bij mijn moeder rond de 55 jaar, bij haar moeder 53, ik hoop dat ik ook pas klachten krijg rond die leeftijd.
http://www.vrouwenovergang.nl/index.htm Hier heb je misschien wat aan. Ze geven hierin aan dat de gemiddelde lft tussen 45 en 55 is. Maar Muus...een van de eerste dingen die getest worden is of je in de overgang bent. Zeker gezien je leeftijd. Als dat zo zou zijn was je dat vast gezegd.
Dat is eigenlijk niet goed te testen. Het enige betrouwbare gegeven is dat je de overgang (dat is officieel het moment van de laatste menstruatie in het leven van een vrouw) gepasseerd bent, als je een jaar geen menstruatie hebt gehad. Ze kunnen het hormonaal testen, maar dat is pas een betrouwbare test 9 maanden na de laatste menstruatie, eerder kunnen ze niks testen. Nederlandse vrouwen zijn gemiddeld 52 jaar als ze in de overgang raken. De klachten (opvliegers zijn de bekendste) kunnen al jaren ervoor starten.
mijn moeder is nu 40 en begint al een beetje last te krijgen van opvliegers en problemen met haar menstruatie dus ik denk dat het bij haar niet lang meer gaat duren. voor haar doen is het nog best laat want het staat bekend dat DES dochters eerder in de overgang komen zoals mijn tantes die waren 28 en 32. mijn moeder is 7 x zwanger geweest waarvan 5 gezonde kinderen op de wereld gezet en zou dit ook van invloed zijn op een eventueele overgang of zou dit niks moeten uitmaken?
Volgens mij zat mn moeder dichter bij de 45 dan bij de 50 jaar. UIt eigen ervaring weet ik er gelukkig nog niets van, want daar ben ik nog lang niet aan toe!
Mijn moeder is nu ein-de-lijk bijna weer uit de overgang, ze is nu 53 en is er 10 jaar geleden in gegaan(in de overgang)
Muuske, ik weet niet of dit voor jou relevant is maar ik dacht ik heb er nu ook mee te maken en misschien ging het je om de symptomen? Doorgaans is de leeftijd waarop je moeder [of de vrouwen uit je familie] in de overgang komt, een richtlijn voor jezelf. Helaas weet ik niet wat mijn natuurlijke overgangsmoment zou zijn geweest, ik was 37 bij borstkanker diagnose, chemo veroudert je eierstokken ± 10 jaar en met mijn moeder kan ik het niet vergelijken omdat ze op haar 45ste door een cyste haar baarmoeder moest laten verwijderen. Ikzelf ben niet op natuurlijke wijze in de overgang maar door medicatie na borstkanker, dus meteen na chemo en vervolgens door de antihormoontherapie [voor vijf jaar, waarvan ik er nu 2,5 op heb zitten, vanaf de chemo]. De maandelijkse medicijnen [injecties] houden mijn eierstokken 'koest' en dagelijkse tabletten 'ruimen' nog overgebleven oestrogenen op. Dat in een notedop, je wil niet weten wat nog meer geslikt/ geprikt moet worden, bah. Wat ik zelf erg merk is dat de opvliegers heel vaak en heftig zijn, zeg gerust 16 per dag, en s nachts ook enorm, dus regelmatig droge piama aan, vaak plassen en amper slapen. Er bestaat medicatie [zonder hormonen] voor, clonidine, maar door de bijwerkingen daarvan [sufheid, en ik wil nog wel kunnen autorijden] slik ik die niet, heb ik weer. Al je slijmvliezen drogen uit, van neus, ogen, oren, en vagina....alles wordt dunner en sneller geirriteerd, helaas.... . Ook gewrichtstijfheid, vooral s ochtends, en risico op botontkalking, dus veel bewegen en extra kalk is heel belangrijk! Ik weet niet of je deze info zocht maar je mag me altijd pb-en voor meer... groetjes van amazonnetje
Mijn moeder heeft er eigelijk niet veel last van gehad, ze heeft de laatste jaren de prikpil gehad en daardoor bleef de menstruatie zowiezo al uit. Ze is nu 52 en is inmiddels al 2 jaar gestopt met de prikpil en de menstruatie is ook niet meer terug gekomen. Ik weet niet of dit met elkaar te maken heeft maar ze is wel blij dat ze er vanaf is. Mijn schoonmoeder is nu 54 en heeft behoorlijke last van de overgang volgens mn schoonpa. veel last van opvliegers. Mariska
Meiden bedankt voor de info! Voel zelf nog helemaal niks en ook bij het bloedonderzoek zeiden ze dat er nog niks te zien is. Vroeg het me gewoon af Hoop dat het nog een tijdje wegblijft en dat me nog 1 beebje gegund is! Liefs Marjo