Ik was zojuist bij mijn schoonmoeder, en het is de bedoeling dat hun 1 dag in de week gaan oppasssen. Mijn ouders wonen helaas te ver weg, dus die mogelijkheid is er niet. Nu hebben mijn man en ik afgesproken dat de andere dag ons kind naar het kinderdagverblijf gaat. Mijn schoonmoeder vroeg vanmiddag wat onze plannen daaromtrent zijn. Dus ik vertellen, zoals hierboven beschreven. Ja zegt ze en ik citeer: ik vind een kinderdagverblijf zielig ( ze is er nog nooit geweest, en heeft dus een vooroordeel); waarop ik antwoord: ja een hele dag in de rook( mijn schoonvader rookt) vind ik zielig. Nouja en toen was het gesprek daarover voorbij. Als het aan mij ligt gaat mijn kind 2 dagen naar het kdv, omdat ik fel tegen de rook ben waar mijn kind de hele dag in moet zitten ( ik voel mij daar verantwoordelijk voor). Dit wil mijn man echter niet en daarom hebben wij dus een compromis gesloten. Ik vind echter niet dat ik elk commentaar van mijn schoonouders maar moet laten welgevallen. Als dit zo doorgaat voorzie ik problemen voor de toekomst. Is dit herkenbaar? en zo ja zijn er "slimme" oplossingen?
Ik begrijp niet waarom je je kind dan wel bij je schoonouders wilt brengen als je zo tegen rook bent. Ik zou het niet doen, jouw vriend durft misschien niet tegen zijn ouders in te gaan maar gezondheid van je kind is veel belangrijker. Ik zou nogmaals met je vriend praten en echt laten zien dat je heel erg over dat roken zit. Succes
Geloof me , die discussie hadden we al voordat ik zwanger was. En we komen er gewoon niet uit. Mijn schoonvader heeft niet zo'n hele beste gezondheid, en mijn man wil graag dat ons kind zijn opa bewust meemaakt...... En ja overal zitten nadelen aan.... Ik voorzie gewoon problemen in de toekomst, en die wil ik graag voor zijn.
Ja maar ik neem aan dat opa, oma en jouw man de gezondheid van jullie kind heel erg belangrijk vinden. Als het met opa zo slecht gaat, is het logisch dat hij graag wilt dat hij/zij daar vaak is. Maar opa kan ook iets meer moeite doen door buiten te roken. Is geven en nemen vind ik. Ik zou het niet laten iig kan mijn vriend op zijn kop staan als ie wilt maar is ook mijn kind.
Moeilijke situatie, kan me er echt wel wat bij voorstellen. Zou je niet met je schoonouders kunnen afspreken dat de dag dat de kleine daar is, je schoonvader buiten gaat roken! Lijkt me een kleine moeite voor 1 dag en zeker voor hun kleinkind. Ik zou overigens zelf ook kiezen voor t dagverblijf. Ik vind opa & oma heel belangrijk maar t moeten ook opa & oma blijven. En het kdv heeft veel voordelen ook qua sociale ontwikkeling van t kind. Heb zelf een half jaar stage gelopen op een baby en peutergroep en ik moet zeggen dat ik er heel positief tegenover sta. En dan erbij t is jullie beslissing en niet die van je schoonouders. Als jullie beslissen dat de kleine ook een dag naar t kdv gaat moeten ze dat accepteren. En als je niet tot een compromis kunt komen dan mss op den duur alleen in nood naar je schoonouders......
Mijn moeder rookt ook, en mijn kindje krijgt daar een eigen rookvrije kamer. Maar ik sta er gewoon op dat als het kind bij mijn moeder is dat er gewoon in de keuken gerookt word. Of het kind beneden is of niet. En persoonlijk vind ik dat heel normaal en moet het niet eens een discussie worden.
hee, het lijkt mij ook een heel moeilijke beslissing. Vooral omdat je vriend het zo graag wil. Maar ik ben persoonlijk ook heel erg tegen roken en zou mijn kind daar niet de hele dag aan blootstellen. Tenslotte is het kind het belangrijkste van alles. dus ik zou zelf gaan voor het KDV. Is al helemaal niet zielig ofzo. groetjes!
