Jeuk.. ZWANGERSCHAPSCHOLESTASE

Discussie in 'Gezondheid' gestart door biek6, 24 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. biek6

biek6 Lid

3 mei 2009
    7
    0
    0
    Beste Dames,

wie kan me meer vertellen over zwangerschapscholestase?

Ik ben bijna 34 weken zwanger van ons tweede kindje en heb sinds 1 week last van zeer hevige, ondraaglijke jeuk. Dit uit zich zeer extreem aan de voeten en de handen, maar verder doet het hele lichaam mee.
    De jeuk is de gehele dag aanwezig alleen 's avonds en 's nachts is het echt ondragelijk en onstilbaar!!!
    De jeuk gaat niet gepaard met uitslag of bulten.

Er is weinig te vinden over zwangerschapscholestase, maar hetgeen wat ik hierover lees komt er overeen met mijn klachten. Aangezien deze aandoening gevaarlijk kan zijn voor het ongeboren kind (vroeggeboorte, sterfte tijdens de bevalling) maak ik me hier ernstige zorgen over.

Mijn verloskundige gaf aan dat jeuk een veel voorkomende kwaal is tijdens de zwangerschap en dat als je geen galbulten hebt je je geen zorgen hoeft te maken.. Heb ook tijdens mijn eerste zwangerschap last gehad van jeuk de laatste weken, maar lang in deze mate!!

Ga morgen langs de huisarts wil toch graag mijn bloed gecontroleerd hebben, zodat deze aandoening uitgesloten kan worden, ik hoop dat hij me serieus neemt!!

Heeft iemand nog informatie hierover en/ of eigen ervaringen??

Bedankt!
    Bianca

2. Prissie1983

Prissie1983 Actief lid

6 feb 2008
    237
    0
    0
    #2 Prissie1983, 24 nov 2009
    Laatst bewerkt: 24 nov 2009
    Hier ervaring ermee!
    Ik kan je vertellen, het was echt afschuwelijk en ik leef heeeel erg met je mee!
    1 troost, meteen na de bevalling is het weg.
    Ik heb ook mn bloed laten testen bij de huisarts en gelukkig was het geen zwangerschapscholestase.
    GEK werd ik ervan, letterlijk knettergek!!
    Mn handpalmen, mn voeten, alles stond in de brand en jeeeeeuken.
    Het ging zo ver dat ik op de kokosmat bij de voordeur mn voeten heen en weer stond te schrapen tot er geen gevoel meer in zat.
    Ook de traptreden waar vloerbedekking op ligt, dan stond ik onderaan de trap mn voeten over de onderste tree te schrapen tot de vellen er bijna vanaf kwamen en ze PIJN deden, echt veel pijn, maar dat gaf zo'n opluchting om even van die jeuk af te zijn.
    Ook heb ik wel van ellende met mn voeten in een bak steen en steenkoud water gezeten, tot ik echt opluchting voelde omdat het niet meer jeukten, toen ik ze uit de bak haalde waren ze blauw en zat er geen gevoel meer in :(
    Van de jeuk heb ik regelmatig gehyperventileerd, zo erg was het dat ik er gewoon niet meer tegenkon en had staan schuren en schrapen dat ik letterlijk zowat flauw viel van de inspanning...
    Hetgeen bij mij wel enige verlichting gaf was metholgel!
    Meid, ik hoop van harte dat het geen cholestase is en dat je het een beetje redelijk doorkomt, want het is een hel.
    Kijk maar uit naar je bevalling, dan is het weg :D
    Ook tijdens de bevalling gelukkig helemaal geen last van gehad, misschien dat je daar over inzit, vandaar dat ik het maar even zeg.
    Ik zat daar wel erg overin voor de bevalling, wat als ik de hele bevalling sterf van de jeuk en alleen maar daar mee bezig ben?
    Maar dat was dus gelukkig niet zo, op een of andere manier was het toen al weg :p

Sterkte!!!

Groetjes Priscilla.

