Jehova getuigen

Discussie in 'De lounge' gestart door Pantoffelheldin, 30 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lovetrust

Lovetrust Actief lid

27 jan 2010
    390
    171
    43
    Ik heb een vriendin gehad die Jehova getuige was (nog steeds is volgens mij, geen contact meer mee) en ik vind dat iedereen zijn/haar eigen geloof moet kunnen hebben en respecteer dat ook maar ik zou er zelf helemaal niets mee kunnen.

Wij zijn heel spiritueel, dat is ook niet iets wat voor iedereen een manier van leven is die bij ze past maar wat ik gewoon niet snap is dat afkraken van iemand anders zijn/haar geloof. Wij gaan ook naar paranormaal beurzen en daar heb je dan altijd mensen die roepen dat we ons gaan verdoemen en weet ik het wat niet allemaal. Prima dat ze het er niet mee eens zijn, prima dat ze er niet achter staan maar waarom dan mensen die daar wel steun in vinden ook niet respecteren? Waarom is hun geloof beter dan dat van ons? Ik ga toch ook niet op zondag voor de kerk staan en roepen wat is die god van jullie een raar figuur?

En niet weg mogen uit een relatie, dus dan moet je maar de rest van je leven stokongelukkig gaan zitten zijn? Tegen een homo huwelijk zijn, DAT is ook liefde hoor! En zo zijn er wel veel meer dingen waar ik me niet in kan vinden. Ik zou best wel eens een echt goede discussie willen met iemand die achter dit geloof staat maar dan niet met de insteek 'wat jij gelooft is waardeloos en de enige waarheid is onze waarheid' Ik heb vrienden die Christen zijn, vrienden die 'niets' geloven, vrienden die in 'iets' geloven en alles daar tussenin maar we respecteren elkaar wel allemaal

Ik snap ook niet dat mensen met zijn allen dingen doen omdat Jezus het wel of niet deed ik bedoel waarom zou je precies moeten doen wat hij deed? Dat je het dan hebt over dingen als vrede/elkaar accepteren enz, prima, snap ik helemaal maar omdat Jezus geen verjaardagen vierde moet je het zelf ook niet doen? Je hebt toch ook een eigen mening lijkt mij?

2. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.523
    12.078
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik heb ook een vriendin die bij de club zit. Door haar ben ik wel heel anders naar Jehova's getuigen gaan kijken maar des te beter weet ik ook dat het helemaal niks voor mij is.

Het heeft echt wel voordelen, een hechte community, veel sociale controle en indien nodig heel veel hulp van mensen waar je je bij thuis voelt.

Maar er zijn een aantal dingen waar ik nooit achter zou kunnen staan. Een simpel punt is bloeddonatie en het weigeren hiervan. Als je terug gaat in de tijd dan is dat best een logisch punt omdat er in een niet zo ver verleden helemaal niets duidelijk was over bloedgroepen en de enorme risico's die verbonden waren aan de donatie. Een beetje hetzelfde als besnijdenis van jongetjes bij moslims ivm met reinheid.
    Er wordt wel weer een mooie draai aan gegeven maar niet een waar ik me in kan vinden.

Het langs de deuren gaan is ook voor mij niet zo'n positief punt. Zij zelf ervaart het wel als positief en ook mensen reageren er fijn op maar ik vind op die manier je geloof bekend maken bij de rest van de wereld enigszins opdringend. Dat je op de mark gaat staan prima. ;)

Daarnaast heb ik de filmpjes wel gezien en ondanks dat je een bepaalde warmte verwacht vind ik ze star en afstandelijk, grote kale zalen waar ze samen komen. Vanuit mijn kerk (christengemeenschap) ben ik juist veel warmte en geborgenheid gewend. Warme kleuren op de muur en geen luidsprekers maar gewoon de stem van de priester dan wat duidelijker spreekt.

