Pap 3a zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door chickenmomma, 9 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chickenmomma

15 okt 2013
    61
    0
    0
    Ik heb met 12 weken zwangerschap een uitstrijkje gehad (standaard in Duitsland), de uitslag was pap 3a. De vrouwenarts zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken omdat de cellen verstoord konden zijn door de verandering in hormonen van de zwangerschap. Met mijn 20 weken echo was mijn eigen vrouwenarts op vakantie, en was er een vervanger. Die begon ook over het afwijkende uitstrijkje en dat ik een grote kans op baarmoederhalskanker had en dat we waarschijnlijk de baby al met 35 weken geboren zouden moeten laten worden. Nu heb ik vandaag weer een uitstrijkje om te kijken of het echt afwijkend is of toeval. Met mijn eigen vrouwenarts maakte ik me geen zorgen, maar die andere heeft me toch een beetje bang gemaakt. Nu ben ik heel erg nerveus voor de uitslag van het uitstrijkje vanmiddag. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet dat ik me nu nog geen zorgen hoef te maken maar doe ik wel een beetje.

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat een overtrokken paniekerige reactie (van de arts, begrijp me niet verkeerd)
    Hier ook pap3a. Driekwart van deze uitslagen worden vanzelf weer normaal, maar dat kan wel een half jaar tot een jaar duren.De kans dat 3a binnen een zwangerschap uitgroeit tot echte kanker is nihil! Dit duurt echt veel langer.
    Ik zou me toch proberen niet al te veel zorgen te maken.
    Heel veel sterkte!

Is er ook al een biopt gedaan?

3. chickenmomma

15 okt 2013
    61
    0
    0
    Nee, er wordt eerst nog een uitstrijkje gedaan en aan de hand daarvan zien ze verder.
    Ik maakte me ook nergens zorgen over, maar toen begon die andere arts ineens over kanker, en de baby 5 weken eerder halen, toen had ik zoiets van huh?

4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.157
    23.238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Waarom maken ze dan ook een uitstrijkje tijdens de zwangerschap? Als je gyn al zegt dat er verandering door hormonen is. Lijkt mij onnodig.

5. Dreamchild

Dreamchild Bekend lid

19 mei 2013
    518
    0
    0
    Zuid- Holland
    Ik heb een uitstrijkje gehad met 33.3 weken en ook was bij mij de uitslag pap 3a. De rede dat ze dit uitstrijkje bij mij deden, was omdat ik al opgenomen was vanwege wat bloedverlies.omdat ik een infectie had opgelopen hebben ze mijn dochter gehaald bij 33.5. Ze maakten zich geen zorgen over de pap 3a en de zwangerschap. Daar kon ik gewoon mee doorlopen en kreeg een afspraak voor 6 weken na de bevalling. Het percentage wat zichzelf "oplost" is erg groot. Geloof 70 procent. Als ze gaan kijken ligt het er aan of het cin1, 2, of 3 is. (moet ook weer blijken uit uitstrijkje nummer 2)

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Omdat je in Duitsland altijd een uitstrijkje krijgt bij de eerste controle van je zwangerschap. vervolgens wordt er bij de nacontrole (6 weken na bevalling) nogmaals een uitstrijkje genomen.
    Sowieso wordt er in Duitsland jaarlijks een uitstrijkje gemaakt vanaf je 20e.

7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.157
    23.238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    @Hopmarjanneke: jouw antwoord is geen antwoord op mijn vraag. "Omdat ze het altijd doen" is toch geen antwoord op waarom dan? Ik vind het in elk geval overbodig, hier in NL worden juist daarom geen uitstrijkjes gemaakt tijdens de zwangerschap. Ik zou het ook zeker niet laten doen dan.

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Liekje, ik zou willen dat ze in Nederland zo zorgvuldig zouden zijn met uitstrijkjes als in Duitsland. Dit zou heel wat zieken en doden schelen!
    Als het in Duitsland standaard is elk jaar een uitstrijkje te laten maken dan is het toch logisch om het aan het begin van de zwangerschap te doen, als soort van uitgangspunt. Je weet immers nooit precies wanneer je zwanger gaat worden. Stel, het vorige uitstrijkje voor de zwangerschap is al driekwart jaar geleden. Als je wacht tot na de zwangerschap (en eventueel borstvoeding zoals in Nederland gebruikelijk is), dan zit je zo met een tussen-periode van twee jaar! In Nederland kan deze periode nog veel extremer zijn. Ik kreeg mijn 5-jaarlijkse uitnodiging toen ik net wist dat ik zwanger was. Uiteindelijk zat ik met een tussenperiode van bijna 7 jaar.!!!
    Weet je het uitgangspunt aan het begin van de zwangerschap, dan weet je dat je 8/9 maanden later gelijk moet handelen.
    Zo ook bij mij. Na de bevalling word ik gelijk weer onderzocht. Wel zo geruststellend.
    Een uitstrijkje tijdens zwangerschap kan ook totaal geen kwaad, dus ik zie zeker de voordelen.

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Merah heeft het al netjes verwoord :D Hoef ik niets meer aan toe te voegen.

10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.157
    23.238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ieder zijn mening toch? Elk jaar een uitstrijkje vind ik ook veel. Ik werk zelf als doktersassistente en het komt zelden voor dat er wat mis is, en anders ben je er snel bij. Ik heb hier nog nooit een pap 4 of 5 gezien.

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dan zou jij toch moeten weten dat een simpel uitstrijkje van een paar euro vele malen goedkoper is dan een colposcopie, biopt, lisexcisie, conisatie of ergere behandeling. Naast een betere prognose bij vroegtijdige diagnose denk ik dat het zelfs kostentechnisch uitkan. ;)

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
  13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.157
    23.238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Als ik zo weinig uitslagen krijg bij wie dat nodig is, dan kost het meer om elk jaar een uitstrijkje te maken ja.

14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Statistisch gezien zou jij iets van 5% van jullie uitslagen 'afwijkend' terug moeten krijgen. Dit is landelijk. Maar misschien wonen/werken jullie in een heel gezonde gemeente. Kan natuurlijk.

15. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.157
    23.238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dan nog zou het dus goedkoper zijn dan elk jaar een uitstrijkje laten maken. Ik ben blij dat ik niet elk jaar hoef, ook al is het zo gebeurd en voel ik er niks van. Ik ga echt niet elk jaar.

16. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    wat een totaal niet inhoudelijke reactie zeg 'ik ga zeker niet elk jaar'........:$;)
    Hier iemand met een afwijkend uitstrijkje PAP2 tien jaar geleden. Ik had wel een CIN2. Huisarts doen er over het algemeen te laconiek over is mijn ERVARING. CIN2 hadden ze namelijk niet verwacht, ach neeeeeeeeeee kwam bijna nooit voor. Dus bij mij ook niet? Sorry hoor, die cultuur moet maar eens veranderen in NL. Duitsland doet het prima.

Deel Deze Pagina