Tijdens mijn eerste bevalling heb ik na ruim 21 uur weeën een ruggenprik gekregen. De ruggenprik zat er in en toen ik op de kamer aankwam en we even zouden gaan slapen, kreeg ik persdrang. Hij zat er dus nog niet zo lang in. Een uur gok ik zo. Ik had nog net geen 10cm ontsluiting en moest op mijn zij gaan liggen, zachtjes meepersen en de vk zou dan het laatste randje wegmasseren. Dat deed zo'n zeer! Nu was ik toen heel bang voor het gedeelte dat de baby echt geboren zou worden. Het staan van het hoofdje en de werkelijke geboorte. Ik weet wel dat ik gevraagd heb: staat het hoofdje nu? Ik voelde the ring of fire wel, maar niet zo extreem als dat het bij bevallende vrouwen op tv altijd lijkt. Ik weet dat ik op dat moment mezelf even een peptalk gaf en zei: Ok hier was je bang voor, hij moet er uit, pers er maar doorheen. Nu vraag ik me af, kan de pijn daaronder minder zijn geweest door de ruggenprik? Wat denken jullie? Want ik vind dat wel weer het spannendste gedeelte haha. De geboorte, uitscheuren of evt inknippen etc. Vraag me af of dat wat ik gevoeld heb het is, of dat het toch verzacht was door de ruggenprik. Mijn schoonzus zei namelijk dat ze toen door de ruggenprik helemaal niks gevoeld heeft, dat zou betekenen dat hij uit stond en ik niet meer verdoofd was down under. Wie wil zijn ervaring met mij delen?
Je kunt door de ruggenprik heen nog best pijn voelen, dat is niet gek. Het kan ook je pijn verzachten als de dosis niet hoog genoeg is, dan voel je nog pijn. Ik heb zelf bij de eerste een ruggenprik gehad, de eerste dosis was voor mij niet voldoende, ging nog kapot van de pijn van de weeenstorm. Ze hebben nog 2x een dosis bij gespoten, daarna pas voelde ik geen pijn meer. Mocht je nu de volgende keer pijn voelen door de prik heen als hij niet genoeg werkt, dan moet je dat meteen zeggen tegen de anesthesist, dan kan hij je wat extra bij spuiten. Je hoeft geen onnodige pijn te lijden, zeker niet als je daar bang voor bent. Hopelijk heb je dan minder angst en kijk je er anders op terug! Ik voelde na die 3 dosissen wel de druk nog van onder en in m’n been, maar echt pijn deed het niet meer. Ze waren bang dat ik de persweeen niet meer voelde, maar je kunt luisteren naar de piepjes van de ctg en daarop mee persen als een perswee komt. Weeenopwekkers stonden nog geen minuut aan en binnen 10 minuten was ze er. Ik kijk heel positief terug op mijn bevalling en zou het zo weer met een ruggenprik willen doen.
Ik dacht dat ze de ruggenprik ook lager/uit zetten voor het persen toch? Zou dat niet gebeurt kunnen zijn? Dat je het daardoor wel goed voelde? Hier bevallen zonder ruggenprik dus kan het niet vergelijken. Maar weet wel dat ik de ring of fire en het staan van het hoofdje véél heftiger had verwacht met de verhalen die ik van mensen had gehoord en inderdaad wat je op tv ziet haha. Ik vond dat deel (voor zover je dat überhaupt kunt zeggen over een bevalling haha) opzich goed te doen. Wel had ik de hele tijd het gevoel alsof het niet ging passen en als ik door zou duwen dat er iets zou scheuren, zo voelde het de hele tijd, en had ook een aantal tweedegraads scheuren maar niks extreems haha. Dat is wat me nog het beste bijstaat van het pers gedeelte, en ook dat je inderdaad kunt inscheuren of geknipt kunt worden maar dat je dat op dat moment toch niet zó bewust meemaakt.. dus ik zou me daar van tevoren bij een volgende denk ik niet heel druk over maken.
