Binnenkort hoop ik aan de slag te gaan als lesassistent. (Je neemt dan lessen waar van docenten die afwezig zijn.) Werkzaamheden zijn toetsen afnemen, huiswerkbegeleiding en surveilleren. Zijn er mensen die hierover hun ervaringen willen delen? Of docenten die nog tips hebben?
Bedoel je onderwijsassistent? Ik ben leerkracht en ik kan de hulp van een onderwijsassistent best gebruiken. Zeker voor het afnemen van individuele toetsen (avi, dmt) is het erg fijn als iemand daarbij helpt. Er is helaas niet altijd budget voor... Belangrijk is dat je zelf werk ziet liggen. Zorg dat de leerkracht je niet aan het werk moet zetten, maar bedenk zelf wat je kunt doen.
Nee ik sta alleen voor de klas (middelbaar onderwijs) om een leeg uur op te vangen. Zodat een geplande toets door kan gaan, de leerlingen huiswerk kunnen maken etc. Ik ben vooral op zoek naar tips over hoe je een goede start maakt en vooral hoe jullie orde houden in de klas
Ik kende dit helemaal niet... Om orde te houden is het belangrijk consequent te zijn en streng. Probeer niet de vriend van de kinderen te worden. Wees duidelijk over wat jij van kinderen verwacht en wat ze van jou kunnen verwachten.
- Van te voren bedenken wat je regels zijn (toiletbezoek, mag er overlegd worden etc). Houdt hierbij rekening met de regels van de school natuurlijk - Laat je niet van de leg brengen door de leerlingen, vooral dingen als "Maar dit mag anders altijd!" Jij staat er, dus jouw regels - Als iets bij een toets niet goed gaat, bv een vraag die onduidelijk is, zeg dan dat ze het erbij moeten zetten in hun toets en dat jij het nog door zal geven aan/ bespreken met de docent - Een leuk iets als beloning voor goed werken kan bij sommige klassen heel goed werken, bv 'als jullie 40 min goed werken dan gaan we de laatste 10 min een (educatief) spelletje doen' - Soms loop het echt helemaal in de soep, dat gebeurt bij iedereen wel eens. Leerlingen hebben bv huiswerk op de laptop maar er is een internetstoring en er is echt niets anders te doen. Eerste optie is natuurlijk met de klas bespreken wat er nog meer voor nuttigs mogelijk is, maar als er echt niets is dan is het fijn om een standaard back-up plan te hebben, een mentor-achtige opdracht of een educatieve film bv. - Een plattegrond met namen is superfijn. Probeer deze altijd te krijgen (sommige scholen hebben m in een klassenboek, soms Is het anders geregeld) - Raak niet in paniek als het een keer niet lukt. Als de klas een bende wordt of er niet gewerkt wordt. Hier leer je van; ga na de les naar je begeleider od, en vraag om tips. Zelfs heel ervaren docenten hebben soms nog moeite met klassen. Als je niet weet wie je begeleider is, vraag dat dan de eerste dag aan je leidinggevende. Iedereen die start in het onderwijs hoort een begeleider te krijgen, soms is dat je leidinggevende maar soms iemand anders. Oja, en je vroeg naar tips om te starten; stel jezelf voor, geef aan wat er dat uur gaat gebeuren en hoe we dit gaan doen (samenwerken of niet, tijdsplanning, wat hebben ze nodig...) en dan vraag je of ze nog vragen hebben.