Hallo allemaal, Sinds een paar dagen weet ik dat ik (gewenst) zwanger ben. Ik ben nu 5 weken zwanger en voel me op zich prima (op vermoeidheid en steken/krampen in de onderbuik na) Probleem: Ik dans op vrij hoog en intensief niveau. De trainingen en optredens kunnen zwaar zijn en uiteraard spring en draai ik veel. Hoewel er op internet te lezen is dat je door moet gaan met sporten, vraag ik me af hoe lang ik door kan gaan met deze sport. Ik zou het mezelf nooit vergeven als ik een miskraam krijg doordat ik nog 4 maanden doorging met dansen. Maar ik kan niet inschatten hoe reeel deze gedachten zijn. Wanneer praat ik met mijn choreograaf, is aquarobics een goede vervanger, welke andere sporten zijn geschikt voor zwangere vrouwen, hebben jullie hier ervaring mee? Alvast dank voor het meedenken! Fenna
Hier doorgegaan ( met handbal) tot 4,5 maand ongeveer. Alleen de laatste 3-4 weken gaan wedstrijden meer, ivm gevaar van duw in de buik/bal in de buik etc. Van de verloskundigepraktijk hier moct ik zo lang door gaan als ik geen last kreeg van kwaaltjes. Rugpijn, harde buiken etc. Bij 4 maanden kreeg ik inderdaad bij het trainen al rugpijn. Dus daarna ben ik gestopt.
Gewoon doorgaan zolang jij je goed voelt, als het die eerste weken mis gaat dan komt dat door de aanleg en echt niet door iets anders, Zelf heb ik paard gereden,ben er met 5 wkn zwanger voorover van af gevallen en beeb is blijven zitten, je lijf kan dus wel wat hebben. Wat voor jou een leuke vervangende sport is moet je zelf ondervinden denk ik,mij lijkt aquarobics wel minder intensief en langer vol te houden , Zelf rij ik nu dus geen paard meer,maar ik loop en fiets nog geregeld, en dat heb ik bij eerste ook vol gehouden tot aan bevalling, Het is belangrijk dat je blijft bewegen,wat je doet maakt dan niet uit. Geniet verder van je zwangerschap !
Ik zou het overleggen met je verloskundige en vooral goed naar je eigen lijf luisteren. Ik was tussen de 6 en 12 weken doodmoe en regelmatig misselijk dus ik hing vooral veel op de bank, laat staan sport! Ik doe nu aquarobics en het doet wel iets wat betreft conditie en spieren trainen maar ik vind het niet te vergelijken met 'gewoon' sporten. Het is veel minder intensief. Maar voor mij is dit nu tijdens de zwangerschap prima.Ik voel me nu met bijna 21 weken al best wel gammel dus iets anders zou ik ook niet trekken! Het is ook gewoon lekker ontspannend dat warme water en daarvoor nog even wat baantjes trekken en gewoon wat ronddrijven
Je kan op zon nivo blijven tot 20 weken! Je moet niet meer trainen als je daarvoor deed maar precies hetzelfde aanhouden en van week 15 afbouwen. Ik tennis op wedstrijd niveau elke dag en conditietraningen etc. Ik was in juli zwanger en gelijk merkte dat door misselijkheid en moeheid en dikke darmen buik kon ik minder geven dan normaal tussen week 7 en 12. Na week 12 ging alles weg maar buik begon enorm te groeien. Ik doe tennisles nu keer per week intensief maar merk wel dat ik minder snel kan bewegen door buik( geen kg aangekomen dus) Maar je mag gewoon sporten zoals je sporte tot week 18-20 daarna tot bevalling met beleid dus geen banden belasten en geen rechte spieren gebruiken: yoga, pilates, zwemmen, workout voor zwangere etc mag wel!!! Het is bewezen als je blijft sporten dan gaat je bevalling verl makkelijk verlopen en kindje groeit beter! Kindje zit tot 18-20 week nog erg dip en kan ook zijn dat je geen buik krijg tot die tijd. Ik had dus ermee minder geluk hij begon enorm groeien in begin door darmen en daarna baarmoeder is vrij snel groot geworden maar ik had nooit last van banden, rugpijn of what ever behaalve iets misselijk.
