Ik heb vier keer cholestase gehad, de jeuk is echt intens, ik sliep niet hooguit 1,5 uur per nacht, ik heb mijzelf helemaal kapot gekrabt ik had de krassen in mijn lijf ik bloedde overal en heb mijn volledige teennagels tot het vlees weggeknipt omdat het eronder jeukte en de pijn was beter te doen, Ik zat hele nachten onder de de steen koude douche Cholestase kan echt heel ernstig zijn tot dood van de baby, Ik zit op een groep waar mensen uit heel de wereld op zitten Helaas zijn er echt een aantal waarbij het niet serieus genomen werd en ze langer dan 37 weken liepen waarbij de baby helaas is overleden door teveel galzouten Ik persoonlijk vind dus dat jeuk echt altijd serieus genomen moet worden en om de zoveel weken even bloed prikken is een kleine moeite Als het geen cholestase is dan is dat weer een hele geruststelling natuurlijk. Maar echt even laten testen !
Werd het bij jou bij iedere volgende zwangerschap erger, Hippo? Hier de wens voor een derde, maar ik ben zo bang dat het dan nog erger is en ik heb nog nachtmerries van de jeuk nu na 1,5 jaar... Mijn gyn nam het gelukkig zeer serieus, ben ik echt blij om! Meteen na het horen van de klachten aan de medicatie, bij de enorme stijging meteen opgenomen, en bij een 'niet pluis gevoel' moest ik meteen bellen. Ook 's nachts. Logisch ook gezien het risico, maar ik lees helaas ook andere ervaringen. Gezien de stijging wilde mijn gyn ook niet tot 37wkn afwachten, mijn dochter was groot, dus in zijn afweging was het risico van voor 37wkn geboren worden een stuk kleiner dan wachten tot bv wk 38. Ik heb het waterverbruik in het zkh ook flink omhoog geholpen met koude douches idd Het bad was helaas lek, had een boel water gescheeld
Bij mij werd het alleen maar erger, Bij de eerste begon het met 31 weken, bij de tweede met 30 weken bij de derde met 28 weken en bij de vierde met 25 weken De waarde was bij de eerste 58 bij de tweede 65 bij de derde 80 en bij de vierde 162 Bij de eerste tweede en derde kreeg ik ursochol, de jeuk ging er helaas niet mee weg en de waarde zakte niet maar de waarden bleven wel stabiel rond bovenstaande waarden, bij de vierde was de waarde op 25 weken 52 meteen urso en 3 dagen later was de waarde 162 ondanks medicatie, door de medicatie is het niet meer gezakt en de jeuk ging niet meer weg, ik kreeg elke 3 dagen bloed test en elk volgende dag de uitslag, elke 3 dagen kreeg ik ook een ctg ook op zaterdag of zondag om de baby goed in de gaten te houden Ik zou alle keren ingeleid worden met 37 maar uiteindelijk bij 1 maar ingeleid met 37 de andere drie kwamen uit zichzelf voor de 37 weken. Ik las laatst op Facebook ( die groep over de hele wereld ) dat in de verenigde staten een artikel was waarin stond dat cholestase een soort allergische reactie is op zwanger zijn ofzoiets ) De kans ik 80% dat je het een volgende zwangerschap weer krijgt, maar ik lees ook bij sommigen dat ze het alleen bij de Meiden of bij de jongens hadden, of dat ze er drie hadden met cholestase en de vierde opeens niet ......