Wij hebben het heel anders bedacht/geformuleerd. NL: Onze ouders hebben hun opvoedingstaken al gehad. Ze moeten wat ons betreft genieten van de kleinkinderen en niet mede verantwoordelijk zijn voor de opvoeding. Daarnaast moeten de ouders zien dat ze dus een verplichting aangaan en gewoon ff ertussenuit er dan niet meer in zit. (vrijwillig NIET vrijblijvend!) (schoon)ouders zien dat veel niet in, mocht er onverhoopt iets gebeuren kunnen ze de opvang niet ineens weer jullie probleem maken, terwijl een kinderopvang voor alternatieve zorgt. (Met uitzondering van ziekte van het kind) Daarnaast zijn er op de kinderdagverblijf meerdere kinderen waardoor ze ook samen delen en spelen leren! Met o.a. deze argumenten hebben wij onze ouders overgehaald/overtuigd dat zij niet ons toekomstig kind een dag (of meer) in de week als oppaskind krijgen. Zeker als het roken een probleem vormt dienen hier duidelijk afspraken over gemaakt te worden. Het is jullie kind en daarmee jullie beslissing, hoe graag je schoonouders ook willen 'helpen'. Als jullie je kind niet willen confronteren met de rook is dat een duidelijk argument en dat moet gerespecteerd worden. Buiten roken is inderdaad een optie! (Misschien je schoonouders eens meenemen naar het kinderdagverblijf om te laten zien dat het niet zielig is!) Suc6 met de beslissing!
Heel herkenbaar, niet dat roken maar wel dat commentaar steeds. Zoals je het nu hebt aangepakt is het PERFECT! Je het ze ff laten voelen dat je een eigen mening en idee hebt en als het ze niet aanstaat kan je kindje alsnog naar een kdv. 1 ding kan ik je wel vertellen, ik heb gemerkt dat ze het gauw goed vinden hoor want ze vinden het maar wat leuk als het kindje strax een dagje komt. Niet over je heen laten lopen en gewoon zeggen hoe jij over dingen denkt lijkt me het beste! Echt ik ben mun ouders en schoonouders erg dankbaar voor al het oppassen en ik persoonlijk zou er niet mee kunnen leven mun kindje naar een kdv te brengen. Maar het is mijn kind en ik voed het op zoals ik dat wil. En zij zullen dat moeten accepteren en anders komt ze niet. Vooral mijn schoonmoeder had t er nogal moeilijk mee en nu na 3 jaar heeft ze het eindelijk begrepen ! Moet ook nog ff zeggen dat het nooit HEEL erg schokkende dingen zijn geweest hoor... hihi
Ik zou samen met je vriend met je schoonvader gaan praten. Je kunt toch zeggen dat je het geen prettig idee vindt dat je kind in zijn rook zit. Dat moeten ze toch begrijpen? En als ze het niet begrijpen zou ik proberen mijn vriend toch te overtuigen om je kind naar een dagverblijf te doen. Ik werk nu al 5 jaar op een dagverblijf en daar is helemaal niks mis mee hoor. Succes ermee. x Linda
persoonlijk ben ik helemaal geen voorstander voor oppas oma of opa en al helemaal niet als ze roken. Als jullie willen dat ze die kleine bewust meemaken, dan komen ze toch wat geregelder op bezoek. Dat je schoonma het zielig vind om die kleine op een KDV te doen is natuurlijk nergens op gebaseerd. Ik zou dan ook vooral vragen naar HAAR ervaringen daaromtrent. Als het goed is kan ze daar dus niets over zeggen. JULLIE beslissen wat je gaat doen met je kindje. En als jij tegen dat roken bent (wat ik me helemaal kan indenken en overigens zou ik dan eisen dat opa maar ergens anders gaat roken maar niet in dezelfde ruimte) dan zou het er niet eens naartoe brengen.
Ik heb eigenlijk met mijn antwoord weinig meer toe te voegen. Naturlijk wordt er niet gerookt bij je kind in de buurt. Er is al genoeg astma en ik kan uit ervaring zeggen : dat wil je zelf niet hebben, en je kind helemaal niet. Ja astma kan nml ook ontstaan door jarenlang aan prikkels blootstaan als je er gevoelig voor bent ( ik kreeg het pas op mijn 30e en wist neit wat me overkwam) Dat over het roken. Het oppassen, moet je uiteraard zelf weten, ik kan je alleen wat over mijn argumentatie vertellen. Bij mijn dochter , woonde ik te ver van mijn ouders af ( naast dat ze allebei 4 dagen werken ) , nu hebben we er wel even over nagedacht, want schoonvaders werken niet meer fulltime, maar ik voel me toch beter bij het gevoel dat ze echt opa en oma zijn, en best een keer noodoppas zijn, of een keer s avonds oid. Hoe geweldig onze familie ook is, ze voeden toch anders op dan wij, en dat kan alleen maar frustraties over en weer opleveren. De kleine gaat gewoon 3 dagen pw naar de opvang en wij werken allebei een dag minder. Gelukkig zijn (schoon)ouders het daar helemaal mee eens, dus dat maakt het allemaal makkelijk.
