Hoi Dames, Ik zit met een probleempje waar ik graag advies voor wil hebben. Ons zoontje 20 mnd drinkt voor het slapen gaan nog een flesje (200ml) warme melk, hier heeft hij nog echt behoefte aan en weigerd dan ook om te gaan slapen zonder eerst zijn warme melk te hebben gehad. Ik heb het met het CB erover gehad en qua gewicht enzo mocht ik hem dit gewoon blijven geven, zolang hij die behoefte nog heeft. Maar nu komt het probleem ... ons zoontje wordt nog ongeveer 2-3x in de nacht wakker omdat hij wil drinken. Vroeger kreeg hij de borst maar sinds ik dit heb afgebouwd blijft hij erom vragen (niet in de vorm van de borst maar flesje melk). Nu willen we hem dit zo graag afleren, want het is echt vervelend om 'zovaak' je bed uit te komen omdat hij een flesje melk tussendoor wilt ... het CB gaf me als advies water te geven ipv melk. Dit ook al geprobeerd natuurlijk maar dan gooit hij flesje op de grond en begint te krijsen tot hij melk krijgt. We hebben ook geprobeerd om het te negeren maar dit is echt haast onmogelijk, hij gaat net zolang door tot hij het krijgt (ik heb het dan echt over makkelijk 1,5 uur huilen). Heeft iemand hetzelfde meegemaakt of heb jij een goede tip dan hoor ik het graag. Liefs, Coupie
o he jeetje wat vervelend zeg! mijn zoontje eist ook nog zijn flesje melk voordat hij gaat slapen maar daarna hoeven we er nog maar 1 keer uit en soms ook helemaal niet. het afbouwen..we hebben hem steeds langer laten wachten op zijn flesje melk in de nacht. het heeft wel geholpen..dus mischien zou je dat kunnen proberen? wees er wel optijd bij want ik zie dat er nog een ukkie opkomst is en het lijkt me niet fijn om straks de hele nacht bezig te zijn met voedingen. succes enik hoop dat het gauw over is.
Wij hebben hetzelfde meegemaakt en uiteindelijk door een lactatiekundige geholpen. Consequent zijn en geen drinken geven. Zijn maagje is gewend om op bepaalde tijden voeding te krijgen en daar moet hij doorheen breken. Bij mijn dochter hebben we haar, als ze wakker werd uit bed gehaald, gespeeld en afgeleid totdat ze weer naar bed wilde. Niet laten huilen want dan raakte ze alleen van streek. Maar absoluut niets te drinken gegeven. Wij moesten ook 2 voedingen afbouwen. We hebben eerst alleen de voeding van 2 uur niet gegeven. Na 4-5 nachten sloeg ze deze over. Daarna hebben zijn we de tweede voeding van 5.00 uur gaan weigeren. Na 2 weken sliep ze door! heb mijn oude post nog gevonden: http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/127115-help-slaapt-steeds-niet-door-11.html
Hier hebben we precies hetzelfde! Anous is nu 21 maanden en komt ook nog wel 1 soms 2 keer en wil dan alleen gaan slapen na een flesje. We proberen de flesjes steeds kleiner te maken en steeds met een beetje meer water vermengen zodat het niet meer echt melk is. Werkt hier nog steeds. Kleine hoeveelheden verdunde melk werken ook goed. 60 cc ongeveer... Een andere tip....laten huilen als hij wakker wordt. Is niet iets waar ik voor zou kiezen, maar dat helpt bij sommigen heb ik gelezen. Wij wachten hier maar gewoon tot het vanzelf over gaat. De nachtelijke onderbrekingen zijn we zo onderhand wel aan gewend en het gaat lijkt me, echt wel een keer over.
Het lijkt mij dat je consequent moet zijn en hem geen melk meer moet aanbieden. Je hoeft hem niet te laten huilen. Je kan ook bij hem op de kamer blijven, hem over zijn rug aaien totdat hij slaapt. Het vraagt wel doorzettingsvermogen. Het verhaal van Dinnah lijkt me daarbij wel hoopgevend!
