hey mensen gister bij verloskundige geweest en nu blijkt dat mijn baby te groot is en een week voor op schema ligt. en ze mij gaan testen op zwangershaps diabeten heeft iemand dit ook mee gemaakt? krijg ook nog een groei echo. groetjes :
Ja. Gister hebben ze suiker gecheckt, was goed gelukkig. Krijg wel met 30 en 34 weken groeiecho's. Dit omdat mijn dochter ook vrij forus was met de bevalling (met 40 weken en 4 dagen was ze 4400gr en 51cm) Dus ik moet ook nog afwachten....
onze zoon was 4160 gram en 52 cm bij 38 weken zwangerschap en liep ook al vrij vroeg voor op de groei (met 18-19 weken al een week) steeds getest op alles maar ik had geen suiker niets, gewoon een slaperig kind haha (hij sliep alleen maar) hij was rond de 10 pond geworden als ik uit was gelopen naar over de 40 weken vandaar de inleiding (samen met wat andere lichamelijke problemen zoals mijn ME/CVS, teveel vocht vasthouden e/d/) Goed dat ze er zo bovenop zitten en een groeiecho doen dan houden ze hetin elk geval in de gaten toch?
wij hoorden maandag (20 weken echo) dat ons kindje ook een week voorloopt. de echoscopiste vond het niet zo raar, aangezien de papa en de mama (wij dus) ook groot zijn. ik moet maandag weer naar de VK, kijken wat zij ervan vindt. suiker is pas nog geprikt, en was prima. misschien dat ik nog een groeiecho krijg (heh, jakkes, wéér naar ons kindje kijken, hihi! ).
Ik had ook diabetes. Mijn dochter is met 33 weken geboren en was 5 pond en 43 cm. Is niet zeker te stellen dat de prematuurgeboorte door de diabetes komt. Wel had ze een voorsprongetje omdat ze wel stevig was ondanks dat ze zo klein was. Moet je dan ook 3x per dag prikken in het zh?
even een vraagje offtopic: stel dat je kindje idd te groot is...doen ze daar dan wat aan, of kan/moet er iets aangedaan worden? En kan dat dan komen door zw.suiker? gewoon nieuwsgierig...
Als je zwangerschapssuiker hebt, kan je kind daardoor te snel groeien en vergroot zich vooral de kans dat het straks suikerziekte heeft/ontwikkelt. Op zich kunnen ook grote kids gewoon normaal geboren worden, daar wordt meestal niets mee gedaan, (tenzij je zelf heel klein van postuur bent en de baby wel erg groot, dan wil nog wel eens gekozen worden voor toch een KS, maar bijvoorbeeld ook voor vroeger inleiden). Heb je zwangerschapssuiker, dan word je op dieet gezet, zodat de groei zich kan normaliseren.
Bij mij werd gezegd dat het kind geen verhoogde kans op suiker heeft alleen jijzelf op ouderdomssuiker. Je moet dan waarschijnlijk in het zh bevallen als het kind te groot is. Dan wordt er gekeken of het allemaal goed gaat. De kans op een vervroegde geboorte is groter.
Hmm, nee, het is toch echt zo dat je kind een verhoogde kans loopt op diabetes, maar dat is geloof ik wel alleen zo als je niets zou doen aan jouw zwangerschapsdiabetes... Ik weet niet welk type je kind dan extra kans op heeft, of dat type 1 is, de aangeboren variant, of type 2, de variant die je krijgt door verkeerde voedingspatronen.
Nou, ik weet niet of je daar gelijk in hebt hoor. De gyn en ook de VK zeiden dat het alleen gevaren voor mijzelf kan opleveren in de toekomst en het kind er geen enkele hinder van heeft. Die neemt alleen het lekkere uit jouw voeding, daardoor groeien ze sneller.
ik heb 2 keer al n te groot kind in me buik zitten en ik heb verder niets wat er mankeerd.. mijn eerste kwam er als 9 ponder uit daar was niets mis mee en mijn 2e loopt ook dik voor op schema.. en verder niets met ons beide aan de hand. Ik denk dat groei niet altijd wat wil zeggen..
Ik heb ook groeiecho's bij deze zwangerschap met 28 en 32 weken. Eerste was ruim 9 pond en ik ben zelf te klein/slank dus het werd toen uiteindelijk toch een KS..