ik heb hier een stuk heerlijke kaas gehad die mijn pa altijd in zijn kerstpakket krijgt. krijgen altijd een hele kaas. denk dat het jong belegen is ofzo iig is ie superlekker. maar het kan best zijn dat ie van een of andere boerderij dus rauwmelks van een boer daar in de buurt komt. maar gewoon kaas zoals jong belegen ofzo is geen probleem toch ook als is ie van rauwe melk? tenminste dit heb ik altijd begerepen
Staat er niets op de verpakking dan? Wanneer het een harde kaas is, zoals wij die kennen in Nl.... dan mag je ze gewoon hebben.
Mijn verloskundige zegt: alle rauwmelkse kazen niet doen!! Voedingscentrum zegt: harde kazen, geen probleem. Dus.... ik weet het niet meer!
nee is niet verpakt. tis gewoon een stuk van een ronde grote kaas. heb hem eerlijk gezegd ook al in mn mik zitten. las het ook van voedingscentrum
ik ook niet als je soms kijkt wat niet mag moeten we in een plastic bubbel 9 maanden water drinken, althans zo voelt het soms Persoonlijk eet ik geen rauw melkse kazen rauw vlees orgaanvlees drank roken etc. allemaal aan de kant gezet. Maar een lekker stukje hollandse harde belegen kaas eet ik wel net wat het voedingscentrum zegt.
No worries, hier heb ik ook een keer schrik om gehad. Rauwmelkse boerenkaas gegeten. Maar dat mag dus gewoon, als het maar hard is, niet zacht. Deze info komt van Kaas | Voedingscentrum Zwangere vrouwen mogen geen zachte rauwmelkse kaas eten. In zachte rauwmelkse kaas kunnen bacteriën voorkomen die schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Op het etiket staat bij de ingrediënten "rauwe melk" of "au lait cru". Listeria, de meest schadelijke bacterie, overleeft niet in harde kaas. Daaronder valt ook boerenkaas. Deze kaas bevat rauwe melk, maar is halfhard tot hard en rijpt lang onder een lage zuurgraad. Daardoor kunnen bacteriën er moeilijk in overleven. Harde kaas, waaronder boerenkaas, is voor zwangere vrouwen dus veilig te eten.
Zo stom, want ik had dus eens een flink blok rauwmelkse harde boerenkaas gekocht (best duur ook nog), en belde de VK daar later over - begon toch te twijfelen. Nou, toen mocht het ab-so-luut NIET! Kaas maar weggegeven aan een buurvrouw... Denk af en toe dat de VK voorzichtiger is dan ik/voedingscentrum/algemene richtlijnen. Dus ja, die bubbel voel ik ook af en toe, maar soms moet je hem zelf even doorprikken anders word je gek.
Hoihoi, als je de kaas zo eet, zou ik het niet doen. Je mag die kaas wel eten op een pizza uit de oven of iets dergelijks. Als je de bacterie boven 85graden verwarmt gaat de bacterie dood. Dus als je die kaas nog hebt, lekker raspen en over een oven schotel! Groetjes Wiety