Hoi hoi, Met mijn zoon heb ik het ook gehad. Wij zijn toen pyjamahapje voor de nacht gaan geven. Dit is weer wat zwaarder dan alleen melk. Dit hielp en hij sliep langer door. In het begin kwam hij wel wat vroeger in de ochtend maar dit heeft maar een paar dagen geduurt. Telang laten huilen zou ik niet doen, dan raken ze vaak zo overstuur. Succes en stertke ermee. Groetjesss Jetje
Hoi, Heb het zelf niet meegemaakt hoor..maar mischien is het een tip.. Als je kleine bijvoorbeeld s´nachts om 2uur wakker wordt. zou je niet is kunnen proberen om hem eerder wakker te maken.. 01:30 dan ben je je kindje voor zeg maar.. en dat steeds eerder opkrikken..dus op een gegeven moment 01:00uur.. en zo steeds eerder.. Want zo heb ik het toen met de avondfles van mijn zoontje gedaan...steeds eerder gegeven.. en op een gegeven moment had ik gewoon lkkr om 20:00uur de fles in plaats van 24:00uur ofzo.. En een vriendin van mij had na de griep van haar zoontje dat hij ook weer een nachtsfles wou en toen adviseerde het CB ook, om hem een fles te geven voordat hun op bed gingen. En opgelost probleem. Nu hoeft dit natuurlijk niet allemaal bij jou te werken.. maar mischien heb je hier iets aan hopelijk wel! Want je bent blij als je weer gewoon je nachtrust hebt! En zelf ben ik niet zo van het laten huilen.. Want waarschijnlijk heeft jouw kindje het op de 1 of andere manier toch wel nodig die fles.. Succes! Liefs,xx
Hoi Dames, Bedankt voor jullie reacties! Het laten huilen, is hier inderdaad geen succes want meneertje raakt dan erg overstuur en dan zijn we nog langer met hem bezig om hem weer in slaap te krijgen. Hij krijgt nu zijn fles melk rond 20.00 uur. Wij liggen meestal rond 23.00/23.30 uur in bed ... dus dan kunnen we hem nog wat aanbieden. Dit zou ik kunnen proberen. Ik las ook over het melk verdunnen dat zouden we ook kunnen proberen. Misschien vind hij het dan steeds minder lekker worden en wie weet vraagt hij er dan ook niet meer om. Bruikbare tips waar ik zeker mee aan de slag kan, want inderdaad een goede nachtrust is zo belangrijk ... vooral straks als de 2e er is.
Mijn dochter heeft periodes dat ze ineens weer een nachtfles wil. Na een griepje wilde ze het weer standaard. Wij zijn dat nu aan het afleren...dus als ze snachts gaat huilen dan til ik haar even op en zorg dat ze even afgeleid wordt. Dan weer naar bed, vervolgens gaat ze erg huilen. Soms 10 min soms iets langer en dan gaat ze weer slapen. Ik hoop dat ze er zo overheen groeit.