Nee ik zou me er niet thuis voelen maar ieder zn ding. En ik blijf het bijzonder interessant vinden dat iedereen die overtuigd is van zijn geloof zeker weet dat dat het waren is. Nou wie weet is dat ook wel gewoon zo en is niet elke overtuiging passend bij elk mens. :D

3. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    Ik heb er geen goed woord over hoor! Als ik gelovig zou willen worden had ik dat al gedaan ~! en hoeven ze echt niet aan mijn deur te komen en zeker niet op zondag ochtend want flikker echt met een hoop gescheld de deur dicht.. sorry maar hou je geloof bij jezelf en kom niet aan mijn deur zeuren

4. lies276

lies276 Niet meer actief

Je hebt als onderschrift " heb je naasten lief".
    Bijzonder :)

5. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.384
    2.991
    113
    Wordt het daar beter van?;)

Komen ze niet meestal op zaterdag of paas/pinkstermaandag etc?

6. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.562
    667
    113
    Haha ik zat idd ookal te kijken :)

7. tuc

tuc Niet meer actief

whaha ja ik heb al vaker gemerkt dat dat bij sommige mensen heel selectief werkt.

8. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik snap lovepeet haar reactie eerlijk gezegd wel. Ik zou het zelf niet zo snel meteen op die manier doen, maar het is nu eenmaal een feit dat veel Jehova getuigen het bloed onder sommige hun nagels vandaan kunnen halen. Ze lokken dit soort reacties gewoon uit door nog steeds die deuren langs te gaan. Het is 2017, laat iedereen gewoon kiezen wat die wilt en ga niet jouw geloof opdringen, als mensen er geïnteresseerd in zijn dan zoeken ze zelf wel een manier om met je in contact te komen.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Maar het kost evenveel tijd en moeite om vriendelijk te bedanken en de deur dicht te doen als scheldend. Ik vind het nogal asociaal om zo te reageren.

10. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Netjes is het inderdaad niet maar vind het wel begrijpelijk eerlijk gezegd. Mijn ervaring is ook dat ze erg opdringerig zijn in het opdringen van hun geloof. Ik moet daar ook niets van hebben en als ze dan geen Nee accepteren dan kan ik mij voorstellen dat mensen niet meer zo vriendelijk zijn.

11. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    En dus moet je deur dicht flikkeren met een hoop gescheld?

'Nee bedankt, geen interesse. Ik zou het op prijs stellen als mijn adres in het vervolg word overgeslagen. Ik wens u nog wel een fijne dag verder'

Die mensen staan aan de deur met een boodschap. Daar hoef je niet achter te staan, maar dat geeft je absoluut geen reden om met een grote waffel de deur dicht te gooien.

Ik woon in de biblebelt (nog zwaarder dan Staphorst) en heb ze hier eens in de zoveel jaar voor de deur staan. 1x kwamen ze te vroeg en toen ik open deed zagen ze dat ze het verkeerde huisnummer hadden. Ze hebben uitgelegd dat ze niet aan hadden mogen bellen, omdat ik op de 'zwarte lijst' sta. Excuses gehad en een praatje gehouden en ze zijn verder gegaan. Geen haar op Mn hoofd die er aan denkt om ze te beledigen door de deur dicht te smijten. Een stukje fatsoen zou een hoop mensen niet misstaan.

12. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Nogmaals ;), nee dat is niet netjes maar ik kan het mij enigszins wel voorstellen dat mensen zo reageren.

Ik was na 3 pogingen van hun in 1 week ook niet echt vriendelijk meer hoor. Ben normaal altijd erg fatsoenlijk en laat iedereen aan het woord maar er zijn grenzen.

13. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Allereerst is de prediking niet bedoeld om mensen te pesten, het is bedoeld om mensen in te lichten over de boodschap van Jezus en hen zelf te laten kiezen wat ze er mee doen. De beste manier om mensen hiermee in contact te brengen is om naar ze toe te gaan. Dat gebeurt op tijden dat de meeste mensen thuis zijn, bv in het weekend. Heb je er geen zin in, prima. Een beleefd "niet geïnteresseerd" volstaat.

