Jenaplan

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Mooni, Apr 15, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mooni

Mooni Actief lid

Oct 12, 2007
    316
    0
    0
    Hallo,

Wie van jullie heeft er ervaring met het Jenaplanonderwijs?
    Wij denken eraan onze kinderen naar deze school te doen, maar we twijfelen toch nog een beetje.
    Voor de mensen die er bekend mee zijn; wat zijn volgens jullie de voor- en nadelen?

Alvast bedankt!!

2. Sijke

Sijke Bekend lid

Hoi,

Onze zoon zit op een jenaplanschool (hij is na de zomer begonnen, wordt deze zomer 5 jaar). We zijn nog steeds enthousiast over onze keuze. Ga gewoon eens langs om te kijken, dan krijg je een goede uitleg en ook een beeld van de sfeer. Voordelen vinden wij dat je als ouders extra betrokken bent/wordt. Verder zitten er kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in de klas, met als uitgangspunt dat ieder kind op zijn eigen tempo leert en kinderen elkaar ook helpen en aanvullen, dus ieder kindje is een keer jongste, middelste en oudste (met bijbehorende taken).

3. Mooni

Mooni Actief lid

Oct 12, 2007
    316
    0
    0
    Wij zijn al wezen kijken, en het lijkt een leuke school, al zit hij niet bij ons in de buurt, dat vind ik een nadeel.

Sijke, hoe wordt er precies lesgegeven?
    Het lijkt mij dat iemand van 9 niet dezelfde lesstof krijgt als iemand van 11?

4. Sijke

Sijke Bekend lid

bepaalde lesstof wordt in blokken aangeboden, waarop jongere of oudere kinderen dan iets anders doen, maar het is makkelijker om mee te doen als je eraan toe bent, of juist aan te sluiten bij de eenvoudigere instructies/opdrachten als het te moeilijk is. En je kunt ook makkelijker voor lopen met rekenen als je daar goed in bent, snap je?

Er zijn vaste blokken en ook blokken die kinderen zelf in kunnen delen, met taken die verspreid over de week af moeten.

Wij moeten er ook voor rijden hoor, voor de school, maar hier in het dorp zit een school die totaal niet aansluit bij wat wij belangrijk vinden, ook wat dat betreft nog geen spijt.

5. Mooni

Mooni Actief lid

Oct 12, 2007
    316
    0
    0
    Bedankt voor je antwoord.
    Wat mij vooral ook aanspreekt is dat leerlingen zich op jonge leeftijd al leren presenteren.
    Bij ons is het een klein schooltje, alle kinderen en leraren kennen elkaar. Ik denk wel dat dit 'em wordt, al vind ik het wel moeilijk om een keus voor 8 jaar te maken.

6. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    ik heb er zelf op gezeten. Ik ben er persoonlijk echt niet tevreden over. Deze school staat vlak naast ons huis, maar onze dochter gaat er echt niet heen.

Als ik jou was zou ik de website goed bekijken en de schoolgids lezen, en een goed gesprek aangaan met directie met alles wat je witl weten.

7. Mooni

Mooni Actief lid

Oct 12, 2007
    316
    0
    0
    Kun je uitleggen waarom je niet tevreden was, Monique?

8. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    over het soort onderwijs - of over de school ? En wat vind jij dan niet goed? (ik wil ook graag nadelen weten - dat is ook belangrijk bij de keuze) .

9. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Dochter zit sinds 4 mnd ook op een jenaplanschool.
    Ik ben er erg tevreden over, juf heeft al precies in de gaten wat voor meisje dochter is (ligt meer aan de juf dan aan de school natuurlijk).

Groot voordeel vind ik dat ze van jongaf aan leren presenteren, iets dat ik zef altijd lastig vond. En als je goed bent in taal en niet zo goed in rekenen kun je aan het slechtere onderdeel meer tijd besteden. Je werkt met behulp van het weekplan dat op jou is afgestemd en na de week moet je werk af zijn en dat wordt natuurlijk ook gecontroleerd. Verder doen ze leuke dingen met de kinderen, veel ouderhulp (wij hebben oma al een keer laten knutselen, omdat wij ook niet elke keer kunnen, is ook prima en oma vond het ook erg leuk om de school te zien).

