Jenaplan

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Mooni, Apr 15, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@moniqueP er zijn ieder geval weinig scholen die zeggen het te doen.. Maar merk ook dat hoop scholen nog wat moeten groeien in het niet puur klassikaal...

2. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    ja, het is zonde, want heel veel scholen werken echt met weektaken, dagtaken, creatief enzovoorts. Dus alleen een school kiezen als Jenaplan om die reden vind ik niet alleen de juiste, maar dat is ieder voor zich. Ik wil dat als mijn dochter ergens moeite mee heeft ze goed geholpen wordt, en dat is niet op een Jenaplan. (Bovendien vind ik dat Jenaplan te veel aandacht besteed aan creatieve vakken, wat ten koste gaat voor vakken als taal, en rekenen.)

Maar ik heb mijn mening gegeven, ik ga dit topic verder niet vervuilen!:D Succes met jullie keuze, en doe wat het beste is voor jullie, wat bij jullie past!

3. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,663
    1,426
    113
    Ik weet dat er bijna nergens meer klassikaal les wordt gegeven ben bij 5 scholen wezen kijken en dit voelde gewoon het beste.
    Hier trouwens 2 groepen samen en geen 3
    Juist wel veel aandacht voor de gewone vakken en niet alleen voor de creatieve, alleen de manier waarop is anders dan op een gewone school.

Alles wordt echt per blokken gegeven, dus bijvoorbeeld maandagmorgen van 9.00-10.00 heeft de hele school rekenen en gaat ieder kind naar het groepje van zijn haar niveau, dus sommige gaan een klas hoger anderen een klas lager en op dat niveau komt de uitleg, dus dat zijn dingen die mij wel aanspreken dat ze gewoon echt hun eigen niveau kunnen volgen want iedereen heeft toch vakken waar ze goed of juist minder goed in zijn.

Ik vind het voornaamste bij een school dat het gevoel goed is voor zowel ouder als kind, en als ik dan zie dat Quinten niet eens meer mee wilde maar op school wilde blijven dan denk ik hier zitten we goed.

4. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    3,656
    0
    36
    jenaplanschool verschilt ook echt per school hoe het onderwijs wordt vormgegeven. Aan alle soorten onderwijs heb je positieve en minder positieve vormen. Maar kies vooral waar jij je goed bijvoelt, wat jij denkt dat je kind nodig heeft.
    Je bent al op school geweest, maar ga er desnoods nog een keer naar toe met je vragen. Wordt er een open dag/morgen georganiseerd ga er naar toe? En ervaar zelf.
    Bekijk de site/schoolgids en vraag andere ouders naar hun ervaringen.

En kijk toch ook even naar andere scholen, mocht je dat nog niet hebben gedaan, kijk en vergelijk

5. Jane1983

Jane1983 Fanatiek lid

Oct 30, 2009
    3,410
    0
    0
    Nijmegen
    Sluit ik me helemaal bij aan, heb zelf ook jenaplan onderwijs gehad en ik was er ook een die moeite had met rekenen en dus niet mee kon komen. Je werd aan je lot overgelaten met als gevolg dat ik bleef zitten in groep 7.

Als je kind goed mee kan komen super maar als je kind wat meer begeleiding nodig heeft dan zeg ik nee. Voor onze twins geen jenaplan school.

6. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    3,656
    0
    36
    ik sluit mij ook aan bij deze twee berichten

7. Saskia78

@moniquep: wij kozen uiteindelijk voor een kunstzinnige basisschool trouwens :)
    Maar... Langer les dus. Zodat er genoeg tijd is voor de verplichte vakken.

@blaine: dat hadden wij ook op maar 1 school en toevallig had die ook leesmethodes die precies aansloten bij wat wij dachten te zoeken.
    De andere 2 scholen die we bezochten...
    1x zat Anne aan mij gekleefd..
    En 1x werd ze compleet genegeerd. Tja dat was natuurlijk heel eerlijk van die mevrouw... Maar ik stuur mijn kind graag naar een school waar ze wel iets hebben met kinderen :)
    School die het werd was ze helemaal vrij (en dat is ze niet snel!) en heeft ze op de administratie gekleurd en later bij de kleuters gespeeld en kregen we dr nauwelijks nog mee naar huis... Tja als het dan ook past bij wat je denkt te zoeken.. (oa de niveauverschillen die geen probleem zijn... Ondanks dat het geen jenaplan is) dan ben je snel klaar :)

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,872
    113
    Dat merkte wij hier op de Daltonschool...ze hadden echt voor alles regeltjes bedacht...kreeg er heel erg de kriebels van. Ik weet dat dat (gelukkig) niet op iedere Daltonschool zo is, maar op die hier dus wel. Reden voor ons om onze dochters daar niet naar toe te laten gaan.

De openbare school zonder 'onderwijsvernieuwersstempel' ging heel erg richting Jenaplan. Deze school staat bij ons dus met de Jenaplanschool op de eerste plek, helaas hebben beide scholen andere nadelen die niets met het onderwijsprogramma te maken hebben...we wachten dus nog even af met de definitieve keuze...

9. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Fijn dat ik hierin ook niet de enige ben. Hoewel het natuurlijk niet hoort. Ik ben dus uiteindelijk in groep 8 blijven zitten... Ook best apart. Maar goed, om deze reden (en vele anderen) voor onze dochter geen Jenaplan. Succes met jullie keuze!:)

10. Saskia78

@niekekris: mja ons sprak het idee van dalton ons wel erg aan... maar het was net iets TE op sommige puntjes
    groot was onze vreugde toen we ontdekten dat er vlakbij huis (ok.. op een km afstand dus er zitten zeker 3 scholen dichterbij.. ) een school zat die juist al die punten die wij fijn vonden eruit pakten..
    en dat ook deden met montesori... (waar ik ergens ook wel een keer naar had gekeken maar wat me te vrij leek voor onze dochter)

nu helemaal blij.. :D

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Goed om de andere kant te lezen.
    Ik zou zelf ook niet puur voor Jenaplan kiezen, omdat ik t er zelf naar mijn zin gehad heb ;) Overigens herken ik wel veel van mezelf in haar, dus wat dat betreft zou het geen verkeerde keuze zijn, denk ik. Mijn eigen school had volgens mij ook Daltononderwijs.
    Nu is er geen jenaplan school hier, dus hoef die keuze ook niet te maken.

Share This Page