Hoet moeilijke lijkt mij... dat je man graag wil dat jullie kindje bij opa en oma komt voor een dag in de week. Hij denkt dat het roken niet zoveel kwaad kan? Kijk tegen je schoonouders kun je nog zeggen dat jij bepaald wat er gebeurd omdat jij de moeder van je kind bent, maar bij je man wordt dat moeilijk. Ik denk dat praten met je schoonouders nog niet veel zin heeft als je niet eerst met je man op 1 lijn komt. Misschien kunnen jullie samen afspraken maken. En daarna met je schoonouders overleggen. Zo van dit en dit hebben wij bedacht, daar moeten jullie die en die opofferingen voor doen, zo niet dan dit en dit.. Ik denk dat je je man wel nodig zal moeten hebben bij deze kwestie omdat je niet de enige ouder bent.. Lijkt me moeilijk hoor. Ik hoop dat jullie eruit komen.
Hoi, Mijn moeder heeft 7 jaar lang opgepast! Eerst 3 hele dagen per week en toen de 2 dames naar school gingen 3 middagen per week en ik moet zeggen dat mij/ons dat altijd zeer goed bevallen is. Ik kon het 7 jaar geleden niet over mijn hart verkrijgen om mijn kleine hummeltje van 3 maanden naar het KDV te brengen (nu bij de 3e denk ik daar trouwens wel anders over hoor). Ik wist dat mijn moeder heel graag op wilde passen, zij was namelijk ook altijd al oppasmoeder van andere kindjes en heeft dus de nodige ervaring. Haar manier van aanpakken/opvoeden komt voor 99 % overeen met hoe wij het doen en als er een keer iets is waar zij over twijfdelde of ik dan werd daar over gesproken. Mijn moeder is net als mij streng, maar rechtvaardig en regels zijn regels. Als ze in het weekend een keer bij opa en oma gingen logeren, dan waren ze echt bij opa en oma en werden ze eens extra verwend. Helaas is mijn moeder nu ongeneeselijk ziek en zal ze niet meer kunnen oppassen op onze derde spruit. Vanwege haar gezondheid kunnen ook onze andere 2 dochters op dit moment niet meer bij hun logeren en dit missen ze echt. Ik heb er dus nooit spijt van gehad dat mijn moeder oppasoma is geweest en bij ons is het altijd goed gegaan, maar je moet vanaf het allereerste begin wel hele goede en duidelijke afspraken maken over het hoe en wat, want ik ken ook gevallen waarin het toch op ruzie is uitgelopen. gr. Naja
Mijn vader gaat ook een middag oppassen en die rookt ook als een ketter. Mijn zusje heeft net een kleintje en hij denk er echt wel om als die op visite komt. Of als hij oppast. Verder is iedereen op dit moment natuurlijk zwaar anti, maar ik ben ook opgevoed door 2 rokende ouders en ik kan echt niet aangeven wat ik daardoor heb gemist nu. We gingen vroeger ook meer naar de kroeg enz (niet 's avonds hoor). Vind zelf dat er nu wel panisch gereageerd wordt, vroeger was het niet anders..
Maar vroeger wisten mensen ook minder dan nu. Nu weten we wel duidelijk de gevolgen van roken. Mijn opa wist ook niet dat roken slecht was jaren terug maar nu wel tig keer hartaanval en kanker gehad.
Kijk het ligt gewoon nogal moeilijk. Ik vind, opa en oma hebben een voorbeeldfunctie,net zoals ouders en leraren. En roken hoort daarbij niet thuis. Aan de andere kant als ik zie hoe ze met de kinderen van mijn man's broer omgaan, dan is dat gewoon hardstikke goed om te zien. Ze zijn echt opa en oma. En dat gun ik mijn kind ook.... Het is gewoon moeilijk. Ik ben er nog niet over uit, van de week eerst maar even een afspraak maken bij het kdv.