Nakijken arbeidscontract

Discussie in 'De lounge' gestart door 0Enjoy0, 7 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 0Enjoy0

    0Enjoy0 Lid

    20 jan 2014
    33
    3
    8
    NULL
    NULL
    Heeft iemand ervaring met het laten controleren van een arbeidscontract? Ik zag dat als je lid werd van de cnv je het daar kan laten controleren. Heeft iemand daar ervaring mee?

    We willen graag het arbeidscontract laten controleren, omdat het vertrouwen weg is. Werkgever geeft alles uit handen aan de boekhouder. Werkgever heeft er totaal geen verstand van zegt hij dus voor alles moeten we bij de boekhouder zijn. Dat is prima, maar de boekhouder maakt elke keer zijn eigen regels. Zegt het ene en doet daarna iets heel anders.

    Zo klopte het cao bijv niet (verschillende sectoren) . Volgens de boekhouder zijn alle cao's hetzelfde. Dat is inmiddels wel aangepast. Loon wat betaald word is minder dan op de loonstrook. En na maanden zeuren om het contract hebben we die nu gehad.

    Er staat niks in over vakantiedagen, ziekte, verlof, vakantiegeld, pensioen etc. Ook geen uurloon maar een bedrag en dan + nog een bedrag + etc. Zo zijn er nog een aantal dingen dus graag willen we hem nalaten kijken.

    Wie weet een bedrijf of persoon en heeft daar goede ervaringen mee?
     
  2. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.205
    149
    63
    Bij het juridisch loket kan je hiervoor terecht.
     
  3. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Hebben jullie je eigen administratie dan niet op orde? Bij indiensttreding krijg je zelf toch ook een exemplaar van het contract.

    En wat bedoel je precies met “laten controleren”? Met concrete vragen zou je je tot het juridisch loket kunnen wenden.
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  4. nmv

    nmv Fanatiek lid

    7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Dit staat allemaal vastgelegd in de CAO
     
    Syane vindt dit leuk.
  5. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.607
    3.853
    113
    Als je een rechtsbijstandverzekering verzekering met module werk hebt, kan het daar ook waarschijnlijk. Wij hebben dat al een paar keer gedaan bijeen nieuwe baan.
     
  6. 0Enjoy0

    0Enjoy0 Lid

    20 jan 2014
    33
    3
    8
    NULL
    NULL
    Natuurlijk wel, maar het probleem is dat er bij indiensttreding geen contract kwam. Elke keer was er weer een smoes, nu maanden later komt pas het contract. Er was toen al gewerkt dus dan kan je ook niet zomaar stoppen.

    Met controleren bedoel ik dat iemand kan kijken of het allemaal klopt wat erin staat. Ik heb veel contracten gezien, maar deze in deze staan echt dingen aparte dingen. In grote lijnen weet ik het zelf wel, maar na maanden gedoe is de energie inmiddels ook een beetje op :(
     
  7. 0Enjoy0

    0Enjoy0 Lid

    20 jan 2014
    33
    3
    8
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor de tip! Ik ga even nakijken of onze rechtsbijstandverzekering dat ook doet.

    Normaal heb ik het nooit nodig en zijn het gewoon standaard contracten. Maar deze is zo apart.
     
  8. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.401
    1.792
    113
    Is het contract door jullie al ondertekend?
     
  9. 0Enjoy0

    0Enjoy0 Lid

    20 jan 2014
    33
    3
    8
    NULL
    NULL
    Nee er is nog niks getekend, gister via de mail ontvangen. Maar door al het gedoe durf ik hem ook niet zomaar te tekenen.
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  10. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.401
    1.792
    113
    Heel verstandig om hem dan eerst goed te controleren
     
  11. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.564
    2.417
    113
    Maar je gaat toch niet aan het werk zonder getekend arbeidscontract?
     
    Happyhope en Lm2 vinden dit leuk.
  12. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    Dan snap ik al meer wat je bedoelt met controleren. Achteraf (als je al getekend hebt) is er namelijk niet echt meer sprake van iets controleren want dan ben je gewoon akkoord gegaan.

    Heb je niks meer aan maar het is erg onverstandig om ergens te gaan werken zonder dat er een getekend contract is. Zou het snel uitzoeken allemaal en óf goed regelen óf op zoek naar iets anders.

    succes!
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  13. 0Enjoy0

    0Enjoy0 Lid

    20 jan 2014
    33
    3
    8
    NULL
    NULL
    Klopt achteraf is het ook super dom. Er werd al gewerkt voor deze werkgever, maar dan via het uitzendbureau. Werkgever vond het te duur worden en wou overnemen. Boekhouder zou navragen per wanneer dat zou kunnen. Toen bleek per direct en die dag is er natuurlijk gewerkt. Boekhouder liet het pas einde van de werkdag weten. Toen aangegeven dat die het contract moest sturen, wat die dus uiteindelijk niet deed. Alle mondelinge afspraken zijn uiteindelijk verdraaid. Dus dom dat zeker, maar stoppen kon helaas niet meer. Geen recht op ww dan.

    De zaak gaat bijv meer dicht dan dat er volgens het cao vrije dagen zijn. Er staat niks over in het contract. Zo zijn er veel dingen dus wil hem echt graag laten nakijken.

    Bedankt voor jullie tip! Ik ga er morgen mee aan de slag.
     
  14. LesGra

    LesGra Bekend lid

    2 jun 2017
    529
    350
    63
    Vrouw
    De werkgever is verplicht om binnen een maand na indiensttreding een arbeidscontract aan de werknemer te overhandigen. Ik vind het van beide kanten erg slordig. Hopelijk vind je iemand die je kan helpen!
     
  15. 0Enjoy0

    0Enjoy0 Lid

    20 jan 2014
    33
    3
    8
    NULL
    NULL
    Klopt inderdaad, daar hebben we heel veel mailtjes en appjes over gestuurd. Ook vaak gebeld, maar elke keer zou die dan terug bellen. Meerdere keren bij werkgever gemeld, die zegt alleen neem contact op met de boekhouder. Stoppen met werken mag niet dus je kan helemaal niks dan.

    Als hij het niet stuurt, wat moet je dan? Zijn er echt steeds achteraan gezeten. Zelfs in de avond nog langs gegaan bij werkgever.
     
  16. LesGra

    LesGra Bekend lid

    2 jun 2017
    529
    350
    63
    Vrouw
    Goed dat jullie het wel zwart op wit hebben dat je er dan achteraan zit. Al had ik sneller een aangetekende brief gestuurd. Maar dat is achteraf zo makkelijk praten. Je kunt opzeggen, op gronden van slecht werkgeverschap, dan moet werkgever hier natuurlijk ook mee akkoord gaan. En dan zou je vriend wel recht hebben op ww als hij niks anders kan vinden.
     

Deel Deze Pagina