jeukende voeten en handen

Discussie in 'Gezondheid' gestart door samantha89l, 16 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samantha89l

samantha89l Actief lid

10 nov 2012
    202
    1
    0
    Geleen
    Zoals het onderwerp al zegt heb ik hele erge last van jeukende handen en voeten. Ik ben nu 37 weken zwanger en vroeg me af of iemand tips heeft? Ik word soms 's nachts zelfs wakker ervan. Het komt blijkbaar voor in het eerste en laatste trimester van je zwangerschap. Het volgende heb ik al geprobeerd:

koude en warme baden
    Menthol poeder
    Menthol gel

En heb nu van de dokter xvlocaine zalf gekregen dit zou licht verdovend moeten werken maar niks helpt, en ben echt ten einde raad.

Gr samantha

Monique03039 vindt dit leuk.
  2. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit kan een teken van zwangerschapscholestase zijn. Is je bloed gecheckt? Daarbij gaat het vooral om de galzure zouten. Ben je onder controle bij de vk? Laat je dan doorverwijzen naar de gyn.

Ik heb zelf zwangerschapscholestase gehad, vanaf 32 a 33 wkn toenemende jeuk. Ik werd al doorverwezen naar de gyn toen mijn handen en voeten maar minimaal jeukten, verder had ik overal jeuk, maar vooral jeuk op handpalmen en voetzolen is erg typisch voor cholestase. Bij mij waren de galzure zouten extreem verhoogd waardoor ik nog voor de 37wkn ben ingeleid.
    Niet om je bang te maken, maar neem het wel serieus en laat je bloed checken als dat nog niet gedaan is.

3. samantha89l

samantha89l Actief lid

10 nov 2012
    202
    1
    0
    Geleen
    Ja dankje ga maandag met de vk bellen of die een bloedonderzoek kan aanvragen word zo gek ervan tis gewoon niet meer leuk en ik lig de hele nacht wakker en jou mijn vriend soms ook nog wakker dus ja bedankt in ieder geval

4. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Echt bellen hoor! Ik heb gewoon in het weekend gebeld toen en kon meteen op maandag al terecht bij de gyn; die nam het ook direct serieus. Mijn waardes waren toen verhoogd, maar nog niet schrikbarend, week later met 35wkn waren ze enorm gestegen en moest ik worden opgenomen voor de veiligheid van de baby. Laat je bij zulke typische jeuk niet afschepen met standaard tips als verkoelende zalf etc, echt je bloed laten checken door een gyn!

5. samantha89l

samantha89l Actief lid

10 nov 2012
    202
    1
    0
    Geleen
    Nou heb net de huisartsen post eraan gehad en nu bellen ze me zo terug om een allergie tabletje of iets voor te schrijven Ik heb nergens last van dus moet zo maar even vragen hoe en wat

6. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Raar hoor! Ik zou morgen gewoon de vk bellen hoor!

7. samantha89l

samantha89l Actief lid

10 nov 2012
    202
    1
    0
    Geleen
    Nou de dokter belde me net terug en toen heb ik haar dit verhaal voorgelegd van zwangerschapscholetase en toen heeft ze gebeld met de gynaecoloog en ik moet nu naar het ziekenhuis voor bloed te prikken en een echo bedankt

8. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goed dat je gebeld hebt!!
    Veel succes!!!

9. samantha89l

samantha89l Actief lid

10 nov 2012
    202
    1
    0
    Geleen
    Nou heb een echo en een ctg gehad vandaag weer eenctg en maandag ook weer een dan krijg ik de bloed uitslag wel heen Ik alvast die medicatie gekregen omdat het een paar dagen nodig heeft voordat het zijn werking doet. Heel erg bedankt! !

10. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kreeg idd ook meteen medicatie, kreeg je meteen Ursochol?
    Hopelijk vallen de bloeduitslagen mee! Maar als 't verhoogd is, is dat over het algemeen wel een reden je voor de 38wkn in te leiden.

11. Barb

Barb Bekend lid

28 jun 2011
    736
    0
    0
    Goed actie ondernomen. Ik heb hetzelfde gehad met 39 weken. De dag dat de uitslag bekend werd lag ik gelukkig al te baren in het ziekenhuis!

Heel slecht dat de huisarts niet de ernst in zag.

Succes!!

12. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn huisarts wist er ook niks van af, verloskundige gelukkig wel. Mijn huisarts zei later nog iets als;'Oooh ja, vervelend he die jeuk? En overal bultjes zeker?' Typisch voor zw-cholestase is juist de jeuk zónder uitslag/bultjes...

