Engeland zal uit de Europese unie stappen. Uit opiniepeilingen is gebleken dat een meerderheid van de Nederlanders ook uit de Europese unie willen. Wat is jouw mening hierover?
Nee ik vind van niet. Ik denk dat er te simpel over gedacht wordt. Als nederland daadwerkelijk uit de EU stapt zullen er denk ik best wat gevolgen zijn en wie zegt dat we dan beter af zullen zijn?
Nee echt niet, 1 van de domste dingen die we kunnen doen. Ik verwacht ook dat Engeland keihard onderuit gaat. Pond onderuit, triple A status kwijt. Ben zeer benieuwd hoe ze er over een jaar of 2 bij staan. Ik hoop voor ze, en ons, dat ze het redden. Oh en als Boris Johnson de nieuwe leider wordt, dan is het feest compleet haha.
Zomaar uit de EU stappen lijkt mij wat voorbarig. Maar ik zou zeker voor zijn om die opties te bekijken en alternatieven te zoeken als: wat als we uit de EU gaan. Ik ben het in elk geval totaal niet eens met hoe bepaalde dingen in de EU gaan en hoe dingen beslist worden.
Waarom zou het het VK slecht afgaan als het Noorwegen en Zwitserland ook absoluut niet slecht afgaat? Of bekijk ik het nu zo simpel?
ik zou liever wel uit de Eu stappen, om uiteindelijk een nieuwe mini-Eu te vormen met landen die sociaal-demografisch, financieel en cultureel allemaal goed bij elkaar (bij ons) passen. Ik denk dat je dan op de lange termijn een betere toekomst, draagkracht en besluitvaardigheid bereikt.
terechte opmerking Islah. En Engeland doet het al eeuwenlang alleen . Dus dat gaat ze vast weer lukken. Daarbij gaan er sowieso wel betrekkingen op papier worden gezet.
Maar Noorwegen en Zwitserland zijn nooit lid geweest van de EU. Daar zit nu het verschil. Natuurlijk kan een land zich alleen redden, maar om er op dit moment uit te stappen heeft veel financiële gevolgen. En helemaal voor een land als Nederland, dat toch zeer afhankelijk is van export en het feit dat we er net weer een beetje bovenop krabbelen. Maar wie weet, als het Engeland goed af gaat met goed herstel dan is het erg interessant. Ik ben geen EU fan, maar ik zie wel voordelen.
Import en export gebeurt toch al van en naar niet-EU landen? Waarom zou dat dan zoveel consequenties hebben?
Ja hoor en dan met handelsverdragen de economische voordelen in stand houden. Nu worden er dingen door de strot gedouwd, dan kunnen er afspraken gemaakt worden per onderwerp.
Omdat de spelregels gaan wijzigen. Andere valuta ( voor NL ), andere voorwaarden die minder gunstig uit kunnen pakken ( duurder ). Een heleboel onzekerheid. En dat zie ik niet zitten.
Hoezo andere valuta? In de VK hadden ze nog steeds hun eigen munt ipv de Euro. We zouden dus prima ook gewoon de euro kunnen houden als we uit de eu gaan. En anders, de gulden mag van mij per direct weer terug! Het elitaire EU is één grote wassen neus.
Rutte en het Brusselclubje willen ons wel laten geloven dat een uittreding uit de EU een ramp zou zijn. Ik geloof dat niet, ik geloof dat er best meer mogelijkheden zijn. En ik zou graag zien dat dit beter uitgezocht wordt.
Omdat de EU een vrijhandelszone betreft, zonder douanetarieven e.d. Dat komt dan te vervallen voor Nederland als zij uit de EU treedt.
Wat een naïviteit hier. Als Nederland uit de EU gaat, dan gaat Nederland ten onder. Simpel als dat. We zijn te klein om alleen te zijn. Voor de EU hadden we de EEG al en natuurlijk de BeNeLux. Dat Groot Brittanie nu weg gaat (dus niet alleen Engeland) gaat grote gevolgen brengen. Welke dat precies zijn is natuurlijk moeilijk te voorspellen. Maar de kans dat Schotland en Ierland nu onafhankelijk willen worden van Engeland is groot. Daarnaast gaat de kosten van het reizen tussen GB en het vaste land weer omhoog. Studeren in het buitenland wordt een stuk lastiger (je hebt een visa nodig), Engelse expats die nu in het buitenland verblijven hebben een probleem. Toerisme gaat achteruit. Een hoop mensen zullen hun baan verliezen die werkzaam waren voor Europa en in de handelsovereenkomsten. Plus dat nu ook de belasting daar omhoog moet. Het wordt duurder om te importeren dan doorheen. Ik vind het een domme beslissing en ik denk dat deze beslissing is genomen uit angst, en niet uit wijsheid en toekomstvisie.