1 prik tegen covid tijdens zwangerschap

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by Septembre, Sep 8, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Septembre

Septembre Bekend lid

Jan 19, 2021
    973
    1,324
    93
    Hoi meiden,

Ik twijfel een beetje of ik me in de zwangerschap wil laten vaccineren.
    Ik ben pro vaccinatie, maar bij dit vaccin is het best wel zoeken naar goede informatie en het is nog in de testfase. Bovendien is de wens voor vaccineren van de meeste info verstrekkers zo groot, dat ik soms moeilijk onderscheid kan maken tussen feiten en meningen. Denk bijvoorbeeld aan de bewering dat bij 90.000 gevaccineerde moeders (amerika) na de geboorte geen beperkingen zijn gezien bij hun kinderen. Dit kan niet. In iedere willekeurige groep van 90.000 pasgeborenen kom je kinderen met beperkingen/afwijkingen tegen. Bovendien staat er geen controle groep tegenover. Heel vervelend vind ik zoiets. Doe eens gedegen onderzoek en vermeld de bron!

Wat ik belangrijk vind is dat ik mijn keuze maak op basis van ratio. Niet op basis van angst of misleiding. Dan kan ik achteraf altijd uitleggen aan mijn kind, dat die keuze me op dat moment het beste leek. Ik neig naar wel vaccineren, omdat bij de vaccins die al bestaan de stoffen uit het vaccin de placenta niet passeren. Daarom verwacht ik dit ook bij dit vaccin. Maar het is een nieuw soort vaccin dus zekerheid heb ik niet en kan niemand me geven. Toch zie ik om me heen regelmatig vroeggeboorte door een aangetaste placenta en weet ik van dichtbij wat een laag zuurstofgehalte bij de moeder, kan doen bij de baby. Niet vaccineren heeft dus ook zeker een behoorlijk risico.

Nu vraag ik me af of het zin heeft om in de zwangerschap 1 x te laten prikken en dan de tweede na de bevalling te halen. Ik hoop borstvoeding te geven en mogelijk op die manier anti stoffen mee te geven aan mijn kind.
    Zijn er hier dames die er meer van weten? Dit advies hebben gehad of iemand kennen die in het vak zit? Graag met vermelding van bron als je die hebt.

2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,966
    15,008
    113
    Over borstvoeding is nog niet heel veel bekend, althans toen ik aan het zoeken was. De verwachting is dat de antistoffen in de BV terecht komen, vaccin zelf niet. Maar allicht is er inmiddels vanuit amerika of oxford nog wat nieuws gekomen.

Ik ben zelf de studies ingedoken en 2x gevaccineerd. Maandag nog de kinkhoest erbij (dan zit er meer dan voldoende ruimte tussen).

Een boeiende die je niet heel snel zult vinden aangezien je op vaccin zoekt is covid en de placenta. Dat is niet net een nieuwe studie (al zou je dat haast denken gezien het nieuws). Die kan je vinden als je zoekt op covid placenta en ace2.

Binnenkort zou de studie van o.a. hersenstichting gepubliceerd worden die gaat over long covid en de hersenen.

Aantal links had ik geplaatst in t vaccineren en zwanger draadje.

Septembre likes this.
  3. Do1981

Do1981 VIP lid

Dec 9, 2016
    5,483
    3,341
    113
    ik ben nu 1x gevaccineerd (krijg volgende week de 2e) en net als @Vero0504 mijn ‘huiswerk’ gedaan door alle beschikbare wetenschappelijke info te lezen. Bijv ook via de site van de cdc is veel goede info te lezen, of Duitse Robert Koch instituut

omdat ik nu 1x gevaccineerd ben, heb ik uitgezocht hoeveel ik nu beschermd ben. Er is geen eenduidige info over (en sowieso niet specifiek onder zwangeren). Waarschijnlijk ligt het rond de 80%

https://www.google.nl/amp/s/www.businessinsider.com/covid-vaccine-one-shot-effectiveness-pfizer-moderna-astrazeneca-vaccines-dose-2021-3%3famp

Maar hou er rekening mee dat, dat percentage vrij snel omlaag gaat. En de effectiviteit is uiteindelijk een stuk minder als je veel tijd tussen de 2 prikken laat. Dus dan moet je er misschien eigenlijk juist wel 3, maar dan kom je wel erg op onbekend terrein.

Septembre likes this.
  4. Septembre

Septembre Bekend lid

Jan 19, 2021
    973
    1,324
    93
    Dankjewel allebei! Duidelijke info!

Do1981 likes this.

Share This Page