Bij mijn eerste had ik geen ruggenprik en heb ik die ‘ring of fire’ totaal niet gevoeld. Ik vond de weeen (weeenstorm in rug, buik en benen) veel pijnlijker dan het mogen persen, dat voelde voor mij juist heerlijk - mijn favoriete onderdeel van bevallen Bij de tweede wel een ruggenprik, ik voelde wel de pijn van de weeën en ook duidelijk persdrang. Toen ik mocht gaan persen, ging dat ook heel goed tijdens een perswee - ik voelde zeg maar vooruitgang. Wederom geen ‘ring of fire’. Bij allebei wel ingescheurd en ingeknipt, maar door de druk heb ik daar niks van gevoeld eigenlijk.
Ik ben met ruggenprik bevallen maar ik weet niet hoe goed die heeft gewerkt. Ik bleef de hele dag op 4cm hangen dus ik dacht nouja doe maar want als het zo lang gaat duren hou ik het niet vol. Ineens ging ik in een uur van 4 naar 10cm en toen had ik het erg moeilijk, dus ik weet niet of de ruggenprik het goed deed. De ring of fire was wederom HELS (maar ze kwam er scheef uit met haar hoofd. De eerste kwam eruit met handje naast hoofd). Dus misschien werkte je ruggenprik heel goed, of je vond het gewoon niet zo zeer doen? Ik herken me ook nooit in gillende bevallende vrouwen op tv, maar ik keer in mezelf bij pijn en schreeuwen vind ik zonde van m'n energie
Bij de eerste had ik ook een ruggenprik en die stond nog aan. Ik heb het wel gevoeld, maar niet heel pijnlijk. Bij de tweede geen pijnstilling en een grooooooot hoofd. Maar zoals het op tv gaat vind ik vaak wat overdreven. Inderdaad jezelf even streng toespreken. Het moet er toch doorheen en het duurt maar een paar minuten hooguit. Was goed te doen, maar tweede keer wel pijnlijker.
Het verschilt heel erg wat je nog voelt met ruggeprik. Ik voelde zelf 0,0 meer nadat ik een ruggeprik kreeg. Niets van de weeen, persen etc. Maar er zijn ook vrouwen die nog van alles voelen..
Ik merkte geen verschil. Vond t hel. Wel met hechten haha, bij de eerste vond ik hechten echt naar. Bij de tweede was t nog erger qua uitscheuren en had ik een krater. Niets gevoeld van t hechten was maar goed ook, was zo vreselijk dat ze ook niet goed had kunnen verdoven.
Thanks for sharing allemaal! Het is echt heel verschillend dus haha. Ik dacht, als ik voelde dat ze het randje wegmasseerde (ik schopte haar bijna weg ) en the ring of fire, dat de ruggenprik dan toch niet meer gewerkt zou hebben, maar dat hoeft dus niet zo te zijn. Ik hoop deze keer zonder pijnmedicatie te bevallen... Dan kan ik me alvast voorbereiden op dat het anders kan zijn dan bij de eerste . Wat natuurlijk sowieso al kan, omdat je niet weet hoe het verloopt.
Je kunt ook even gaan liggen op de zijde waar de rand weg moet. Ik had ook dat ik nog rechts een harde rand had. Toen moest ik van de VK op re- zijde gaan liggen. Weet even niet hoe lang maar daardoor ging het wel weg. Dus masseren hoeft niet persè. Zou er even naar informeren bij de VK als dit zo naar bij je was. ter zijde: mijn 1ste bevalling met ruggenprik, voelde geen pijn. Enkel het terug duwen van armpje (schouderdystocie). Had ook geen pers weeen en alles moest op eigen kracht. 2de bevalling geen pijnstilling gehad en is me reuze meegevallen! Zou het zo weer doen. Vond het eerlijk gezegd veel fijner omdat ik nu echt voelde wat ik deed en dat had ik de vorige keer niet door de ruggenprik.
Ring of fire niet gemerkt, dat wegmasseren van die rand (tot 2x toe) dat ik niemand geschopt heb is me een raadsel. De eerste keer ben je nog ontwetend, bij de aankondiging van de tweede keer wordt je iets minder vrolijk. Maar hij MOEST er echt uit, bij 8cm persdrang en die kleine zn hartslag dipte elke wee. Totale bevalling was in 1 uur en 16 minuten... Dat was meer 1 grote weeënstorm. Pethydine kon ik wel vergeten omdat die kleine dipte. Toen ze in dr volgende zin maar uit ging leggen van t pompje was de eerste perswee...die optie ging dus ook t raam uit... Was er wel lekker snel vanaf, dat dan weer wel! Wachten op de ontslag papieren duurde langer dan de hele bevalling . Kwam er nog zonder kleerscheuren uit ook! 3 mini hechtingen omdat een zwaluwstaartje nou niet blijft plakken down under en mn bekken ging ook super!!! Gezien de snelheid had ik wat anders verwacht eerlijk gezegd.
