teleurgesteld in schoonzus

Discussie in 'De lounge' gestart door DeeLighT, 27 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Nou, eerste kerstdag was niet zo leuk als gehoopt. Even van me afschrijven:

Toen onze dochter net geboren was hebben we gevraagd of mijn schoonzus buiten wilde roken als we naar haar toe kwamen. Dat vond ze geen probleem. Wij vinden dat je iemand niet kan verbieden in zijn eigen huis iets te doen, vandaar het overleg. Mijn man en ik hebben ook samen afgesproken dat als ze niet buiten wilde roken (want dat is haar goed recht natuurlijk) wij onze dochter niet mee zouden nemen.
    Dus vorige keer rookte ze buiten en hebben we een leuke dag gehad. Het is een uur rijden.
    Nou zou mijn nichtje koken eerste kerstdag, dus wij daarheen. Na een uurtje zit ik met mijn dochter op schoot, steekt mijn schoonzus een peuk op! Dus mijn man zegt meteen, hee je zou toch buiten roken?
    Zegt ze: ja maar ik heb erover nagedacht en ik vind dat je dat niet van iemand kan verlangen. Wij: ja dat is je goed recht maar dat had je van tevoren moeten zeggen, we zijn er nu en als jij wilt roken gaan we nu naar huis. Man, ik was woest!! Wilde ze ook nog een discussie aangaan dat ze het overdreven vond enzo...
    Omdat ze het sneu vond voor haar dochter die zou koken heeft ze die dag niet binnen gerookt maar vanaf nu gaat dat veranderen. Ze heeft wel toegegeven dat ze het van tevoren had moeten zeggen.

Heel jammer allemaal, vooral als je weet dat we er maar enkele malen per jaar komen, wij altijd voor ze klaarstaan (vervoer, thuisbrengen na sintviering, altijd vegetarisch koken als hun komen enzo). Wij houden dus super rekening met haar wensen maar dit kan er niet vanaf. Ik ben hier heel verdrietig van en had dit nooit van haar verwacht...

2. danip

danip Niet meer actief

Nou ja zeg! Toen ik nog rookte ging ik bij alle visite (ongeacht volwassen of niet) buiten staan roken. Zou niet durven een sigaret op te steken bij een kind. Kan me voorstellen dat je er boos om bent. Ze kan toch voor die ene dag wel even een beetje rekening met jullie houden? T is niet dat het nou iets heel ergs is wat je vraagt.

3. Rosado

Rosado Niet meer actief

Nou ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent. Ik snap sowieso niet waarom mensen er zo'n moeite mee hebben om even buiten te gaan roken. Bij mijn vader thuis bijv. werd er eigenlijk al niet binnengerookt, maar soms werd een uitzondering gemaakt. Nu ik zwanger ben wordt er daar absoluut niet meer binnengerookt als ik er ook ben. Ik heb hier overigens niet om gevraagd, het is gewoon de regel die mijn vader en stiefmoeder hebben ingesteld. Ook mijn beste vriendin rookte altijd binnen (bij haar thuis, bij mij thuis werd al niet binnengerookt), maar sinds ik zwanger ben gaat zelfs zij bij haar thuis buiten staan. Wederom --> op eigen initiatief. Als onze kleine straks geboren is zou ik haar ook onder geen beding meenemen als ik zou weten dat er binnen gerookt zou worden.

Ik vind het bovendien veel asocialer om te gaan roken waar een klein kind bij is dan om als ouders te vragen of zo iemand even buiten gaat staan.

4. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Hmm, als ik bij mijn schoonouders vandaan kom, denken mensen dat we uit de kroeg komen. Kan alles in de was gooien en tegenwoordig roken ze gewoon beneden als mijn dochter boven slaapt. Niks buiten roken zoals in het begin. Krijg zelf last van mijn ogen en luchtwegen. Volgens mij ben ik heel mild als ik dit zo lees. Of mijn schoonmoeder is heel eigenwijs.....anyways, ik denk dat je er wel uit kunt komen met z'n 2-en. Er is nog geen man overboord en als ze dan toch wil roken. Het blijft haar eigen huis. En als je haar nou elke week ziet zou ik ook goede afspraken maken. Maar als je haar nu maar 1 keer per half jaar ofzo ziet....dat zou ik niet zo'n probleem vinden. Als ze maar niet rookt als de kleine in de kamer is. Schade van de rook is er toch wel want die lucht blijft hangen.

