, pompoen, courgette, aubergine, (zoete) aardappel, bloemkool, brocolli, wortels, sperzieboontjes, spinazie, pasta+rode saus, rijst, nasi, stamppotjes, af en toe btj vis of kip erbij...nog niet elke dag,

alles gewoon vers en zoutloos...kruiden gebruikte ik wel...ben vanaf 8 mnd steeds wat kruidiger en pittiger eten gaan aanbieden...nu kan ie ehct goe dtegen pittig eten ( eten wij vaak dus is wel zo handig :D:D)

8. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Hier alleen op de kdv dagen een potje, hij at dan daar. Verder altijd vers en hij at bijna alles met ons mee...

Brocolli, bloemkool, pasta, rijst, doperwten, boontjes, spinazie.
    Hij at zelfs al heel snel mee met de kip kerrie, kip tandoori en chinees. Hij houd van extreme smaken, hoe gekker hoe lekkerder hij het vond.

9. robijntje1982

robijntje1982 Niet meer actief

hier eet hij nog niet mee. hij krijgt om half 5 pap en als wij iets eten wat hij ook mag hebben krijgt hij ook een beetje. b.v. een stonk broccoli ofzo

10. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Onze dochter is 2 maand jonger, maar ik ben eigenlijk ook wel op zoek naar inspiratie!

Wij (vooral ik) hebben het niet zo op de Hollandse pot, maar ja... misschien toch wel handig dat ze dit leert eten dus... zelf toch maar meer aardappelen en groente gaan eten? Blegh :D
    En dan, heel praktisch, maar ik ben dus echt een keukenkneus en als ik aardappels en groente moet koken weet ik al helemaal niks! *gaat zich in een hoekje diep zitten schamen*
    Wij eten onze groente beetgaar, kan voor haar niet. Hoe doe je dat dan? Je eigen groente koud laten worden zodat dat van haar nog langer kan doorkoken? Of dat van haar eerder in een apart pannetje opzetten zodat je tegelijk klaar bent? Ik heb maar 4 pitten op m'n gasfornuis? :D

Ik breek er de hele middag m'n hoofd al over...

11. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    schema ongeveer:

7.30u fles 180/6 met ontbijtgranen
    10.30u fruithap
    12.00u boterham met fles 120/4 die hij maar voor de helft leeg drinkt
    15.30u nu nog banaan, maar ik ga hier maar ns iets van liga met iets van maken, moet ik van de week ff kopen, beetje afwisselen niet elke dag banaan meer
    17.30u groentehap
    19.00u fles 180/6 (die hij gister voor t eerst niet leeg dronk, helft laten staan)

Soms valt ook de fruithap van s morgens samen met de boterham, dan doe ik fruit op brood. En die middagfruithap is om tijd te rekken naar 17.30u dat is onze eigen etenstijd..
    En de ene keer eet hij een pot en de andere keer eet hij met ons mee, het hangt er vanaf wat we eten. Het maakt hem niet uit pot of dat wat wij eten, hij vindt het allemaal prima..

Iemand nog tips voor een lekker middaghapje...? Iets met liga ofzo

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Groenten: Water aan de kook brengen en dan die van haar erin gooien, 10 minuten later die van jullie? Nee ik heb makkelijk praten want dochter eet hier altijd hetzelfde als ons, en ik heb een stoompan dus mn groente drijft niet door elkaar in de pan. Als ik een worteltje voor haar er eerder in zou leggen ligt die na het stomen nog op dezelfde plek. Wat ik dus wel doe als ik een recept iets aan moet passen, is een extra pannetje. Nu staan er 3 pannen, 1 zonder roomsaus, 1 met roomsaus en 1 met spagetti.

13. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Haha ja goeie, dan markeer ik die van haar met zo'n gele stift zodat ik precies weet welk roosje bloemkool van haar is :D

Ik overweeg nu wel om een babycook of iets dergelijks aan te schaffen, het lijkt me gewoon echt heel makkelijk. Voor nu zit ik gewoon nog even knetterhard na te balen. Vanmiddag zitten zwoegen in de keuken op een heuse Hollandsche maaltijd, alles tegelijk klaar, jawohl! Met de zweetdruppels nog op m'n voorhoofd geef ik haar een lekker maaltje van aardappel en bloemkool en na 3 happen zet miepje het op een kokhalzen en huilen... Vers fruit gaat er goed in, maar zodra ik haar verse groentes geef gaat het zo ;)

Sorry TS dat ik hier je topic zit te bevuilen :)

14. Seertje

Seertje Bekend lid

22 sep 2009
    778
    0
    0
    Operatieassistente
    Almere
    Ik maak in principe alles zelf. Kook een boel, gooit het in ijsblokjeshouders en als ze ontdooit zijn in chineze bakjes met datum erop. Ik moet zeggen dat ik dit eind oktober heb gedaan en denk dat dit dat laatste keer was. We proberen nu steeds vaker haar mee te laten eten. Potjes hebben we een aantal keer gedaan omdat het zo uitkwam. Uit de vriezer is het binnen 4 minuten wel klaar.
    Dat droge kun je verhelpen door het met wat kookwater smeuïg te maken of naderhand wat olie of vloeibare bakspul erin te doen. Ook goed voor de vetten.
    Ben van de week begonnen met ui en knoflook.

06.00: fles 180 + 7 (we moesten extra van de diëtiste)
    08.00/08.30: fruithap 1/2-1 stuk
    10.30: fles 180 + 7
    12.00/12.30: boterham met margarine en beleg (smeerworst, -kaas, appelstroop, ham; wat nog meer??)
    (zou hiertussen ook iets willen geven, denk aan fruit)
    15.00: fles 180 + 7
    17.00: koekje, rijstwafel, of soepstengel
    17.45/18.00: warme hap + yoghurt
    19.00: papfles

Deel Deze Pagina