Titel zegt al genoeg. We staan op het punt om onze zwangerschap bekend te maken maar vrienden van ons proberen al jaren zwanger te worden zonder resultaat. We hebben via via gehoord dat ze vandaag een terugplaatsing gehad hebben. Het zijn dus geen goede vrienden maar zo op een feestje is het altijd gezellig. Nu is ons medegedeeld door andere dat vandaag niet het juiste moment is maar toch zit het mij niet lekker. Ten eerste omdat we het via via hebben vernomen dat ze weer een traject zijn gestart en ik nu niet weet wanneer het wel het juiste moment is? Hoe hou ik hier rekening mee zonder mezelf hier rot over te voelen. Wij willen hier niet nog weken mee rond blijven rondlopen.
Tja, ik vind niet dat andere mensen kunnen bepalen wanneer het voor hun een goed moment is. Dat moment komt er misschien wel helemaal niet voorlopig. Het is toch ook niet netjes om het alleen voor hun verborgen te houden? Hoe wil je het hen vertellen? Ik zou het persoonlijk even apart aan ze vertellen voordat je het in een grote groep gooit.
Tis voor hen nooit een goed moment, totdat ze zelf zanger zijn.. Wel lief dat jullie er rekening mee willen houden. Kan je ze niet opbellen en het eerst aan hun vertellen, ook met de melding dat jullie t lastig vonden enzo..?
Sluit me aan bij hysterisch... Heb zelf in de situatie gezeten dat het 3,5 jr niet lukte en bv een goede vriendin op facebook gooide 'no 4 onderweg'. Dat steekt enorm kan ik je zeggen. Ook voor jouw kennissen is het hoe dan ook moeilijk, dat is niets persoonlijks en is hoe zij het op dit moment meemaken. Het is denk ik wel fijn als je ze benaderd, daarbij aangeeft dat je het lastig vind en ze daarom even apart informeert. Kan ook wel per mail, misschien zelfs wel beter ( zou ik destijds in mijn situtaie fijner gevonden hebben omdat telefonisch ook best direct is. Via de mail kun je nog even zelf bepalen hoe en wanneer je op het nieuws reageert.) Wel compliment dat je erover nadenkt. Kan trouwens nog altijd zijn dat er iemand tussen kennissen/vrienden zit van wie je dit niet weet. En.... Gefeliciteerd natuurlijk! Het is natuurlijk superleuk om jullie nieuws met de wereld te delen! En dat hoort ook gewoon zo.
mijn zus was lang bezig met zwanger worden toenik zwanger raakte van onze zoon.. Ik heb haar als eerste op de hoogte gesteld zelfs nog voor de ouders. zodat ze het eerst samen met haar partner op een plekje kon zetten..Gelukkig is ook zus nu zwanger :d ik zou het zo persoonlijk vertellen desnoods via telefoon of mail..
Gefeliciteerd zeg! Wel heel knap en lief inderdaad dat je er zo bij nadenkt. Als die vrienden niet heel dichtbij staan dan is telefonisch misschien niet zo heel handig. Dat kan best confronterend zijn, zou ik hebben tenminste...misschien dat een ander het wel weer persoonlijker vindt. Ik zou gewoon eerlijk zeggen, zoals je hierboven ook al zegt, dat je niet zo goed weet hoe of wannneer maar dat je toch graag wilt dat ze op de hoogte zijn voordat ze het van anderen het weten. Een mannelijke collega heeft dat laatst ook bij mij gedaan. Gewoon even apart genomen en verteld. Dat heb ik zo op prijs gesteld! Terwijl een ander teamcollega het zo in de groep gooit en iedereen mij met medelijden aankeek (dat is echt vreselijk). Veel succes!
Ik zou het desbetreffende stel via mail of privebericht ofzo op de hoogte stellen en ook even benoemen dat je t lastig vond en dat je met hen meeleeft. Persoonlijk was ik altijd positief gesteld na een terugplaatsing en kon ik zulk nieuws dan beter aan... denk juist dat dit moment beter is dan over een kleine 2 wk als t misschien mislukt is... Blijft altijd moeilijk...!
Fijn om jullie reacties te lezen! Het is lastig omdat je je geluk wilt delen maar hun verdriet niet wilt vergeten. Het is niet meer dan logisch om hier rekening mee te houden. Wij zaten er aan te denken om het via een mail te doen. Bellen is voor ons idee te direct.
Ik heb ook een goede vriendin die al jaren bezig is. Ik heb haar, na de ouders, als eerste gebeld. Ze gunnen het vaak een anders wel, maar zichzelf ook. Bellen of mailen.. Ligt aan de band die je met ze hebt. Denk dat ze t sowieso wel waarderen dat je zelf even de moeite neem om t te zeggen.
Mmm dat klinkt als "voor een ander denken en praten" want ik neem aan dat die mededeling niet van het bewuste kinderloze stel af kwam? Overigens vind ik het super dat jullie je er van bewust zijn, dat zo'n boodschap pijnlijk kan overkomen! Maar aan de andere kant (en ik spreek uit ervaring) mogen jullie ook gewoon heel blij zijn met de komst van jullie kindje hoor! Wij hebben tig jaar op ons meisje gewacht en hadden niet meer op haar gerekend en ondertussen natuurlijk vaak zwangerschappen meegemaakt. Maar ook al doet 't zeer, dat neemt niet weg dat je het een ander niet gunt hoor! (voor mezelf gesproken dan). Ik kan me eigenlijk maar één keer voor de geest halen, dat het bijzonder pijnlijk was om een zwangerschapsaankondiging te horen en dat was dus vooral de toon die de muziek maakte... Die aankondiging kwam van goeden bekenden van ons en werd als volgt geformuleerd "wij verwachten lekker wel een kindje..." Om vervolgens de hele avond in ons bijzijn elkaar met papa en mama aan te spreken, om "er alvast aan te wennen". Maar goed, ik zou in jullie plaats toch gewoon de zwangerschap wereldkundig maken hoor! Jullie zijn blij met de komst van je kindje en dat mag helemaal!