Wij zitten op dit moment ook in de fase 'de nachtfles afbouwen'. Ik moet je wel vertellen dat onze zoon heel lang, veel flessen heeft gehad omdat zijn bijvoeding niet goed liep. Hij kreeg overal buikpijn van. Hij had zijn nachtflessen nog tot kort nodig om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar op dit moment zijn de nachtflessen echt gewenning. Bij ons heeft de dietiste aangegeven dat onze zoon genoeg voeding overdag krijgt en hij de nacht dus door moet trekken. Hier zou ik in jouw geval dus ook naar kijken (maar denk dat hij wel genoeg zal krijgen) Wij geven onze zoon rond 22.00 voordat wij naar bed gaan de laatste fles van 180cc met 7 schepjes (op advies van dietiste een schepje meer) jij zou hier nog pap doorheen kunnen doen. Helaas gaat dat bij onze zoon niet. Onze zoon kreeg snachts een fles van 180cc water en 7 schepjes. 2 nachten geleden hebben we hem 120cc water en 3 schepjes geven. Meneer had alles op en dacht toen dat hij kon gaan spelen. Hij heeft een uur lang in zijn bed liggen roepen, kletsen, mopperen en is toen in slaap gevallen. Afgelopen nacht kwam hij weer. Ik ben eerst naast hem in een stoel gaan zitten en ben over zijn rug gaan wrijven. Hij wilde wel doorslapen, maar het lukte toch niet. Hij miste gewoon zijn fles. Ik heb toen 100cc met 3 schepjes gemaakt. Hierna was hij nog 10 minuten wakker en is in slaap gevallen. Vanmorgen kwam hij al wel om 6 uur. Hij was wat aan het mopperen, maar nog niet aan het huilen. Om half 7 was hij het beu en ging huilen. Toen zijn we naar beneden gegaan om hem een fles te geven. Het is wat vroeg, ook als hij straks in het weekend zo vroeg komt, maar we willen hem op de avondfles na, geen voeding meer in bed geven. Wij bouwen de nachtvoeding af zodat zijn maagje en lichaam ook de kans hebben om af te bouwen. We willen uiteindelijk naar dat hij water krijgt als hij komt. Dit is ook niet fijn, maar van melk kunnen kinderen rotte tanden krijgen. Water is dan onschuldiger. We hopen natuurlijk dat hij snel helemaal niet meer komt (maar denk dat we daar nog even op kunnen wachten) We gaan in ieder geval proberen door te zetten! (O wat zou ik toch graag een nacht doorslapen. )
Ik zou niet gaan verdunnen. Ik denk dat het met name belangrijk is dat zijn hongergevoel in de nacht verdwijnt en dat gaat denk ik beter als je hem kleinere hoeveelheden aanbiedt. Dus steeds een beetje minderen is stap 1 (zo heb ik dat met de avondfles gedaan toen mijn zoontje ruim 1,5 was). Als dat werkt en je na een tijdje merkt dat hij nog minimale hoeveelheden nodig heeft om verder te slapen, zou ik het aantal flesjes gaan minderen. Totdat je er 1 overhoudt en die geef je dan op een bepaald punt helemaal niet meer. En dan blijven volhouden! Absoluut niet toegeven, op geen enkele manier. Wat eerder is gezegd vind ik wel een goede: hij zal mogelijk gaan brullen, maar accepteer dat en blijf bij hem. Je hoeft hem niet aan zijn lot over te laten, door bij hem te blijven laat je zien dat je er wel voor hem bent. Maar geef gewoon niet toe. Hij zal het vanzelf door krijgen. Dat je veel weerstand krijgt is normaal. Dit is zijn patroon en het is voor een kind heel frustrerend als daar vanaf wordt geweken. Logisch dat hij woedend wordt!
Hier heeft de babyslaapgids goed geholpen. Google maar eens. Dat is een principe van 3 nachten. (bij ons duurde het wel langer hoor). Geen drinken meer geven, de eerste nacht ga je iedere 5-7 min kijken en geef je hem zijn tut of een aai over zijn bol. Nacht 2, blijf je langer weg en ga je na 15 min. nacht 3 na 25 min. Zijn lichaam is gewend geworden aan de melk, terwijl hij het niet meer nodig heeft. Dit krijg je er alleen maar af als je heel concequent bent. zie babyslaapgids. Naar mijn idee wordt het wel moeilijker als je kindje ouder is. Wij zijn er met 3 maanden mee begonnen, omdat onze zoon die fles qua gewicht ook niet meer nodig had. Op jonge leeftijd zijn ze ook al wel gewend, maar nog niet zo erg als ze bijna 2 zijn. Heel veel succes gr
Hier is het opeens over, precies op haar 1e verjaardag (helaas wil ze helemaal de borst niet meer maar goed daar gaat het hier niet over) Ze wordt nog wel 2x wakker maar even knuffelen en speentje is prima. Drinken wil ze nu absoluut niet.