13. samantha89l

samantha89l Actief lid

10 nov 2012
    202
    1
    0
    Geleen
    Ja heb idd die medicatie gekregen ben benieuwd wat ze zeggen morgen heb al gezegd dat als het dat niet is Ik even goed ingeleid wil worden ik blijf echt niet 3 weken nog lopen met die jeuk is echt ondraaglijk. Maar moet wel zeggen dat ze nu vast in mijn bekken ligt en ik oefenweeën heb dus wie weet komt ze volgende week vanzelf haha. Hoe is het bij jou gegaan verder

14. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben met 35wkn opgenomen; mijn galzure zouten waren in de week daarvoor gestegen van 22mmol/l (meen ik) naar 93. De gyn vond het een beter idee dat ik in het zkh lag zodat ik direct hulp kon krijgen wanneer ik de baby minder zou voelen ofzo. Iedere dag ctg, verder vooral afwachten en ik mocht 's nachts lichte medicatie om iets beter te kunnen slapen. Gedurende die week werd besloten om voor de 37w in te leiden vanwege die flinke stijging, dus met 36+5 ben ik ingeleid.
    Na de bevalling was de jeuk eigenlijk meteen weg en dat gaf zoveel rust! Ik sliep ook meteen beter, ook al moest mijn dochter iedere 3 uur gevoed worden. Mijn dochter maakte 't uitstekend, maar omdat ze officieel prematuur was (2 daagjes dus) werd ze opgenomen op neonatologie, puur protocol. Als ze met 37w was geboren hadden we waarschijnlijk 1 nachtje moeten blijven vanwege de cholestase en inleiding.

Nu is er een grote kans dat ik bij een volgende zwangerschap weer cholestase zal krijgen, de gyn had het over een kans van 80% (!). Ook op hormonale anticonceptie kan ik reageren, daarom mag ik geen combinatiepil gebruiken, maar wel de minipil.

15. samantha89l

samantha89l Actief lid

10 nov 2012
    202
    1
    0
    Geleen
    Ja ik vond het schandalig van de huis arts dat hij me gewoon die zalf voor schreef zonder mij gezien te hebben of wat dan ook ik ben er over na aan het denken om weg te gaan daar. Ook wat betreft het ziekenhuis de eerste dat ik belde zeiden ze gewoon ijskoud wij kunnen niks voor u doen pas toen ik de 2de x belde en dat zei van de zwangerschaps cholestase toen ging de dokter pas met de gynaecoloog bellen en toen had ik zoiets van euhm dat doe je toch meteen als je niet weet wat er aan de hand is en de klachten zo erg zijn dus wat sowieso al geïrriteerd maar gelukkig belde ze de gynaecoloog die wat neuten zei dat ik meteen na het ziekenhuis moest komen. Vanmiddag om 15.00u krijg ik de uitslag en neem ik benieuwd erna bedankt voor je snelle reactie anders had Ik dit nooit geweten en niet door gezet echt bedankt!!!

16. samantha89l

samantha89l Actief lid

10 nov 2012
    202
    1
    0
    Geleen
    Het enigste nadeel van de tabletten is dat ik nu diarree begin te krijgen sorry maar ik heb gisteren nog een ctg gehad en mijn baarmoederactiviteit was verhoogd oefenweeën en ze ligt gelukkig nu vast in mijn bekken dus ze is zich er klaar voor aan het maken

17. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh ja, kreeg ik ook, maar na weken verstopping vond ik dat niet zo erg :D
    Ben benieuwd naar je uitslag vanmiddag!

Ik kwam er ook per ongeluk achter dat mijn jeuk niet gewoon erbij hoorde, een vriendin had ook hevige jeuk en iemand had haar gezegd dat het misschien cholestase was, in haar geval was het dat niet (ze had ook bultjes en voornamelijk jeuk op haar snelgroeiende buik), maar daardoor ging ik eens zoeken op cholestase en ontdekte ik dat mijn jeuk heel typisch was. Mijn vk nam het gelukkig meteen serieus, ik voelde me zelf eerst nog een beetje een aansteller met m'n jeuk ;)

18. samantha89l

samantha89l Actief lid

10 nov 2012
    202
    1
    0
    Geleen
    Nou ik kwam vanmiddag bij de gynaecoloog om de uitslag te krijgen en toen vertelde zei me dat ze die nog niet hadden en dat die pas vrijdag kwam. .. En toen heb ik gezegd Ik wil niet wachten op die uitslag Ik heb iedere nacht jeuk slaap slecht en voel haar niet meer zo goed bewegen als eerst een toen is ze gaan overleggen en kwam ze terug en heeft ze me inwendig onderzocht en bleek ik al 3 cm ontsluiting te hebben en dat ik woensdag naar het ziekenhuis moest komen voor een ballon te plaatsen voor mijn baarmoedermond zacht te maken en dan komen als goed is de weeën op gang en als donderdag mijn vliezen Nog niet gebroken zijn doen ze dat ook meteen een dan is het afwachten

19. Barb

Barb Bekend lid

28 jun 2011
    736
    0
    0
    Heel goed van je! Succes meis! Ik weet wel bijna zeker dat je het hebt want de sympomen zijn erg specifiek.

20. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh spannend joh! Goed dat ze niet te lang meer wachten met inleiden!

Deel Deze Pagina