Afrekening water extreem hoog, wat nu?

Discussie in 'De lounge' gestart door Chaos, 10 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chaos

Chaos Actief lid

5 apr 2014
    269
    0
    0
    #1 Chaos, 10 jan 2015
    Laatst bewerkt: 10 jan 2015
    Goedemiddag dames,

Hopelijk kan iemand mij helpen...
    Zojuist ontving ik de afrekening voor het water gebruik....

De beginstand is geschat (waarschijnlijk omdat ik deze vorig jaar niet heb doorgegeven :)) op 500m3 de eindstand is opgenomen en staat op 921m3.

Met als gevolg dat zij mijn waterverbruik dus op 421m3 hebben staan!!
    Dit is bizar hoog en klopt natuurlijk helemaal niet. Ik woon samen met mijn dochter, in totaal dus 2 personen en wij verbruiken echt niet veel meer dan gemiddeld.

Volgens het Nibud is het gemiddelde waterverbruik 91m3 bij 2 personen.

Ik betaalde al 64 euro per kwartaal en nu komt daar dus een eindafrekening bij van EUR 494,-!!

Uiteraard ga ik maandag meteen bellen en ben ik niet van plan om dit te betalen maar kan ik dat inderdaad doen? Het is natuurlijk mijn eigen "schuld" geweest dat ik de stand vorig jaar niet heb doorgegeven...

Maar dit lijkt mij wel heel extreem.....

Help :(

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    €64,- per maand voor water? Dat is toch alleen al absurd? :$ Jeetje geen idee hoe je dit kunt nagaan verder, daarvoor heb je nooit een stand doorgegeven? Maar dit is wel echt bizar, moet echt bijna niet kunnen kloppen wat betreft bedragen alleen al.

Hopelijk kom je er uit!

3. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

:$ ik betaal maar 19 euro per maand!!

Als je vergeet je standen door te geven dan gaan ze schatten...en dat is niet mis

4. Chaos

Chaos Actief lid

5 apr 2014
    269
    0
    0
    Owww sorry die 64 euro is per kwartaal (ga het even in mijn begin post aanpassen)....Maar alsnog...Lijkt het mij bizar om zo een rekening te krijgen....

5. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik vind 64 absurd hoog. wij zijn met 4. douchen elke dag en wasmachine staat 2x per dag aan. geen vaatwasser ofzo.
    betalen 29 per maand en sta altijd kiet.

ik zou hun bellen of ze de leidingen kunnen controleren/. misschien zit er ergens een lek en heb je dit niet door omdat het onder het huis in de grond verdwijnt.

heb dit gehad met mijn gas. was extreem hoog. bleek lekkage bij de meterkast te zitten

dus tenzij je heel de dag douched, zwembad in de tuin hebt of een grote vijver kan dit nooit kloppen

o 64 per kwartaal veranderd de zaak. dat is ongeveer 21 per maand. das vrij normaal. echter de bijbetaling vind ik dan nog heel hoog

6. Hoop42

Hoop42 Niet meer actief

dat gebeurt er helaas als ze gaan schatten

7. Chaos

Chaos Actief lid

5 apr 2014
    269
    0
    0
    Ik werk de hele dag ;), dochter is de helft van de tijd ook nog eens bij haar vader, geen zwembad en ook geen vijver.....

8. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik denk dat dit echt je eigen schuld is en dit pas rechtgetrokken gaat worden bij de volgende eindafrekening, en dat je het dus nu gewoon moet betalen. Ik hoop voor je dat het anders is en ik er naast zit ;)

9. Chaos

Chaos Actief lid

5 apr 2014
    269
    0
    0
    Maar "mag" dat zo maar? Die schatting slaat nergens op als ik de Nibud cijfer bekijk...Dan zouden we met 10 man in dit huis moeten wonen...

10. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Maar er is dus nooit een andere beginstand van jullie bekend in deze woning?

11. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    ja, wat kan ik hierover zeggen. Niet om je aan te vallen maar als je gewoon de meterstand had doorgegeven had je dit gezeik niet gehad.Wie weet stond de meter wel op 820 in het echt, maar hebben hun het geschat op 500, weet jij veel.