Algemene leidraad is: als het voor jou goed voelt is het voor je kind ook goed. Beweging zorgt ervoor dat je bloed beter stroomt en daardoor krijgt je kind meer eten. Maar houd er rekening mee dat je je sneller moe voelt, meer moeite hebt met goed eten en daardoor sneller flauw wordt. Als je daarin eerlijk tegen jezelf kunt zijn, gaat het vast prima.
Ik heb getennist fanatiek tot 16 weken. Vanaf 14 weken kreeg ik erg veel last van mijn been, bil en later rug. Na een bezoekje aan de fysio gaf ze aan dat het beter was om te stoppen met tennis. Maar ze gaf aan dat bewegen wel goed is, dus lopen en fietsen moest ik gewoon blijven doen . Ik denk dat je naar je lichaam moet luisteren.
Fanatiek tennisen en op redelijk goede hoog niveau tennis is anders vermoed ik. Ik heb altijd goede coach die op dingen let die ik liever of beter niet kan doen en bassert hij les zo elke keer dat ik niet overbelast raak. Hij wisselt steeds conditie en rust momenten. Ik tennis al binna 20 jaar selectietennis en mijn techniek is gewoon goed dus weinig mus kan gaan onder begeleiding. Ik ben nu bijna 19 weken en heb nergens last van. Ik train zelfs soms beter dan ooit door meer kracht te hebben. Maar ik stop wel tot december want buik is wel groot en daardoor voel ik mij gewoon dik : een soort plofkip op de baan. Maar inderdaad als je ergens lanst krijg moet je gewoon direct stoppen. Overigens vrij of niet competatief tennisen kan zeker tot bevalling nog!
Bedankt allen voor jullie reacties, ik heb hier echt wat aan. Tijdens het dansen merk ik dat mijn hartslag ontzettend snel piekt, dat een soort zenuwpijn optrekt in nek en armen en ik word duizelig. Kortom; ik geniet er niet bepaald van en hou de groep op Ik loop veel, fiets 1 à 2 keer per week en ga me verdiepen in aquarobics en pilates/yoga. Sterker nog; ik denk dat ik nu even mijn matje erbij pak en mezelf een privéles yoga ga geven via youtube Nogmaals dank!
Inderdaad gewoon kijken naar hoe je je voelt tijdens het sporten. Ik ben nu bijna 31 weken zwanger en ik heb tot gister nog getennist. Ging vooralsnog prima, maar gister merkte ik dat ik mijn bekken wat begin te voelen. En vanmorgen had ik er nog best last van, dus ik denk dat het nu tijd is om te stoppen.....voel je dus vanzelf wel, denk ik!
Lekker doen als je je er goed bij voelt! Ik heb gesoftbald (wedstrijden) tot 26 weken, toen kon ik de bal niet meer van de grond rapen en werd het genant. Volgens mijn altijd eerlijke teamgenoten had ik pas de laatste wedstrijd last van een piano op mijn rug (werd opeens heel langzaam). Maar belangrijkste is wel dat jij je er goed bij voelt en dat je niet onzeker bent voor de veiligheid van je baby. Het is goed voor jou en je bent langer fit, dat is weer een voordeel als je moet bevallen en herstellen. En laat iedereen om je heen maar kletsen, ik kreeg al weken het advies om te stoppen, van mensen die zelf geen kinderen hebben....
Ik doe nog aan Zumba, al kan ik niet meer zo fanatiek als ik gewend ben. Springen is niet meer fijn en die typische salsa bewegingen lukken me ook niet meer omdat mijn buikspieren verschoven zijn. Maar ik doe gewoon wat ik kan. Verder zwem ik nog met mijn peuter elke week, ik heb daar meer moeite met het aankleden dan met het zwemmen zelf...
Ik volleybal op ene aardig niveau. Ben destijds rond de 14 weken gestopt vanwege bekkenproblemen. Bij het Ned. team speelde destijds een dame die 4 weken haar bevalling nog trainde en weken na haar bevalling ook alweer in de zaal stond
Ik zit momenteel op Zwanger fit, dat is 1 keer in de week een uurtje sportief bezig zijn op het niveau wat haalbaar is als je zwanger bent. Ik moet wel eerlijk zijn dat het als je een actief sportster bent echt weinig voorstelt. Maar je bent wel even lekker in beweging