Hallo, Ik ben 28 weken zwanger en heb sinds een aantal dagen zo'n ontzettend jeuk op m'n buik, borsten, polsen en enkels. Er zitten ook rare rode stipjes op mn buik en polsen, op de plek waar het jeukt. Na een paar dagen verdwijnden die vlekjes weer en komen op een andere plek weer tevoorschijn. Op mijn polsen en enkels zitten bultjes die ook jeuken en weer na een paar dagen verdwijnen. Ze komen dan weer op een andere plek terug. Op mijn borsten zitten geen stipjes of bultjes, ze jeuken alleen en zijn erg warm. De plekken waar die rode stipjes zitten jeuken niet alleen, maar zijn ook een beetje pijnlijk. Is dit allemaal normaal? Ik heb ook striee op mn buik, dit gaat op sommige plekken open en er ontstaan korstjes. Is dit normaal? Hoop dat het geen rare vragen zijn? Bedankt voor het beantwoorden! Groet, Joanneke
Hoi Joanneke, geen rare vragen hoor! De jeuk wordt waarschijnlijk veroorzaakt door je lever. Je lever scheidt afvalstoffen uit die die irritaiteplekken veroorzaakt. In principe kan het geen kwaad als het inderdaad ook wel weer verdwijnt of in ieder geval niet steeds erger wordt. Je kunt het over je hele lichaam hebben. Wat je kunt proberen is mentholpoeder, dat helpt tegen de jeuk. Was niet teveel met zeep en gebruik ook geen ander wasmiddel. Wanneer je twijfelt of het wordt erger, neem even contact op met je huisarts. Ga er in ieder geval niet aan krabben. Het jeukt daarna meestal nog erger of gaat pijn doen en ontsteken. Koelen helpt vaak ook wel. Groetjes Brigitte