Sowieso is die 64 euro nergens op gebasseerd omdat de meterstanden niet kloppen en er dus helemaal geen juiste afrekening gemaakt kan worden, alleen ben jij daar verantwoordelijk voor, dit staat ook in de voorwaarden. Je krijgt een kaart om de standen door te geven,bij geen gehoor krijg je nog een kaart met daarop duidelijk geschreven:

"Voorkom dat u teveel betaald en geef voor **** uw meterstanden door. Als wij deze niet voor deze datum hebben ontvangen wordt uw meterstand geschat en dit kan nadelige gevolgen hebben voor uw eindafrekening"

Duidelijker kan niet toch.

Wij betalen 8 euro per maand aan water en hebben nooit hoeven bij te betalen en wij zijn met twee volwassenen en 1 kind.

12. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wij betalen overigens zo'n 20 euro per kwartaal: verbruik zo'n 75m3 per jaar met gezin van 2 volwassenen en 3 kinderen. Maar blijft nietszeggend omdat jullie standen geschat zijn.

13. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Hoe lang woon je er? heb je wat was de meterstand van 2 jaar geleden of van toen je er kwam wonen? Dat staat toch altijd geregistreerd. Als je meter nu op ruim 900 staat dan heb je eerder te weinig betaald, ergens is het water verbruikt.

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Trouwens, als de beginstand is geschat, is er dan wel een eindstand beschikbaar van het jaar dáárvoor? Want dat is de beginstand van het daaropvolgende jaar natuurlijk.

15. Chaos

Chaos Actief lid

5 apr 2014
    269
    0
    0
    Ik ga inderdaad even goed zoeken, want weet dat ik eerder de stand wel heb doorgegeven en moet ook nog ergens de stand hebben van toen ik hier zes jaar geleden kwam wonen.

Laten we even voor op stellen dat ik weet dat ik super STOM ben geweest om de standen niet door te geven en weet dus ook wel dat het mijn eigen schuld is. Als de rekening EUR 100 was geweest had ik mijn verlies genomen omdat ik dus inderdaad weet dat het mijn eigen schuld is.

Maar 500 euro boven op de reeds betaalde 268 euro voor een huishouden met 2 personen gaat me net iets te ver.....

16. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Kun je het niet online inzien? Wij kunnen online de standen invoeren en zien daar ook het overzicht van de afgelopen jaren.

17. Chaos

Chaos Actief lid

5 apr 2014
    269
    0
    0
    Heb de begin stand van 8 jaar geleden gevonden (dacht 6 ;)) de standen die tussendoor doorgegeven zijn kan ik online niet terug vinden dus die moet ik echt gaan zoeken als wij daar al iets van op papier hebben.

Maar goed de begin stand was dus 22m3 in december 2006.
    De meterstand in december 2014 was 921m3 en in die jaren daar tussen hebbben we altijd rond de EUR 50 per kwartaal betaald.

Dan moeten ze zelf toch ook wel kunnen in zien dat een verbruik van 421m3 per jaar niet heel realistisch is?

Of verwacht ik nu te veel van ze.....?

18. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.812
    4.050
    113
    Maar als jij er al die tijd hebt gewoond en de stand is nu inderdaad zo hoog dan is dat toch gewoon jou verbruik ongeacht wanneer je dat hebt verbruikt (dit jaar of het jaar daarvoor toen ze het hebben geschat). Dus dan moet je gewoon betalen lijkt mij.

19. Chaos

Chaos Actief lid

5 apr 2014
    269
    0
    0
    Klopt alleen is het verbruik over 8 jaar dus 921m3, uiteraard heb ik gewoon elk kwartaal betaald. Het gemiddelde verbruik per jaar zou dan dus 115m3 per jaar zijn en niet 421m3.....

Bij een verbruik van 115m3 zou ik zelfs geld terug moeten krijgen...

20. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.812
    4.050
    113
    Kan je niet online inloggen en de standen die je de afgelopen jaren hebt doorgegeven terug zien? En anders maandag bellen en dat opvragen. Kan het zijn dat je meerdere jaren niet hebt doorgegeven zodat ze hebben moeten schatten.

Ik zou ook even goed naar de leidingen laten kijken voordat er inderdaad ergens een lek zit.

Deel Deze Pagina