Mensen hoeven voor mij niet perse buiten te gaan staan want ik ben zelf ook in een rokerige kroeg gaan optreden. Voor die enkele keer vind ik het niet zo erg en ik doe het zelf.

5. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Ik geef je helemaal gelijk en ken begrijpen dat je hierom verdrietig bent!
    Mijn vader rookt ook, maar ik heb hem van mijn hele leven nooit binnen zien roken! Hij rookte enkel zijn laatste sigaretje van de dag in de keuken als wij al naar bed waren of als hij wist dat we de hele dag weg waren... Ook nu mijn zus kindjes heeft gaat hij altijd braaf en zonder dat mijn zus daar iets van zegt buiten of in de garage roken, waar de kindjes hem niet kunnen zien (hij wil geen slecht voorbeeld geven)...

6. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    De volgende keer dat ze bij jullie eten, niet meer vegetarisch koken,
    'Ja sorry, nou ga ik daar ook geen rekening mee houden'.
    Of zou dat te erg zijn? ;) :D

7. fightforlove

fightforlove Niet meer actief

heb het ook gehad 1e kerstdag savonds gingen we op de terugweg nog even langs bij zn stiefma..
    er waren daar veel mensen die rookte.
    en ik ging al expres met de kleine in de keuken zitten omdat er mensen aan het roken waren komt gewoon zn stiefma naast me staan en steekt een peuk op ik was woest ik zei wat doe je nou ik ben al speciaal hier gaan zitten in me eentje zodat de kleiner er geen last van heeft..
    zegt ze aag dat is toch niet zo erg

ben gelijk naar huis toe gegaan..

8. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    Da's inderdaad ook mijn reactie. Zet lekker een dikke biefstuk op tafel, haha! Nee, da's natuurlijk geen oplossing, maar ik zou ook heel erg pissig zijn... Snap niet dat je schoonzus zich niet wat beter kan inleven. Hoeveel moeite is het om even buiten te gaan staan. Ik ben zelf ook een ex-roker, en ging ook altijd naar buiten als er visite was. Vind het geen pas hebben hoor...
    Ik zou nu goeie afspraken maken wat betreft de volgende keer dat jullie komen. Inderdaad, anders gewoon de kleine niet meenemen, of daar niet meer afspreken...
    Wordt altijd erg kwaad als ik zulke dingen lees.... Dat je jezelf wilt vergiftigen is 1 ding, maar je omgeving hoeft er niet van mee te genieten...

9. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik heb er persoonlijk niet zo onzettend veel moeite mee als zoiets gebeurd, heb ook gewoon geen zin in discussies. Die paar keer per jaar denk ik dan...
    Ik vind het persoonlijk lijken alsof je iemand afkeurt door alleen nog bij die persoon over de vloer te willen komen als zij buiten rookt. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen dat niet tof vinden...

10. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    ik heb dan wel nog geen kind, maar ik heb zelf astma, dus ik zou zoiets ook niet waarderen!

11. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    #11 DeeLighT, 27 dec 2009
    Laatst bewerkt: 27 dec 2009
    Ja nou ja de principes van beiden zijn duidelijk. Zij wil roken en wij houden de kleine thuis, dus komt er maar een van ons op hun verjaardagen. Ik ga geen oppas regelen omdat zij wil roken.
    Ben zelf echt anti-rook en snap ook niet dat zij wel bij haar kinderen rookt. Die zijn nu 13, en ze rookt sinds 2-3 jaar weer.
    Mijn man heeft zelf 12 jaar (stevig) gerookt en is nu bijna 7 jaar gestopt, dus hij weet wel wat het is zegmaar.

Pfff sommige mensen zijn echt niet te begrijpen hè....:(

Heb ook wel de neiging om lekker vlees/vis te koken maar ik eet zelf sinds een tijdje ook geen vlees meer(maar wel vis dus moet toch rekening houden). En ik wil niet zo diep zinken dat ik geen rekening houd met mensen hun principes. Die paar keer dat ze komen kan ik me wel aanpassen.

Fem1978: over dat vergiftigen, zo denk ik nou ook precies.

12. Moonfairy

Moonfairy VIP lid

12 okt 2007
    6.168
    1
    0
    on the moon
    Ik snap je frustraties heel goed meid..
    ik rook zelf,maar altijd buiten voor mijn kleine.
    Een vriendin van mij rookt wel bij haar dochtertje,maar als ik daar heen ga,staat ze voor mij altijd buiten..