Ik heb in de situatie van jouw vrienden gezeten (nouja, niet helemaal hetzelfde, maar vergelijkbaar). Het is echt heel fijn als je het dan vooraf te horen krijgt. Alleen al doordat jij dat begrip toont kunnen zij ruimte maken om voor jou blij te zijn.
Hier zelf in beide situaties gezeten: Elke keer te horen krijgen dat iemand zwanger is en ook het zelf bekend maken aan bekenden om ons heen bij wie het niet lukt(e). Ik vond het zelf heel fijn dat ik door de mensen persoonlijk werd benaderd voordat het de wijde wereld ingegooid werd. Zo hebben wij het zelf ook aangepakt toen we zelf zwanger bleken te zijn. Hoe persoonlijk je dit aanpakt, is aan jezelf en hoe de band is met diegene. Het klopt dat de timing nooit ideaal te noemen is, maar het zou helemaal belabberd zijn als zij net die dag/week een negatieve test/uitslag hebben gehad. Dus als je een beetje hun schema qua traject loopt, zou ik daar rekening mee proberen te houden. Oja, en natuurlijk nog van harte gefeliciteerd! Geniet van jullie wondertje!
Heb niet álle reacties gelezen dus als ik wat mis.. Je geeft zelf aan dat het geen goede vrienden zijn, als.je ze ergens op een verjaardag tegenkomt is het gezellig. Waarom zou je hun dan inlichten over je zwangerschap? Ze krijgen dit vanzelf een keer via via te horen? Of ben ik nu A-sociaal???
Wij hebben inderdaad via wederzijdse vrienden te horen gekregen dat het vandaag niet het juiste moment is. Deze wederzijdse vrienden zijn mijn zwager en schoonzus. Hun weten dus al sowieso vd zwangerschap af. Het contact tussen hun is heel hecht en via hun wisten we dus dat ze vandaag een terugplaatsing gehad hebben. Met de mededeling dat het vandaag niet het juiste moment dus is. Hier is dus niets besproken met het betreffende stel nee. Er wordt dus nu voor hun gedacht en gesproken. En wij gaan daar door onzekerheid in mee.
Ze maken deel uit van een grote vrienden groep die we zeker wekelijks zien. Sowieso de mannen. We delen dit soort nieuws met elkaar. Dat hoor je niet via via.
Helemaal logisch, maar wel een beetje jammer dat er voor anderen wordt gesproken en gedacht. Ik lees nu dat jullie elkaar wel vaak zien. In dat geval zou ik zelf deze mensen gewoon een mailtje sturen? Dan gun je hun ook de ruimte en tijd om 't op hun manier te verwerken. Geef gewoon eerlijk aan dat jullie heel goed begrijpen dat het pijnlijk voor hen is en dat jullie het ook moeilijk vinden om uitgerekend aan hen zulk blij nieuws te vertellen maar dat jullie de zwangerschap wereldkundig gaan maken en dat je 't daarom juist aan hen wilt vertellen, voor ze 't van anderen moeten horen. Persoonlijk vond ik het feit dat iemand zich er van bewust was, dat het misschien pijnlijk voor ons zou kunnen zijn, al een heel groot ding.
Als dit vrienden zijn die je elke week ziet, dan breng je belangrijk nieuws zoals dit toch niet via een mail?
Als je die kennisen nu alleen op verjaardagen ziet sat vind ik niet dat je ze persoo lijk moet inlichten... Maar als het wel mensen zijn die je wekelijks ziet dan zou ik het wel persoonlijk zeggen. Met mail of telefoon en staan ze nog dichterbij dan in een kaartjw ofzo...
De mannen zien elkaar wekelijks in de kroeg. Het zit nogal vreemd in elkaar. De groep bestaat uit 12 man. Het is ontstaan door de jongens die elkaar uit het dorp kennen. Op een gegeven moment komen daar vriendinnen bij en met de een kan je beter dan met de ander. Het zijn vooral gezelligheidsvrienden. Verwacht geen diepgang en persoonlijke geheimen. Zo dus ook dat wij niets weten van het traject die het stel volgt. Alleen als toevallig mijn schoonzusje hierover spreekt die dus wel goed met hun bevriend is. Ze delen dit ook niet met andere, alleen met 2 stellen uit de groep. En dat is verder ook geen probleem. Wij komen alleen bij elkaar op verjaardagen en andere feestelijke gebeurtenissen. Maar niet zo bij elkaar op de koffie of iets dergelijks. En de mannen dus wekelijks in de kroeg. Dus de band is er zeker niet naar om het persoonlijk tegen ze te zeggen door daar langs te gaan. Het ligt er misschien ook aan dat wij niets weten over hun kinderwens. Alleen dus via via. Dan ben je hier toch minder bij betrokken.
Wat lief dat je er rekening mee wilt houden, maar ik denk dat dat bijna niet te doen is, dat HET moment nooit echt daar is.. Ja, als zij ook zwanger blijken te zijn.. Mijn zus en zwager zitten in de MMM, en ik vond het verschrikkelijk moeilijk om aan haar te vertellen, maar toch heeft mijn zus het als eerste gehoord..