Ja klopt! Ik moest ook op mijn zijde liggen, maar of het was niet gelukt of ze deed het tegelijkertijd, dat weet ik niet meer precies. Lijkt me wel wel heel pittig dat je alles op eigen kracht hebt moeten doen de 1e keer zeg! @Milkyway7
Haha ja dat wegmasseren doet me toch een potje zeer. Gelukkig ben je er ondanks de snelheid zonder kleerscheuren vanaf gekomen!
Kan wel wat hebben maar je had me moeten horen toen ze zei dat ze t NOG een keer moest doen... kai kai kai De belofte dat ie er dan doorheen kon en razendsnel er uit deed t m.
Ja als hij er uit moet is het natuurlijk ook een ander verhaal. Dan denk je: tanden op elkaar en gaan. In mijn geval was het alleen zo omdat ik de persweeën niet meer tegen kon houden. Mijn lijf begon gewoon te drukken ..
Bij de eerste een ruggenprik gehad, die goed werkte. Toen ik 10cm ontsluiting had is deze uitgezet, maar heeft volgens mij nog lang doorgewerkt. Herinner me dat ik mijn benen niet voelde tot na de bevalling. Geen persweeën gevoeld en ook geen ring of fire. Ik was doodop van het persen op eigen kracht en had al bedacht dat dat een eventuele volgende bevalling echt anders zou moeten Bij de tweede geen pijnstilling gehad, maar ook toen geen persweeën of ring of fire gevoeld. Echter ging deze bevalling vrij vlot ondanks sterrenkijkertje. Ze was klein en de weg was al vrijgemaakt, dat heeft wellicht een hoop gescheeld. Maar als antwoord op jouw vraag: hier heeft met of zonder ruggenprik dus geen verschil gemaakt!
Bij de eerste een ruggenprik gehad, nauwelijks wat gevoeld toen het hoofdje stond. Maar hij is ook letterlijk door 2 verloskundige mn buik uit geduwd, omdat ik al 1,5 uur aan het persen was zonder resultaat. Die duw was het laatste redmiddel, anders zou de vacuümpomp komen Dus zoonlief 'floepte' er ineens uit en ik heb nog een paar dagen lang met een beurse buik gelopen. Bij de 2e geen pijnstilling gehad en de ring of fire in alle hevigheid mogen ervaren. Haha. Het was geen pretje, maar het duurde maar even. Echter lukte het mij niet om niet te persen, het deed zo'n zeer dat zoonlief er uit móest. Met als gevolg een subtotaal ruptuur. Dat is goed gehecht en heb ik verder nauwelijks last van gehad. Toen maar 2 persweeën gehad en hij was er. Dus dat was een heel verschil met de eerste.
Ik ben 3x bevallen en allen zonder pijnstilling maar ik heb enkel bij de jongste ervaren hoe het voelt als het hoofdje staat. Wel een rotgevoel waar je dan echt doorheen moet. Wel gek dat ik dit bij de eerste 2x helemaal niet heb ervaren. Bij de eerste was ik al zo verrot dat ik het maar heb aangenomen alszijnde normaal Nummer 2 was een stortbevalling. Die was er voordat ik er erg in had. Ik zou me er geen zorgen om maken. Iedere bevalling is weer anders.
Tijdens de bevalling van m'n dochter had ik een ruggenprik, toen voelde ik the ring of fire wel maar minder heftig dan bij de geboorte van mijn zoon, deze was zonder ruggenprik. Dus voor mij maakte het wel echt verschil. Ik vond trouwens de ring of fire wel echt pijnlijk, voelde mezelf gewoon scheuren. Ze hadden beiden een relatief klein hoofd maar dat maakte hier geen verschil wel wat zwaardere kindjes dan gemiddeld (3650 en 3680)