Goedemiddag allemaal! Onze wens hebben wij vanmorgen zien uitkomen: we zijn zwanger van ons 2de kindje! Ik heb de positieve test aan mijn zoontje gegeven, die daarmee zijn vader kon wakker maken. Zoonlief snapte er (natuurlijk) niets van, vond het maar een vreemd ding haha! Nu zou ik graag willen weten wat jullie ervaringen zijn in het vertellen aan de kinderen dat er een broertje of zusje op komst is. Onze zoon is nog geen 2, dus hij zal nog wel niet veel snappen van wat er allemaal de komende maanden gaat gebeuren, maar er gaat toch veel voor hem veranderen: hij krijgt bijvoorbeeld nu een grote jongens kamer! Ik ben heel benieuwd! Liefs, MieWie
Allereerst gefeliciteerd met jullie zwangerschap!!!! Ik heb voor mijn zoontje het boekje 'Bobbi wordt grote broer' gekocht. Onze zoon was ook nog geen 2. In het begin was het gewoon een leuk boekje voor hem, maar nu gaat hij zodra hij de baby in het boekje ziet, naar mijn buik wijzen of kusjes geven. Echt helemaal snappen zullen ze het toch niet maar ik vind het wel belangrijk om mijn zoontje overal bij te betrekken. We lopen ook elke keer even naar zijn nieuwe 'Grote jongens' kamer en dat begint hij nu ook leuk te vinden en af en toe legt hij al speelgoed van hem in de kast op zijn nieuwe kamer. Verder heb ik eigenijk geen idee hoe ik hem verder kan voorbereiden op de grote verandering.
Hoi, Ik ben ook in verwachting van de tweede en Max wordt de 23ste 2 dus voor hem verandert er ook veel. We hebben hem verteld dat er een baby in mama haar buik zit en hij grote broer wordt. verder hebben we het boek mama wat zit er in je buik? gekocht. Is echt grappig. Ik denk ook niet dat ze het echt kunnen begrijpen totdat het voor hun reel wordt doordat de baby er is. Wel laten we hem wennen aan een matras en van daaruit gaat hij binnenkort naar een groot bed. Verder is gaat hij mee naar de gyn om het hartje te horen en het zo reeler te maken.Maandag gaat hij voor het eerst mee naar een echo en ik ben benieuwd hoe hij reageert. Bijzonder was wel toen hij met zijn hoofd op mijn buik lag en toen een trapje van zijn brusje kreeg. Hij keek heel verbaast. Wij hebben de visie hem er zoveel mogelijk bij betrekken en dan zien hoe het gaat. Bergijpen doen ze het volgens mij niet omdat het te abstract is. Geniet in iedergeval samen van de mooie tijd. Groetjes Krissa
Onze dochter was ook net geen twee toen ik net zwanger wist dat ik zwanger was. Wij hebben er gewoon tegen mekaar over gepraat en zij pikte baby wel mee op. We nemen haar ook steeds mee naar de vk. Nu ik een duidelijk buikje krijg en ze een paar keer bij de vk het hartje heeft gehoord en een pretecho mee heeft gezien gaat ze er meer en meer met bezig zijn. De baby krijgt nu kusjes, een knuffel haha, en ze aait vaak zomaar uit het niets over me buik. Baby, baby kusje? Vorige week wilde ze de echo foto, en toen gaf ze de baby een kusje Gewoon benoemen, en ze gaan er vanzelf wel in mee. Onze dochter is nu net 2 dus. Ze snapt het idd niet echt, maar weet wel dat er baby in mama's buik zit. Maar echt snappen dat ze straks niet meer alleen is, nee, dat doet ze niet. Ze weet wel dat ze met mama nu voorzichtiger moet doen, en mama soms wel eens erg moe kan zijn. Ze is ook stuk voorzichtiger met me, en als papa thuis komt van zn werk dan gaan ze samen helemaal los haha Dat weet ze nu ook goed Dus, het loopt allemaal wel vanzelf los. Me vk gaf aan dat het heel goed is om dr elke controle mee te brengen. En dr overal bij te betrekken. Zo klust ons meisje ook mee aan de babykamer, nou ja klussen, ze mag papa helpen met dingen aangeven enzo. hihi, helemaal geweldig vind ze het
Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wel wat mee! Boekjes zijn helemaal in bij ons thuis, zoonlief kan er geen genoeg van krijgen dus die ga ik sowieso aanschaffen! Verder begrijp ik dus van jullie om hem gewoon overal in te betrekken: meenemen met de bezoeken aan vk, helpen in babykamer en gewoon veel praten erover. Daar moeten we nu nog wel even mee oppassen, want we willen het nog even voor onszelf houden. Straks pikt hij het ineens heel snel op en verklapt hij bij iedereen dat mama een baby in de buik heeft haha! Bij onze zoon hebben we gewacht tot 11 weken, weet niet of dit deze keer ook gaat lukken...
Wij verwachten ook de tweede en onze zoon is nu 21 maanden. We hebben hem tot nu toe elke keer meegenomen naar de vk en praten er met hem over. Hier ook boekjes aangeschaft en laten zien dat mama een dikkere buik krijgt. Hij is nu alleen op het punt, dat hij denkt dat hij via mijn navel de baby kan zien.Onwijs schattig!
Allereerst gefeliciteerd Ik zou persoonlijk nu nog even wachten met al heel veel vertellen.Behalve dat het (helaas) nog mis kan gaan duurt voor een kind 9 maanden nog heel erg lang Wij zijn hier met 4 maanden meer gaan vertellen, dat er een baby in mijn buik zit etc. Idd laten "helpen" met de babykamer etc.