Edit: hier trouwens ook geen bulten en toestanden en over het hele lijf jeuk.
    Op het laatst kwam mn man eens de douche in terwijl ik daaronder stond en schrok zich het ongans, mn hele rug en billen zaten vol met korsten en krassen.
    Dat wist ik zelf niet, maar blijkbaar had ik dat in mn slaap gedaan, ik was helemaal toegetakeld.
    Ook mn buik zat vaak vol rode strepen en striemen van het krabben, armen, enz.
    Het jammere was dat het ook nog zomer was en ik dus graag ik korte broek liep en mensen dan dachten dat ik mezelf iets aandeed ofzo :(
    Wat ook nog wel hielp voor snachts was het dekbed (toen laken alleen) tussen mn benen proppen of er eentje inwikkelen, dan raakt de huid van je benen elkaar niet en dan jeukt het minder...
    De gekste dingen ga je verzinnen...
    Ik weet niet of je dat wel eens doet trouwens, maar neem geen voetenbadje! Dat maakt de jeuk nog 10x zo erg omdat je bloed dan beter gaat stromen, dacht dat ik dood ging na een keer een lekker voetenbad aangezet te hebben (met trilfunctie zeg maar) en na het douchen je benen koud afspoelen wil ook nog wel eens helpen, door het warme tintelen gaat het ook meer jeuken.
    Zoiezo douchte ik alleen nog maar lauw, want hoe warmer hoe erger het werd.

3. biek6

biek6 Lid

3 mei 2009
    7
    0
    0
    Dank je wel voor je reactie!!!!
    ik herken het, schuren met mijn voeten over de ruwe vloerbedekking totdat het brand of met een ruwe haarborstel maar zelfs dit is niet effectief... Soms kan ik echt even niet op mijn zoontje reageren (hij is bijna 5) omdat de jeuk dan zo heftig is.
    Vraag me af hoe je dit nog weken kunt volhouden...
    Maar goed hoop dat cholestase uitgesloten kan worden!!!
    Trouwens mentholgel helpt effe maar niet op mijn voeten...

4. Marieke1978

Marieke1978 Actief lid

16 sep 2008
    410
    0
    0
    Hoi hoi,

Even je bloed laten prikken op de leverwaarden ASAT- ALAT en LDH.
    Daaraan kunnen ze een goeie indictie afleiden ;)

Groetjes een ernstig ervaringsdeskundige ;)

5. Prissie1983

Prissie1983 Actief lid

6 feb 2008
    237
    0
    0
    Weet je al wat meer?
    Ik hoop niet dat je nu niet meer reageerd omdat je in t ziekenhuis ligt ofzo :(
    Als je dan toch naar de dokter gaat kun je misschien vragen of ie iets van medicatie heeft ofzo tegen de jeuk?
    Uiteraard wel iets wat niet schadelijk is voor de baby...

6. biek6

biek6 Lid

3 mei 2009
    7
    0
    0
    Hoi,
    Heb ondertussen mijn bloed laten controleren, bleken 2 leverwaardes verhoogd, maar dit kon geen kwaad en ook niet deze klachten veroorzaken...
    Gelukkig het is dus geen cholestase!!!!
    Maar de jeuk wordt er niet minder op, zie het eerlijk gezegd niet meer zo rooskleurig...
    Ik wordt echt knettergek van de jeuk, kan er niet meer van slapen en overdag krijg ik het nauwelijks onderdrukt.
    Mentholgel helpt niet op de voeten terwijl ik het daar het meeste nodig heb. Heb nu mentholgel/ lidocaine maar deze is niet sterk genoeg. Ook heeft de ha promethazine voorgeschreven maar ik las op internet dat je deze helemaal niet in mag nemen de laatste 3 maanden van je zwangerschap..
    Ik hoop niet dat dit tot aan de bevalling aanhoudt, dat zijn nog 5 weken!!!
    Sorry voor mijn gezeur!!!!!!!
    Bedankt voor jullie reactie!!!

Groetjes Bianca

7. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Belachelijk dat ie je promethazine heeft voorgeschreven, mag inderdaad niet! Zou het ook echt niet nemen. Je mag er ook niet mee autorijden, want je kan er behoorlijk suf van worden!

Hopelijk vind je snel een andere oplossing, sterkte ermee

8. biek6

biek6 Lid

3 mei 2009
    7
    0
    0
    Ja ik snap er niks van, promethazine zou niet in de laatste 3 maanden van de zwangerschap gebruikt mogen worden volgens informatie op internet. Toch geeft mijn ha aan dat het geen kwaad kan als de voorgeschreven dosering niet overschreden wordt...
    Het geeft mij het gevoel dat ik wel zeur maar de hulp niet aan neem..
    Maar ik ga het echt niet gebruiken, dan ga ik nog liever kapot van de jeuk dan dat ik een risico ga lopen met de kleine.

