hallo allemaal, mijn zoon gaat net een maand naar de basisschool. Gaat goed, hij gaat met plezier en heeft het naar zijn zin. er is alleen 1 probleem; hij poept dus soms in zijn broek op school. Hij is vanaf 2,5 jaar zindelijk overdag, zowel poep als plas, nooit problemen mee gehad. In de nacht heeft hij nog wel een luier. Hij gaat thuis zelf naar de wc. Het is soms zo dat hij geen zin heeft om te gaan omdat hij te druk is met spelen maar dan zie ik hem wiebelen en stuur ik hem alsnog. Nu vermoed ik dat dat op school het probleem is. Zo een klas is natuurlijk druk en ik snap dat de juf er niet op kan letten of er een kind staat te wiebelen om die naar de wc te sturen. Gisteren belden ze mij rond een uur of 1 dat hij gepoept had. Ik kwam daar, alles onder, was ook wel wat dunner dus ik dacht ach mss beetje last van zn darmen dat hij het niet meer op kon houden, kan gebeuren. Echter, vandaag belden ze me om 12 uur dat hij niet lekker was en weer gepoept, ik kon hem komen halen. Kom ik daar, en ja hij had een vieze broek maar was niet dun en hij deed mij ook niet ziek aan. Nu is hij dus thuis terwijl ik eigelijk had moeten werken en hij naar de bso had gemoeten. Geen drama voor een keer maar kan niet altijd zo makkelijk weg op mn werk. Kortom, ik spreek hem erop aan, dat hij op tijd moet gaan, dat hij het niet moet vergeten etc en hij zegt het te begrijpen, en te doen maar blijkbaar vergeet hij het toch weer. Wat zouden jullie doen? Juf vragen toch hem naar de wc te sturen of afwachten of het alleen nu en volgende week weer bekijken?
Hoi Zaterdag, mijn dochter van nu 10 heeft sinds ze naar school gaat ook last gehad van broekpoepen.Heel lastig (en vies...) maar ook sneu. Ik heb wel wat tips (wij zijn met haar onder behandeling geweest van de poeppoli) Ze gaf zelf aan dat als ze dan naar de wc ging (met name op de bso) dat ze haar dan niet hoorden. Dus dan ging ze het ophouden. Maar door het ophouden kreeg ze dan overloopdiarree en dat kan je niet tegenhouden. maar goed: Na elke maaltijd even een paar minuten op de wc zetten, op een gegeven moment ga je merken dat hij bijv altijd na het ontbijt moet poepen. Dat kan je als het ware trainen. Zorg dat hij op de wc goed zit, dus met zijn voeten op een krukje en laat hem bijv even een boekje lezen. Niet boos worden als ie wel in zn broek poept Geef zoveel mogelijk vezelrijk eten, dus bijv geen witbrood. Hoe werkt dat op school als ze naar de wc moeten? Moeten ze iets van een ketting meenemen? Eet hij goed? Drinkt hij goed?
napoleon bedankt voor de tips. Het naar de wc gaan op zich is geen probleem hij heeft nooit verstopping. Thuis gaat hij ook gewoon alleen soms zie ik dus dat hij geen zin heeft. Ik denk dat hij dat op school ook heeft, dat hij te druk is en geen zin heeft. Gekke is dat hij het pas sinds deze week heeft, 3 weken ervoor gingen prima. Ik geloof idd dat ze een ketting moeten meenemen op school. Hij eet en drinkt goed, hij krijgt om 10 uur sap en een appel en tussen de middag 2 boterhammen en melk, dat eet en drinkt hij allemaal op. Hij moet van mij altijd wel even naar de wc als we weggaan, maar ja das vaak alleen plassen en poepen komt dan in de loop vd dag, das dus als hij op school is. Ik zit er toch aan te denken om de juf te vragen hem gewoon even naar de wc te sturen, bijvoorbeeld 1 keer na het fruit en zeker een keer na het brood eten.
Ik zou het ook gewoon met de juf overleggen. Zij wil vast hem wel twee keer per dag sturen, zeker op vaste tijden. Ik zou dit ook met hem bespreken en afspreken dat hij na het fruit en na de lunch naar de wc gaat om te proberen te poepen.
Ik denk dat het inderdaad een goed begin is om met je zoontje en de juf af te spreken, dat hij altijd na het eten even naar de w.c. gaat. (Of een ander vast moment, als dat beter uitkomt.) Als je daarmee een poepbroek kunt voorkomen, wil de jus vast meewerken. Alleen is het lastig dan alleen, dat natuurlijk nog niet zeker is of hij dan ook echt poep. Als je niet moet, dan moet je niet. Maar het is de moeite van het proberen waard. Als dat niet werkt, kun je alsnog de poeppoli proberen. Maar laten we hopen dat het zover niet komt.
