Ik zou niet weten waarom niet. Tora = jodendom Tora + nieuwe testament = christendom Tora + nieuwe testament + verhaal mohammed = Islam Allah is vanuit het Arabisch vertaald naar Nederland 'de God'. Jahwe of Jehova idem. Wat dan wel apart is dat de Jehova's getuigen zeggen het woord van de bijbel letterlijk te nemen maar wel een eigen uitgaven van dit boek hebben. Ik vind het allemaal prima, ieder zn ding. Zou dat langs de deuren onder de colportage wet vallen?
Dat klopt niet helemaal.. Het oude testament is vrijwel hetzelfde voor de 3 grote religies (Jodendom, Christendom en Islam), maar daarna gaat het echt wel anders. Christenen erkennen Mohammed niet als profeet, Moslims erkennen Jezus wel als profeet maar niet als de Zoon van God, en de joden erkennen Jezus èn Mohammed niet als profeet noch Zoon van. Christenen erkennen wel dat de Joden eerst waren, dus dat de Joodse God ook hun God is is best logisch. Hoe dat voor de moslims zit weet ik niet eigenlijk.. volgens mij is de Koran niet heel positief over joden terwijl de Bijbel dat wel is. Ik kreeg als kind in elk geval te leren dat Allah een afgod is en zeer zeker niet dezelfde God is als 'onze' God. Heel vriendelijk allemaal. Not. Verder heb je natuurlijk ook het Boeddhisme en het Hindoeïsme. Dat zijn weer hele andere geloven maar ook heel groot. En daarbinnen heb je ook weer verschillende stromingen en opvattingen. Oftewel: 1000 en 1 geloven maar ze hebben allemaal 1 ding gemeen: hun geloof is het enige juiste geloof
Moslims erkennen alle religies die in 1 God/Allah/hoe je het ook noemt geloven. Een religie met meerdere Goden niet. Velen accepteren het wel, maar erkennen het niet als volwaardige religie.
Hier zo iemand die zich aan het bekeren is. Van katholiek naar chr gereformeerd. Ja wij zijn dat volk dat op zondag met hoedjes op naar de kerk gaan. Vrouwen die alleen maar in rokken lopen. Geloof me als je je getrokken voelt door God dan piept menig mens wel anders. Is een gevoel wat niet uit te leggen valt. Ik zei ook altijd dat zwarte kousen volk. Maar nu ben ik het zelf. Daardoor ben ik ervan overtuigd dat je iedereen moet respecteren ongeacht zijn geloof. Het is ieder zijn eigen verantwoordelijkheid.
Ach ik denk dat het als bij zoveel groepen is, het is maar net wie je treft. Hier komen er regelmatig aan de deur. Soms is het jeugd (en die spelen dan even met de dieren), soms van mijn leeftijd en ook soms wat oudere heren. Meestal een kort praatje en neem ik het blaadje aan, lees het zelfs nog door, want ik vind het altijd wel intressant hoe andere mensen tegen zaken aankijken. Één keer vertelde een oudere Jehova (die wel erg drammerig was) dat ik naar de hel zou gaan, omdat ik op een andere manier geloof. Heb maar vriendelijk gedag gezegd.
Heel erg mooi verwoord en wat heerlijk dat je aangeraakt bent door Hem. Het valt inderdaad niet te beschreven, alleen maar te beleven.
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik ben opgegroeid in een atheist gezin. (Deze zin klopt niet helemaal) maar er is bij ons ook nooit aandacht geweest voor geloof. Ik heb mij er ook nooit in verdiept want het interesseerde me niet. Ik weet er dus bijna niet van af maar het laatste jaar ben ik enorm geinteresseerd in alles wat met geloof te maken heeft. Ik ben dus op zoek naar informatie over geloven maar dan vooral in Jip en Janneke taal zodat ik het leer te begrijpen. Ik voel me ook erg aangetrokken tot kerken. Ik vind dit soort topics dan ook super interessant!
Als je meer over geloven wilt weten, is het een aanrader om eens aan Alpha-cursus bij je in de buurt op te zoeken. Dit is een cursus waarin je grondbeginselen van de bijbel en het geloof leert en waarin je met de groep discussieert en praat over bijbel en geloof in het dagelijks leven.
'Een geschiedenis van God' van Karen Armstrong is erg interessant en leerzaam zonder dogmatisch te zijn of partij te kiezen voor 1 van de 3 geloven. Verder heeft ze ook 'De grote transformatie' geschreven dat de beginperiode van de 4 grote religies (inclusief hindoeïsme) beschrijft, en 'de strijd om God' over fundamentalisme binnen alle religieuze stromingen. Allemaal heel leerzaam!