13. Moonfairy

Moonfairy VIP lid

12 okt 2007
    6.168
    1
    0
    on the moon
    P.s per 1 januari stop ik:D

14. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

gaat ze voor jou naar buiten en voor haar dochtertje niet? :( wat erg zeg.

succes 1 januari met stoppen :D

TS ik begrijp je ook heel goed, wij hebben best veel rokers in de familie, wij zeggen altijd van te voren, als er gerookt wordt dan blijft ons meisje thuis met 1 van ons. iedereen accepteerd dat van ons, bij ons thuis mag niet gerookt worden dus hier gaat iedereen ook netjes naar buiten.

ik zag ook dat je ergens aangaf dat jij wel rekening wilt blijven houden met anderen, doe dat vooral ook hoor, blijf jezelf en laat je niet ontmoedigen hierdoor, ik vind het juist een mooie eigenschap van je dat je rekening wilt houden met anderen ook al doet een ander het niet,

15. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Dankje Shaylen :)

Claudia0404: inderdaad erg dat je vriendin het wel over heeft voor een ander maar niet voor haar eigen kindje!
    Veel succes met stoppen, blijf geloven dat je het kan!!

16. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Wat lijkt me dat erg zeg! Even buiten roken, what's the big deal?
    Hier rookt ook iedereen buiten.
    Bij mijn schoonma rookt haar vriend wel binnen maar zij hebben schuifdeuren naar soort van fransbalkon dus mijn zoontje heeft er geen last van.
    En bij vrienden merk ik het ook vaak dat als er een kindje op de verjaardag komt iedereen buiten moet roken.

Ik vind het ook een goede eigenschap dat je rekening wil houden met anderen, dat zouden meer mensen in deze wereld moeten doen. De oplossing die je nu hebt is mooi toch, 1 iemand naar verjaardagen enz.

17. mamabeer

mamabeer VIP lid

28 mrt 2007
    6.229
    0
    36
    mama
    thuis
    als het afgesproken is dan kan ze zich toch wel aan houden zeg!
    wat is 3 minuten in de kou roken? en alsof ze de tijd dat jullie er zijn niet ff zonder kan?

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nou, dan zou ik de volgende keer eens een goeie pan pasta met gehakt maken en zien hoe zij zich dan voelt. Verrot he, als er geen rekening met je wordt gehouden? Oja, sorry, dat hadden we wel even van te voren kunnen zeggen ja...

Nouja, misschien ook niet zo'n goed idee, om de lieve vrede te bewaren, hahaha, en diot komt vast voort uit mijn eigen onvrede over het feit dat schoonouders eerste kerstdag toch ook in huis gingen roken, (ja, in de bijkeuken, maar wel met de deur naar keuken en kamer open. "Ja, maar daarom staat de afzuigkap aan..." Ja, dat werkt nogal, zucht).
    Ben me hier dus ook aan het beraden wat wij de volgende keer doen, want heb hier niet zo veel zin meer in ook. Denk dat we maar niet meer moeten gaan gewoon.... want ik vind uiteraard dat iedereen recht heeft om in z'n eigen huis te doen wat ze willen, maar dan heb ik ook het recht om te zeggen dat ik daar dan niet naast wil zitten. Zou dus zoiets doen... prima toch als zij ervoor kiest dat ze jullie niet meer op visite wil hebben?

19. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ik kom ook nergens waar gerookt wordt hoor met mijn zoon! Dus vind het absoluut niet raar dat je erom vraagt. Mijn zwager vierde zijn verjaardag afgelopen jaar bij zijn ouders, omdat ze midden in de verhuizing zaten. Ik weet dat hun roken en ze waren ook niet van plan om niet te roken. Tja sorry, maar dan ben ik net zo eigenwijs, ik blijf lekker thuis. Dan niet!
    En dat is echt niet alleen omdat Roan luchtwegklachten heeft!

Trouwens....ik heb wel gerookt, maar vind het nu zo ontzettend vies.....ze zeggen wel eens dat ex-rokers de grootste zeikerds zijn. Bij mij klopt dat in iedergeval hahaha

20. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik kan me goed voorstellen dat je hiervan baalt.
    ik kan me ook niet goed in haar inleven, omdat het vrij algemeen bekend is dat roken bij babies schadelijk is.
    en ze is ook nog eens tante:( dan wil je toch juist contact met de baby, en niet dat jullie haar niet meer meenemen. groetjes

Deel Deze Pagina