Misschien nog dit voor de nieuwsgierigen over onze drijfveer achter de prediking: het was Jezus' gebod om het goede nieuws aan iedereen bekend te maken, zoals hij zelf ook deed. Hij en zijn volgelingen gingen van huis tot huis en op openbare plaatsen om met mensen hierover te spreken. Zoals hierboven al gezegd is dit de effectiefste manier om met mensen in contact te komen. En omdat we ons beschouwen als navolgers van Christus doen wij dit ook.
    We willen je niet pesten of bekeren, louter informeren.

En de reden dat we af en toe terugkomen: mensen verhuizen. Het kan zomaar zijn dat er nu wel iemand woont die belangstelling heeft. Of grote veranderingen in iemands leven kunnen er voor zorgen dat iemand anders gaat denken en wel belangstelling krijgt.

14. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Maar dat is het 'm. Hier bij ons in de buurt accepteren niet een simpele '' Nee '' ze blijven doordringen en ze blijven door zeuren.

En ze komen ( kwamen hier ) altijd rond etenstijd of als de kids net op bed liggen of in het weekend. Heel irritant!

15. Chilll

Chilll Bekend lid

13 okt 2016
    550
    187
    43
    Vrouw
    Dit is helaas ook mijn ervaring.

Maar Kristientje, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie 'slagingspercentage'. Dit in de zin van: Hoe vaak gaan mensen naar aanleiding van jullie verhaal zich meer verdiepen in het geloof en worden ze ook daadwerkelijk gelovig?

16. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.315
    25.773
    113
    Maar dan beslissen jullie voor mij (en anderen) dat ze 'geïnformeerd' moeten worden, omdat dat volgens Jezus zou moeten.
    Maar hoe zou jij het vinden als we bij jullie aan de deur kwamen om te vertellen over de evolutie theorie? En de boodschap dat er geen enkel fysiek bewijs is dat Jezus bestaan heeft. Geen woning, houtsnijwerk, door hem geschreven geschriften, ed. Het enige 'bewijs' is van horen zeggen...

Ik denk dat het geloof zowel aangeleerd gedrag is, als een machtsmiddel om bepaalde regels op te leggen aan mensen en tevens een poging te verklaren wat mensen niet zomaar kunnen verklaren. Zo was er ooit Donar/Thor (god van de donder) en daarmee was onweer ook weer verklaard voor de toen nog onwetende mens.

Ik geloof niet dat je op mijn visie op het geloof aan je voordeur zit te wachten. En andersom zit ik er dus ook niet op te wachten... En als ik wel belangstelling zou krijgen, kan ik dat ook wel zelf gaan opzoeken.

17. Jute

Jute Fanatiek lid

20 jul 2011
    2.011
    204
    63
    Vrouw
    Als de JG of andere (geloofs)overtuigers bij mij aan de deur komen. Doe ik open, zeg nee dank u geen interesse en nee ik hoef ook geen drukwerk te hebben. Daarna wens ik ze een prettige dag toe.

Wat ik me wel altijd afvraag is hoe zouden deze mensen reageren als ik als overtuigd niet-gelover de deuren langsga of op straat ga staan met flyers om mensen te overtuigen niet te geloven.

18. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Nou precies dit dus.

19. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.701
    22.151
    113
    Kennelijk ziet ze de Jehovah's getuigen niet als haar naasten... :p Maar vreemd is het natuurlijk zeker.

Ik vraag me wel af, degenen die hen zo opdringerig vinden. Vinden jullie dat ook van goede doelen e.d? Want die komen op mij echt veel opdringeriger over juist. Alsmaar doorvragen waarom ik niet wil doneren etc (ik heb een paar goede doelen waar ik aan geef, en dat is het dan ook).

20. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    mooi geschreven, zo zie ik het dus ook.
    Gelukkig komen ze hier nooit aan de deur.

Deel Deze Pagina