Vandaag zag ik mijn collega weer op het werk na gisteren vrij te zijn geweest. Ik wist dat ze dinsdag naar de dokter was gegaan dus vroeg haar wat die gezegd had. Verteld ze me dat ze longonsteking heeft, maar dat ze toch maar naar het werk was gekomen omdat ze zich niet ziek genoeg voelde (ze hoest de longen uit haar lijf) en ze dat lullig vond tegenover haar collega's. Ik wist niet wat ik hoorde, heb haar gezegd dat ze gek was en dat ze onmiddelijk naar huis moest gaan. Ze is uiteindelijk wel eerder weg gegaan. Ik hoop dat ze nu uitziekt en niet maandag weer op het werk verschijnt. Morgen is ze zowiezo vrij. Maar nu begin ik me eigenlijk zorgen te maken om mezelf, of liever om mijn kindje. Ik heb een goede weerstand, maar zit niet te wachten op een longontsteking nu ik zwanger ben. Iemand enig idee of ik hier een groot risico op loop en of er nog wat aan te doen is. Misschien bel ik morgen even met mijn vk.
Niet alle vormen van longontsteking zijn besmettelijk. En is deze vorm wel besmettelijk dan heeft ze je al ziek kunnen maken voor ze zelf klachten had.
ik werk op een longpoli dus constant kuchende en hoestende mensen. Nog nooit ergens last gehad voor mn zwangerschap dus ook tijdens mn zwangerschap maak ik me geen zorgen. (hooguit om de TBC patienten... ) maargoed de meeste zijn niet besmettelijk en als dat wel zo is dan hebben voornamelijk de mensen met lage weerstand hier last van.
Zou er niet teveel over nadenken! Toevallig hadden 3 cliënten laatst tegelijk op mijn werk longontsteking en heb er niet bij stil gestaan. Geen van mijn collega's is ziek geworden ervan. Als ze nou kinkhoest zou hebben is het een ander verhaal.