9. Marieke1978

Marieke1978 Actief lid

16 sep 2008
    410
    0
    0
    Hoi hoi,

Wilde je ff vragen of je wist welke leverwaarden verhoogd waren?

Verhoogde leverwaarden kan nl. duiden op stuwingen van bijv. de galwegen (krijg je ook erge jeuk van!) en op leverbeschadiging tijdens je zwangerschap (ook met klacht JEUK). Dit is is trouwens beide niet van blijvende aard hoor....Ik heb nl. hetzelfde gehad als jou, maar ivm de verhoogde leverwaarden en een zwangerschap bleef ik wel onder hele strikte controle + thuisverpleging. Verhoogde leverwaarden kunnen resulteren in Cholestase of vergiftiging. Niet alle gyneacologen zijn hier verdacht op heb ik gemerkt...
    Zo heb ik er op gestaan dat er een echo werd gemaakt van lever, gal en nieren.

Zeg dit nie om je bang te maken hoor, maar houdt het zelf goed in de gaten. Niet dat je moet twijfelen aan de artsen, maar ik mijn geval was het goed dat ik het wel heb gedaan en mn gevoel heb gevolgd.

Groetjes Marieke

10. biek6

biek6 Lid

3 mei 2009
    7
    0
    0
    Hoi Marieke,
    Klopt echt allemaal wat je schrijft!!!
    In de tussentijd zijn mijn leverwaarden verslechterd, dit was de eerste keer niet zo afwijkend maar omdat ik aan de huisarts aangaf dat ik de bovengenoemde sederende medicatie niet wilde gebruiken heeft hij me doorgestuurd naar de gyneacoloog hier werden uitgebreid mijn leverfuncties getest.
    Je moet dan denken aan de uitgebreide leverfunctie, o.a: ASAT, ALAT, BILIRUBINE.
    Maar waardoor ze de Cholestase vastgesteld hebben is door de galzuren en galzouten te bepalen. De uitslag hiervan duurt echter een aantal dagen omdat ze dit naar Rotterdam toe sturen.
    Ik moet zeggen dat de gyneacologen hier in Sittard vrij uitgebreid zijn en laten naar mijn mening niets aan het toeval over.
    Zo heb ik een echo gehad van de bovenbuik, dus de lever en galwegen (hier kwamen galstenen uit, maar dat zou er los van staan)
    Ook werd ik doorgestuurd naar de Internist, hier kreeg ik het medicijn URSOCHOL (nu uiteindelijk 1200mg) ik moet zeggen dat de jeuk er niet mee verdwenen is maar over het algemeen beter vol te houden dan de hysterische jeuk!!!! Veel water drinken helpt me naar mijn mening hierbij!!!
    Dan krijg ik 3 x per week een CTG en 1 x per week een echo, o ja en natuurlijk worden mijn leverfuncties wekelijks geprikt.
    Maar goed gezien de leverfuncties wordt ik a.s maandag 28 december ingeleid, ben dan 38,5 weken zwanger, dit zou dus ook beter zijn voor de baby!!
    Eerlijk gezegd ben ik er nu ook helemaal klaar mee, als het niet slecht is voor de baby ben ik blij dat ik verlost wordt!!!
    Kan me bijna geen leven meer zonder jeuk voorstellen!!!

Maar Inderdaad, laat je niet te snel afschepen, je voelt zelf ook wel dat de jeuk niet normaal is, in ieder geval niet zomaal een beetje jeuk.
    Bij de eerste keer bloedprikken waren mijn leverfuncties nog niet zo slecht, later wel!
    Succes!!!

Bianca

11. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Ik heb zwangerschapscholestase, uit je leverwaardes kunnen ze NIET opmaken of je het wel of niet hebt!
    Daarvoor moeten galzure zouten geprikt worden, en die uitslag komt tussen een week en de 3 weken na het prikken pas binnen.
    Mijn verlos heeft mijn waardes laten prikken en kreeg bij overleg met de gyn te horen dat, zelfs al lijken je waardes normaal, je bij jeuk toch echt even verder moet laten onderzoeken.
    Ik hoop dat ze je nog even verder helpen hiermee!

12. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Excuus, ik lees net dat ze je galzure zouten geprikt hebben, goed zo!

Ik ga weer even smeren, wordt gek hier...

Deel Deze Pagina