Doordat ik de temperatuurmethode gebruikte om de eisprong te bepalen was ik gewend om zelf aan mijn baarmoedermond te voelen. Rond mijn bevalling ben ik dat blijven doen. Zo kon ik zelf heel goed constateren wanneer mijn baarmoedermond aan het verweken was. Het tuitje ging namelijk weg. En ook toen de weeen waren begonnen voelde ik bij mezelf hoever mijn ontsluiting was ( mijn vliezen waren niet gebroken). En ik heb de verloskundige pas gebeld toen ik rond de 6 cm ontsluiting zat (schatting). Dit heb ik bij beide zwangerschappen op deze manier gedaan. Ik ben 2x bevallen zonder 1 keer getoucheerd te zijn door een verloskundige. De verloskundige had nog nooit meegemaakt dat een vrouw zichzelf toucheerde. Ik kan me dat bijna niet voorstellen. Wie ook?
Zelf toucheren , nee daar denk ik niet eens aan.Heb er ook geen ervaring mee , en zal het zeker niet zelf gaan doen!daar heb ik de vk voor....hahaha
Als je vertrouwd bent met de temperatuurmethode en dan idd zelf ook je baarmoedermond onderzoekt is de drempel veel minder groot om ook zelf tijdens je zwangerschap eens te gaan 'voelen' . Tenslotte weet je maar al te goed dan hoe je baarmoedermond voelde en voel je snel een verschil. Zelf heb ik het ook al een keer gedaan, weet wel niet of ik het tijdens mijn arbeid zelf ga doen . Alleszinds is het mega belangrijk dat je dit doet onder superhygienische omstandigheden; korte nagels, supergoed gewassen en eigenlijk liefst met een steriel handschoen. Zeker als je al in je arbeid fase zit! In deze zwangerschap heb ik al een keertje gevoeld omdat ik frequent last had van pijnlijke harde buiken en zeker wou zijn dat ik niet dan al ontsluiting had. Alleen kon ik niet supergoed aan mijn baarmoedermond, die lag teveel naar achteren, kon hem sus niet helemaal rondom voelen, wel weet ik zo dat er toch al een verandering is in weekte en lengte Lang verhaal, moraal van het verhaal : niet zelf gaan prutsen als dit nog nooit gedaan hebt! en diegene die het wel gewend zijn : hygiene!
Ook hier kan er geen touw aan vast knopen, heb het wel is gevoelt, maar zit er niet zo vaak in eigenlijk!hahaahah
ja je moet je wel eventjes in een kleine circusact dwingen hoor Nee het makkelijkst gaat liggen op je bed, met wat hoofdkussens in je rug, dan kiezen welke arm en hand er het makkelijkst bij kan (hoe onzozel klinkt dit ), en dan inwendig voelen he, als je gelukt hebt ligt je baarmoedermond niet te diep en kan je die bevoelen.
Ik kan daar echt niet bij hoor! Die buik zit veel te erg in de weg. Verder weet ik ook niet wat ik eigenlijk precies zou moeten voelen, dus dan zou ik mezelf alleen maar in onzekerheid brengen. Ik laat het de VK wel gewoon doen.
als ik me wilde scheren van onder kon ik er al niet meer bij, dus laat staan toucheren. En aangezien de vlos al niet bij de baarmoedermond kon komen met toucheren (AUAUAUAAU) kon ik het zelf al helemaal niet...
wat moet je dan in hemelsnaam voelen? Heb wel eens gevoeld maar voel allemaal rare bobbels en dan iets hards ( hoofd ofzo?) kan er dus ook geen touw aan vast knopen! Maar als je gaat voelen ben je dan niet jezelf aan het strippen?
Aan het einde van de vagina zit de baarmoedermond. Een rondje met in het midden een gaatje dat gesloten is. Vergelijk het maar met een kleine vulkaan waar de krater van gesloten is. De "vulkaan" kan tijdens je zwangeschap enkele cm hoog zijn. Als je baarmoedermond verweekt wordt de vulkaan steeds minder hoog totdat er geen vulkaan meer is en de krater zich opent. Dan krijg je dus ontsluiting