Jeuk en rood bij schaamlippen dochter van 4

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kuipersl, 24 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kuipersl

Kuipersl Actief lid

24 aug 2007
    421
    0
    16
    Hoi,

Mijn dochtertje heeft met komen en gaan last van jeuk en roodheid bij de schaamlipjes. Ben ermee naar de huisarts geweest en heb een creme gekregen (miconazolhydrocortison) die wel goed helpt, maar als we ermee stoppen dan is na een paar weken het probleem weer terug. (Je moet als de huid 'normaal' eruit ziet nog 2 weken 2 x daags doorsmeren).
    Ze gaat 2 x per week in bad en verder hanteren we de 'normale' hygieneregels: daar wassen zonder zeep, elke dag schoon ondergoed etc..
    Iemand die dit probleem herkent en advies heeft?

2. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Klinkt wel als schimmelinfectie...
    Heeft ze recent nog een AB-kuur gehad of zo? Dat kan het uitlokken.
    Als de creme niet voldoende helpt, zou ik even teruggaan naar de HA voor iets anders. Of gewoon zelf nog wat langer doorsmeren ipv 2 weken??

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik herken het. Mijn dochtertje van 4 heeft het, haar nichtje van 4 heeft het. Dochtertjes van vrienden van ons hebben het. De dames beginnen rond deze leeftijd te merken dat het wel fijn is om 'aan de billen te voelen' en wrijven soms iets te hard, te lang of met vieze vingers. :)

Ik leer haar maar dat het niet netjes is om dit in gezelschap te doen, dat andere mensen dit niet bij haar mogen doen, dat ze op moet houden als het schraal wordt en ik was haar handen voor het slapen gaan. Heel natuurlijk gedrag maar wel een beetje :)

4. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Hier ook oneindig vaak die vreselijke schimmelinfectie. Wij kregen van de ha het advies preventief iedere avond met sudocreme in te smeren en dat werkt best redelijk. Verder 3x daags ondergoed wisselen en de onderbroeken strijken

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier ook, en juist sinds ze zindelijk is en dus geen luier meer draagt. Maar nu kan ze er dus zelf bij, dus ze zit nog al eens te prutsen met d'r hand in d'r onderbroekje.
    Ze vindt de pijn en roodheid zelf heel vervelend en ik leg uit dat dat komt omdat ze met vieze handen aan d'r plasser zit en dat ze dat dus beter niet kan doen.
    Als het opkomt idd smeren met een zalfje tegen de schimmel.

6. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    Dit is een schimmelzalf met hormonen. Echt niet langer dan 2weken 2x daags smeren. Wordt de huid heel dun en kwetsbaar van.

Ja kan bij de drogist of apotheek daktarin of miconazol halen, dit kan je dagelijks 2 a 3x smeren. Dit mag je oneindig gebruiken. Mocht zalf niet helpen kan je ook de poeder vorm proberen

7. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er zijn verschillende soorten anti-schimmelcremes, misschien kun je via de huisarts een andere krijgen (met andere werkzame stof bedoel ik dus, ben de namen even kwijt).

Verder moet je ondergoed, washandjes ed ook goed heet wassen! Denk even aan spruw-bestrijding.

8. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    En wat hier hielp, geen spijkerbroeken meer dragen! Of veel minder!
    zo'n 4 maanden na dat ze zindelijk was is het bij ons begonnen, zere schaamlippen, pijn bij het plassen, en veel roodheid. 5 maanden lopen rommelen met dactarin, zinkzalf en weet ik het allemaal. Todat de ka zei dat het écht geen schimmel was, maar veel meer een kwestie van een ongezond vaginaal milieu. Advies; wassen met lactacyd (vond het zelf ook een raar advies, maar het idee is dat je dat milieu weer normaliseerd), bij klachten smeren met zinkzalf oid, net wat je zelf prettig vind, goed heet alle ondergoed wassen, en oppassen met spijkerbroeken. Ik heb meteen een grote stapel leggings ennog wat rokjes voor haar gekocht, en verroest het is een stuk minder!! Net toevallig vandaag wel weer, pijn bij het plassen, en bij het afvegen zag ik ook weer behoorlijk rood tussen haar billen, dus nu heb ik eht weer even ingesmeerd met sudocreme. Dus wellicht dat het bij jullie ook helpt? de lactacyd is hier overigens niet eens nodig.

9. knap

knap Niet meer actief

En misschien een rare tip. Gebruik geen wasverzachter. Dat kan ook irriteren. Onderbroekjes met kantjes dat gaat jeuken en zo je kind ook daar weer gaat jeuken.

10. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    hier precies zo. als het rood is komt het omdat ze er steeds aan zit te frummelen. ik smeer het goed in met sudo als het rood is.

11. dt50

dt50 Actief lid

5 jan 2009
    215
    0
    16
    Mijn dochter heeft het ook. Volgens mijn huisarts zit het anders in elkaar, met name wanneer het vooral de schaamlippen betreft . Kinderen hebben een gevoelige huid, en drogen na het plassen vaak niet goed af. Dit geeft irritatie aan de huid. Hierdoor krijgen ze een jeuk waardoor ze gaan krabben. Irritatie kan uiteindelijk een schimmel worden.

Oplossing volgens de huisarts: dochter altijd door ons droog laten maken. Bij enige roodheid, gelijk sudocreme. Dit tesamen voorkomt bij ons dat ze een echte schimmel krijgt.

12. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    anatomy is ook even anders nog bij hun, omat ze bv nog geen volgrooeide binnenste schaamlippen hebben, daarom hebben ze sowieso een grotere kans op irritatie e.d. omdat het allemaal wat meer open staat zeg maar. oh en nog een tip 95/100% katoen ondergoed!

13. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Ik heb even meegelezen. Mijn dochter van van bijna 4 heeft hier ook last van. Ook een zalfje van de ha gekregen, die goed werkt, maar het komt inderdaad terug als we ermee stoppen. Ik ga jullie tips eens proberen! Ze heeft er erg last van, vooral de jeuk.

Deel Deze Pagina