Bekeerd ben ik niet. Ik hoop dat ik bekeerd mag worden. Maar ik ben me wel aan het bekeren. Is lastig begrip voor de meeste. Zelfs voor mij. Maar ik ben me aan het bekeren van katholiek naar chr gereformeerd. Het is moeilijk uit te leggen wat ik voel. Zal mijn best doen. Ik werd soort van geroepen, getrokken tot de bijbel. Mijn man is van de gereformeerde gemeente Nederland. Maar deed er nooit meer iets mee. Hij had wel de Bijbel in de kast staan. En steeds vaker viel mijn oog op die bijbel en had ik een soort van stem die zei pak de Bijbel en begin te lezen. En dat is steeds verder en verder gegaan. Ik kwam ook tot de conclusie dat katholiek niet mijn geloof is. Hoop dat ik het voor jou duidelijk heb uit kunnen leggen.
Ik vind het toch enigszins jammer dat mensen zo weinig van geloof en religie hebben geleerd. Ik ben atheïst maar heb zowel vanuit huis als op school wel geleerd wat religie inhoudt. Op een katholieke havo gingen ze daar wel wat verder op in dan op de openbare basisschool, maar beiden waren toegankelijk. Bovendien kregen we ook op de katholieke school over alle religies uitleg. Er werd oa suikerfeest gehouden en dat was in de jaren 90. Alle religies konden en mochten. Nergens werd een probleem van gemaakt, of de religie nu Islam, Jodendom, Katholiek, Protestants, Boedisme, Jehova etc was. Ik ben blij dat ik deze achtergrond mee heb gekregen, want ik merk in de huidige tijden dat er weinig kennis is van welke religie dan ook en dat dat veel onbegrip meebrengt
Haha, ik krijg ook vaak te horen van mensen dat ze volgens de JG naar de hel zouden gaan... Daarom neem ik die "anti-JG-verhalen" ook vaak met een korreltje zout. En ik geloof het daarom eerlijk gezegd ook niet gelijk wanneer men zegt een opdringerige JG bij de deur aan te treffen, om die reden. Als ze één ding kunnen verzinnen over een groep mensen, dan verzinnen ze vast nog veel meer.
Heb zelf een keer een kinderbijbel in de bus gehad om mijn kinderen voor te lezen. Ook krijg ik elke week een folder in de bus. Zijn meteen bij oud papier gegaan. Ze weten dat mijn achternaam voorkomt in Het wachttorengenootschap (WTG) . Mijn opa en oma waren Jehova. Heb der dus wel wat van meegekregen. Oa voorgelezen worden uit de bijbel ipv jip en janneke. niks voor je verjaardag, kerst, sinterklaas. Hun God is de enige God. Alle andere zijn niet goed. Je gaat naar de hel als ongelovige en gelovige naar het paradijs. Of zoiets. Niet gelovig zijn was een grote fout en kon echt niet. En Jehova was het enige juiste geloof. Voor gelovige was een plekje in het paradijs. Ongelovige weet niet, denk de hel of nergens naar toe. Maar wel ergens waar het heel onaangenaam was. Je werd gewoon bang gemaakt. We mochten ook op den duur niet meer met opa alleen wandelen want als er wat gebeurde en we zouden bloed ofzo nodig hebben zou hij dat weigeren. Dat was rede voor mijn ouders om te zeggen,dan niet. Mijn vader is Jehova opgevoed maar gelukkig zodra hij mocht kiezen er niet mee verder gegaan. Hij ervaart het ook als zware jeugd. wij zijn opgevoed zonder geloof, vrije keuze. Mijn kinderen ook. Vind niet dat ik mijn kinderen een geloof mag opdringen, dopen etc. Worden ze moslim, Jehova, christen, gereformeerd etc, zolang ze er zelf achterstand vind ik dat prima. Vind het geloof erg onaangenaam. Vooral de verplichtingen die erg streng zijn. Zo mag je niet stemmen, geen verjaardag vieren en ook niet naar verjaardagen gaan. Als wij opa of oma feliciteerde met hun verjaardag werd ons werkje weggelegd en mochten we niet over de verjaardag praten. Zelfs feliciteren mocht niet. Tekening voor bijv vader of moederdag mag zelfs niet. Je mag niet scheiden, gebeurd dat wel mag opnieuw trouwen niet. ( als voormalige partner wil trouwen dan kun je wel groen ligt krijgen en blijft dus afhankelijk van je ex). Homo of lesbisch zijn, ben je dit toch dan mag je dat niet uitvoeren. Andere kerken betreden is verboden, dus begrafenis tante met ander geloof mag dan niet. Vrijwillig verplicht langs de deuren gaan, actieve verkondiger zijn en ook verplicht financieel bijdrage. Al met al, je moet vooral veel, hebt veel verplichtingen.