Hoi, Sinds ik zwanger ben heb ik enorm last van jeuk... Jeuk op mn buik, borsten en soms ook benen. Nou heb ik op dit forum een stukje tekst gevonden over zwangerschapsjeuk: Zwangerschapsjeuk (PUPPP) PUPPP is de afkorting van het Engelse "Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnancy. Het is de meest voorkomende vorm van jeuk tijdens de zwangerschap. Het betreft een sterk jeukende rode huidafwijking die vrijwel altijd gepaard gaat met galbulten (urticaria). Zwangerschapsjeuk begint typisch in de laatste 3 maanden van de zwangerschap en verdwijnt na de bevalling. De jeukende galbulten ontstaan meestal eerst op de buik, maar kunnen zich uiteindelijk over de gehele huid verspreiden. Zwangerschapsjeuk wordt gemiddeld bij 1 op de 240 zwangere vrouwen gezien. Echter heb ik geen last van galbulten en ben ik dus nog niet in de laatste 3 maanden van mijn zwangerschap ( zie banner ) Zijn er meer meiden die zo'n last van jeuk hebben en niet aan het bovenstaande verhaal voldoen? Weet iemand waar het van komt en of er iets tegen te doen is? Ik denk zelf dat het komt omdat je huid rekt maar is dat echt zo?
Het kan met het oprekken van de huid te maken hebben. Ik heb een paar stria strepen op mijn buik en die jeuken ook heel erg als ze weer wat verder scheuren Blijf lekker smeren met olie als je jeuk hebt, koelt een beetje af en het zal vast goed zijn.
Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap heel erg last gehad van PUPPP. Vreselijk was het. Van week 16 tot week 32, dus ook niet helemaal tot de bevalling (gelukkig!). Je kunt er weinig aan doen helaas. Mentholpoeder, vette zalf, het helpt allemaal wel een beetje maar net niet genoeg. Ik was onder controle bij de dermatoloog en na lang aandringen heb ik een zalf met cortisone gekregen, dat hielp wel, maar mocht ik niet te vaak gebruiken. In Duitsland kun je bij de apotheek van Eucerin een "Akut spray" kopen tegen jeuk, ook dat helpt redelijk (maar ik weet natuurlijk niet hoe ver je van Duitsland af woont). Hier heb je van Balneum een jeukstillende badolie, ook die is fijn. Ik had van de dermatoloog één of ander wit goedje met menthol waarmee je je lichaam kon beschilderen, ook dat was vrij verkoelend. En ik had toen eens op internet gelezen over hoe je je dieet aan kan passen. Er stond ook iets bij van lijnzaad eten, dat doe ik deze zwangerschap weer (en heb tot nu toe geen heel erge jeuk gehad ). Maar het is alweer 3 jaar geleden dus ik weet niet of die info nog weer te vinden is. Je kunt ook een folder ergens bestellen over zwangerschapsjeuk. Tot zo ver mijn tips - ik hoop dat ze helpen want jeuk is verschrikkelijk. Ik heb echt zoveel nachten wakker gelegen.
zelf heb ik ook last van jeuk, ik zit in de 14e week. mijn borsten jeuken het meest, maar ik denk inderdaad ook dat het komt van de rek van de huid. ik heb vette zalf die ik nu erop smeer, zo droogt de huid niet uit en stopt de jeuk.
ik heb ook last gehad van jeuk maar wel de laaste 2 weken van mijn zwangerschap. begon op de buik en breidde langzaam uit tot mijn voeten. zie mijn album foto 36 weken. 1 week voor de bevalling was ik er vanaf. heb via de dokter allerlei creme's gehad, menthol poeder geprobeerd maar niets hielp. te warm douchen veroorzaakt alleen nog maar meer jeuk. hoop voor je dat het snel over gaat. groetjes monique.
heeft inderdaad meestal met oprekken of striae te maken. Vet houden heel veel water drinken en zorgen dat je voldoende vitamines binnenkrijgt. Groetjes
Aan deze site heb ik toen wel veel gehad: http://www.angelfire.com/grrl/puppp/ En hier kun je een brochure bestellen: http://www.ouders.nl/mgez2004-zwangerschapsjeuk.htm De puppp begon bij mij ook zonder galbulten, het werd gewoon steeds erger tot ik helemaal rood was van de uitslag van nek tot tenen. Eerst was het vooral jeuk en droge huid op benen, borsten en buik. Maar, het kan natuurlijk ook net zo goed wat anders zijn dan PUPPP. Inderdaad het uitrekken van de huid, of een droge huid of zo. Sterkte ermee.
Bedankt voor al jullie reacties! Ik smeer nu met de mamacreme van Zwitsal, is dat goed genoeg? Die is voor de buik maar ik smeer mn borsten er ook mee in. Ik denk inderdaad ook dat het bij mij van t oprekken van de huid/striae komt. Veel water drinken, dat doe ik niet genoeg denk ik. Heb vandaag een flesje bij me staan en drink er netjes uit, dat moet ik gewoon blijven doen. Hoop inderdaad dat het nog wat minder wordt want ik word er nu soms al gek van! En ik moet nog wel even.
MamaNorah, bedankt voor je tips en linkjes. Ik ga ze thuis even bekijken ( zit nu op werk ) Bij jou begon het dus ook zonder de galbulten? Wat vervelend dat je er zo'n last van hebt gehad zeg. :S Ik ga in ieder geval de komende tijd veel water drinken en vitamientjes eten ( dat doe ik al wel, mandarijntjes mjam ) en ook nog maar even een lekkere vette bodylotion halen.
zwitsal bodylotion werkt beter dan alle andere vind ik,gebruik hem zelf erg graag en verlicht zeker alle vormen van jeuk!is de enige tip die ik kan geven...
Ja zwitsal is prima en water drinken is echt goed. Wat een creme of olie eigenlijk doen is het vocht, wat je binnenkrijgt door je voeding en drinken, vast houden. Een vettig laagje zorgt er namelijk voor dat het niet kan verdampen. Verder is striae ongeveer voor 80% genetisch bepaald, dus heeft je moeder of zus het grote kans dat jij het ook krijgt. De overige 20% is goede verzorging.
ee bodymilk helpt vaak ook,met olie heb ik niet zulke goede ervaringen,maar dat verschilt natuurlijk per persoon
Ik kreeg vorige week van de HA een creme met lidocaine erin. dat is een vaseline met deze stof erin verwerkt. Dit geeft een verdovende werking op de huid. Ik krabte mijn hele buik stuk. Moet zeggen dat dit best goed hielp. Nu gebruik ik mentolpoeder.
Hallo, Ik heb er de gehele zwangerschap zo af en toe last van. Het komt idd van het oprekken van je huid. En vrouwen die striae hebben, hebben het vaker dan vrouwen die geen striae hebben. Jeuk is echt vreselijk......je wordt er helemaal tuureluurs van.... Ik heb de vk gevraagd wat ik eraan kon doen. Zij raadde me aan menthol-gel te gebruiken, dat was volgens haar beter dan de poeder. Ik moet zeggen dat het bij mij helpt. Door de menthol verkoelt je huid meteen en trekt de jeuk weg. De gel die ik gebruik is van Mentho 10 en kost zo'n 6 euro. Nou succes ermee! Liefs Elly.