10. Sijke

Sijke Bekend lid

Inderdaad, wennen aan en dingen presenteren op het podium hoort er ook bij, weekopening, werken met een thema, weeksluiting etc. Beetje te veel om op te noemen in zo'n kort bericht.

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,872
    113
  12. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hihi - daar was ik ook al.. ik blijf geinteresseerd in dit soort topics, ook al hebben wij onze dochter al ingescheven... Het is voor onszelf gewoon nieuw.

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Ik heb zelf ook op een Jenaplan school gezeten. Zelf als een erg fijne school ervaren.

Wat ik persoonlijk fijn vond, was dat je een aantal jaar achter elkaar dezelfde juf/meester had. Maar dat kan natuurlijk ook een nadeel zijn, als het echt niet klikt (al zou je dan ip kunnen ruilen).
    Wij hadden een paar keer per week met je eigen leeftijdsgroep een uur( of langer?) extra specifiek onderwijs. Volgens mij vnl rekenen. In de bovenbouw (gr.6-8) ook geschiedenis en aardrijkskunde. Misschien dat dit per school net iets anders geregeld kan zijn?
    Podium enzo vond ik ook altijd leuk, maar dat wil niet zeggen dat ik presenteren daarom later leuk vond of er goed in ben hoor ;)
    Ik kon goed leren en had vooral voor rekenen extra taakjes. Dat valt dan misschien ook minder op, omdat iedereen veelal in zijn/haar eigen tempo werkt..

14. Duchess

Duchess VIP lid

Jan 26, 2006
    11,503
    3
    38
    Eindhoven
    Ga mee met mijn voorganger. Ik heb er ook zelf op gezeten en kijk met een enorm fijn gevoel terug op mijn basisschooltijd. De voordelen die mijn voorgangster noemt herken ik ook gelijk.

15. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Wij hebben onze dochter ingeschreven op een jenaplan school. Ik denk dat het type onderwijs ook wel bij je kindje moet passen. Uit onze omgeving hebben verschillende mensen op die school gezeten, onze buurman bijvoorbeeld die hun kindje nu ook op die school hebben ingeschreven en een vriendin van ons die als hun kinderen krijgen het kindje ook op die school in willen schrijven ook al is dat dan wat verder weg. Ons andere buurmeisje zit nu op die school en ze zijn er erg tevreden over. Bij deze school is het wel zo dat de kinderen heel erg vroeg ingeschreven moeten worden en dat de ouders wordt gevraagd een motievatiebrief te schrijven met de reden waarom er voor deze school gekozen is. Er zijn echt lange wachttijden, dus daar moet je zo ie zo naar kijken.
    Verder zit onze dochter op het kdv wat spil is met deze school, is nog niet zo lang open, maar alles gaat echt in overleg met de school, dus dat is miss ook iets om naar te kijken.

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

tja ik vond het ook tof op mijn basisschool toen ik klein was
    dat is nauwelijks een argument om daar nu weer voor te kiezen :)

enige voordeel vind ik wel dat je weet waar je aan begint..
    en ik had met jenaplan weinig feeling zegmaar
    wij kozen uiteindelijk voor een dalton-achtige school overigens.. maar jenaplan is veelvuldig de revu gepasseerd
    alleen tja.. de dalton-achtige school was echt geweldig en zit bovendien dichtbij.. dus toen verdween jenaplan weer wat naar de achtergrond.
    het idee van 3 leerjaren bij elkaar sprak ons namelijk erg aan..
    maarja.. nu diverse niveaus en een hoop zelfstandigheid in losse leerjaren.. jammer genoeg komt dat vo oral tot uiting vanaf groep 3 :(

17. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Wij denken ook sterk aan Jenaplan voor Julia, maar we hebben gelukkig nog even de tijd (ze hebben geen wachtlijst oid). De Jenaplan school zit hier in het zelfde gebouw als de PSZ waar ze nu heen gaat, en de andere keuze is een hele grote school waar ik zelf niet zoveel feeling mee heb. Liever een kleinere school. Ze hebben hier ook een grote gemeenschappelijke ruimte met een schilderruimte en hele open lokalen. Ik denk dat mijn dochter het prachtig zou vinden! Als ze 3 is gaan we een keer op beide scholen kijken, eens zien hoe het klikt.

18. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,663
    1,426
    113
    Ier dus al ingeschreven voor een jenaplan school, gewoon omdat wij al zeker wisten wat we wilden en niet ivm wachtlijsten en ze scoren nu al grote pluspunten, want kreeg al mail met een enquete hoe we dachten over het contineu rooster en een week later mail dat 90% van de ouders dat wel zag zitten en dat er nu 2 opties waren in hoe de tijden in te vullen en waar onze voorkeur naar uitging, dus ondanks dat Quinten nog niet gaat mogen we al wel mee beslissen ik vind dat erg netjes.
    Voor mij de belangrijkste redenen om hier voor te keizen.
    Kanjertraining
    Kleine school
    Goede omgang met de citotoetsen dus geen druk er op van nu moet het.
    Het leren praten en optreden voor een groep
    Al vanaf groep groep 1 engels
    Goede aanpak van aarderijkskunde en geschiedenis
    De sfeer was gewoon goed
    Veel inbreng en overleg met ouders

19. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113

Je noemt nu trouwens wel veel punten op die heel veel scholen hebben. Neem de school waar ik werk. Wij hebben ook dag en weektaken, ingesteld op het niveau waarin je werkt. We hebben veel ouderhulp en opa en oma hulp. We knutselen vaak, ook met alle 400 kinderen door de hele school gehusseld. Dus dat zijn niet echt Jenaplan punten naar mijn idee.

Naar mijn idee is Jenaplan voor kinderen die goed mee kunnen komen prima. Maar voor kinderen die dat niet kunnen is het een drama.

Het is zo, dat als je bijvoorbeeld voor groep 5 staat, je de groep indeelt in 3 niveau verschillen. Kinderen die weinig instructie van de leerkracht nodig hebben en aan de slag kunnen, kinderen die de instructie hebben gehad en aan het werk kunnen, en kinderen die extra aandacht van de leerkracht nodig hebben (even kort door de bocht gezegd) Op een Jenaplan school zitten er vaak meerdere groepen bij elkaar. Als de leerkracht instructie moet geven aan groep 6, moet de rest het zelf 'uitzoeken'. Er is geen extra tijd van de leerkracht om die zwakke kinderen te helpen.

Ik zat met groep 3,4,5 in een groep, en groep 6,7,8 in een groep. Ik was niet goed in rekenen en deed dat liever niet. En er werd niet goed gecontroleerd... Ik deed meer dingen die ik leuker vond, dan dingen die ik moest leren. Ik vind een combinatieklas al heel wat maar Jenaplan en soms 3 verschillende groepen vind ik erg heftig. Dus persoonlijk, allemaal groepen bij elkaar, vind ik dat de kinderen niet genoeg aandacht krijgen die ze wel nodig hebben.

En qua creatief/knutselen/podiumdagen enzovoorts, dat hebben wij ook allemaal regelmatig! En is niet per se iets voor de Jenaplan:)

Ik hoop dat ik mijn mening zo goed heb toe kunnen lichten.

20. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Druk van de CITO toetsen is ook echt afhankelijk van de school, net zoals de grootte van de school en het optreden voor de groep enzovoorts, dat gebeurt ook echt veel bij andere scholen. Er wordt bijna nergens meer klassikaal lesgegeven. Dat beeld is echt verkeerd:)

Share This Page