Hier een kleuterjuf. Gewoon bespreken met de juf. Vaak zijn juffen wel bereid om een kind gewoon op vaste tijden te sturen hoor. En vooral vragen aan je kind waarom hij niet gaat. Veel kinderen vinden een schoolwc niet prettig en zeker als ze moeten poepen. Eet hij op school, omdat het rond 12/13 uur gebeurd? Soms is het ook handig, maar dit is afhankelijk van de juf / schoolafspraken, om schoon goed mee naar school te geven. Als de "schade" dan meevalt, kan de juf hem schone kleren aandoen (of zelf aan laten doen). Maar dat is maar net wat beide partijen (jij en school) prettig vinden. Op sommige scholen is de afspraak gewoon naar huis bellen...
Hoi hoi, mijn zoontje heeft hier ook last van. Hij gaat sinds okt vorig jaar naar school en sinds nov plast en poept hij soms (lees regelmatig) in zijn broek. Hiervoor nooit ongelukjes en ook al zindelijk vanaf zijn 2,5. Ik heb sowieso aan de juf gevraagd of ze hem regelmatig op een dag naar de wc wil sturen. Nu vraag ik me af hoe vaak ze dat doet aangezien als ik hem vraag hoe veel keer hij is geweest hij vaak zegt maar 1x. Verder heb ik hem elke dag een kruisje op zijn handen gezet en uitgelegd dat wanneer hij het kruisje ziet dat hij eraan moet denken dat hij op tijd naar de wc moet gaan. Ook bij de BSO uitgelegd en daar zijn ze er wat preciezer mee moet ik zeggen. Dit alles helpt best goed maar oke hij heeft nog regelmatig een natte/vieze broek. Ik ruik het vaak al als ik m een kus geef. Vind ik zo zielig dan, ben bang dat andere kindjes het ook gaan ruiken en hem gaan pesten. Zou ik zo erg vinden.... Ik zou zo niet weten hoe je erop moet reageren...ik ben rustig gebleven en uitgelegd, ik heb een beloning systeem gemaakt, ik ben boos geworden, niks hielp...Nu ben ik op een punt dat het zo is en tja boos worden heeft geen zin, hij ging het alleen maar meer voor mij verzwijgen en ja dat wil ik ook niet hebben. Nu dus kruisjes op de handen en een dikke duimen afscheur kalender en als die klaar is mag hij iets uitkiezen wat hij graag wil. Kan een klein cadeautje zijn, een uitje, iets wat hij graag wil eten of iets wat hij graag wil doen. Zijn keus.... Ik ben wel echt streng en nat is nat en vies is vies, dan dus ook geen dikke duim afscheuren. Veel suc6 met je kindje, ik weet het, het kan heeeel frustrerend zijn.
bedankt voor al jullie reacties. Ik heb het vorige week besproken met de juf en ze begreep het wel, al heeft hij nu een vervangende juf ( al enige tijd) omdat zijn eigen juf ziek is en zij is niet heel sterk in de communicatie naar ouders toe . Dacht dat het aan mij lag maar anders ouders hoor ik er over mopperen. Maar goed, ik heb afgesproken met haar dat ze hem 2 keer per dag naar de wc stuurt. Ik heb haar zelf de momenten laten kiezen omdat zij dat beter kan inschatten dan ik, ik weet het programma niet precies. Ook gezegd dat zoon gewoon soms te druk is en dan geen zin heeft om zijn spel te onderbreken dus dat ze gerust streng tegen hem mag zijn dan hij echt moet gaan. Dat gaat goed zo, ze stuurt hem ook echt, zoon heeft hele week zijn broek schoon gehouden. Hij verteld thuis ook dingen als " voordat we naar buiten gingen moest ik van de juf naar de wc" en als ik dan vraag of hij ook echt gaat, bevestigd hij dit. Nu hopen dat het goed blijft gaan
Wat fijn voor je zoontje! Natuurlijk ook voor jou! Hou wel in de gaten dat het sturen niet versloft als het een poos goed gaat. Dat is hier volgens mij wel gebeurd namelijk. Ik heb de juf erop aangesproken vorige week tijdens een 10 min gesprekje. Die dag kwam mijn zoontje thuis met van voor tot achter in de poep en de juf had het niet gemerkt. Ik heb haar gezegd dat ik dit niet gaaf vond en gevraagd of ze er weer op wil letten. Dat gaat nu weer goed gelukkig! Suc6 ermee!