Nou mijn twee jarige wel hoor.Heb hier al een paar keer mee gemaakt dat als ik iets twee weken van te voren zei hij hij er regelmatig om bleef vragen/erover begon.
Oh, ja dat is dan wel vervelend. Onze zoon is 21 maanden en heeft weinig tot geen tijdsbesef. Wij hebben hem dus wel meteen verteld over de komst van zijn broertje of zusje. Maar hij snapt het nog niet.
Nee dat scheelt dan idd weer. Levi was net twee toen ik zwanger werd.Inmiddels is de baby er bijna en vind hij het de ene dag helemaal leuk en de andere dag roept hij. bah ik hou niet van baby's haha
Lol, Ilana wil ook steeds in mijn navel kijken en zwaait dan naar 'biebie'. Ze is nu 2 jaar en 8 maanden en ik weet niet of ze het al echt beseft, maar we hebben het wel meteen al verteld. Ze wil altijd maar andere babies zien van vreemde mensen, ze vind ze altijd lief.
Pfff...zelfs ik vind het heel lang duren! Maar idd dacht ik zelf nog even te wachten tot na het bezoek aan vk. Toch leuk om jullie ervaringen te lezen, ieder kind is anders dus we wachten wel af hoe hij erop reageert!
Onze kleine meid is 15 maanden, maar zegt nu baby en geeft kusjes op mn buik! kwestie van 100 keer voordoen
ik ben van mening dat ze veel meer begrijpen als wij denken. fynn was 21 toen ik net zwanger was en met zijn 2de verjaardag was ik 12 weken zwanger maar en of het het weet hoor. hij weet dat de wieg voor de baby is en hij heeft zelf een van zijn knuffeltjes aan de baby gegeven iedere ochtend is het mama kus papa kus en baby kus. ook mag de kat niet op mijn buik liggen want das voor de baby. en geregeld komt hij even voelen bij de baby (echt zijn handje op mijn blote buik leggen want zelf mijn shirt moet omhoog) en als je aan het vraag waar zijn zusje is zegt hij mama. ook weet hij dat zusje eerst nog moet groeien voordat hij haar kan zien en dat zijn kamertje van zijn zusje is. ik zou het gewoon uitleggen wat er gaat gebeuren ze snappen echt veel
oja betrek ze bij alles neem ze mee naar de vk/gyn naar echo's (uiteraard de 20 weken echo niet) laat ze zelf kiezen wat ze voor de grote kamer willen hebben (wil je die hoes of die hoes etc etc etc) en laat ze helpen met de baby kamer veranderen (als je dat gaat doen) hier heeft fynn netjes de muur geverft hahahah
Fenna is in april 2 geworden. Ze gaat mee naar de verloskundige, die noemen we de babydokter. Ook weet ze waar de baby nu is, in mijn buik en als ze naar de baby wil kijken mag dat. Ze doet dan mijn shirt omhoog en aait over mijn buik. Ze heeft sinds haar verjaardag ook een nieuwe kamer (andere kamer en peuterbed) . Ze is er helemaal trots op. Ik probeer haar dus bij alles te betrekken.
Idd, 20 weken echo hebben we haar niet mee naar toe genomen. We hebben haar wel de foto's laten zien. Toen ze die in haar handen kreeg ging ze zeggen waar handje van baby was, hoofdje, neusje kon ze zelfs erin vinden. En toen kreeg baby kus, op de foto, en op mama's buik. Onder de douche komt ze altijd even aaien over mn buik. Ze heeft het er niet zelf over, maar als ze ziet dat ik ga douchen of naar toilet ga en ze ziet me blote buik, dan is het meteen babybuik. en komt ze al kijken hoor Ben benieuwd hoe ze gaat reageren. En idd, de eerst weken hebben we er nog wel met opgelet met wat we zeiden, omdat het nog mis kan gaan, en hoe klein ze ook zijn, het is lastig dan weer om te schakelen. Spannende tijden he, hoe de eerste reageert op de komst van een tweede Onze dochter weet ook dat ze heel rustig moet doen bij mama haar buik, liggen mag, knuffelen en kusjes mag, maar gek doen op mama's buik, dat doen we niet meer, ze weet heel goed dat ze daarvoor nu bij papa moet zijn Geniet van jullie zwangerschappen!
hier wel gelijk tegen daniel verteld, maar die was toen 9maanden en snapte het toch niet Nu begint hij wel meer te reageren op mn dikke buik, vooral als die bloot is. En hij vind het maar lastig om mama te knuffelen kan er niet goed bij als hij op schoot zit en hij mag geen knietje/voetje in/op mn buik zetten verder is hij elke keer mee naar de vk geweest, maar de weegschaal is het leukste daar... als ze het hartje laat horen kijkt hij wel op. Voor de rest wil ik volgende week babykamer echt klaar hebben. Maar daar kan ik hem niet ehct bij laten helpen. Zijn eigen kamer is niks aan verandert omdat we zijn verhuist in maart, dus was al ander kamertje voor hem. Hij bljift nog wel in zn eigen ledikantje omdat baby erst in de wieg gaat en als die daar uit gegroeit is kijken we of daniel toe is aan een ander bed of dat er ledikantje bij moet komen
Mijn dochter is 2,5 en we vertellen het haar als ik echt dikker wordt. Als ik het nu zou zeggen vraagt ze waarschijnlijk elke dag, krijgen we nu een baby? Tijdsbesef heeft ze al heel erg. Dus wij wachten nog een tijd