Ik heb altijd begrepen dat je dit niet zelf moet doen? In ieder geval heb ik er nooit aan gedacht om het eens zelf te voelen. Ik vraag me ook af of ik er een touw aan had kunnen vastknopen
eum niet zo heel verstandig om zelf te doen: Toucheren wekt namelijk de bevalling op. In het ziekenhuis werd ik zo min mogelijk getoucheerd omdat ik hierdoor meer ontsluiting kon krijgen. ik was opgenomen voor een dreigende vroeggeboorte. Ik zou dit om die reden niet zelf doen en vooral niet mensen aansporen om dit soort dingen zelf te gaan doen.
Naar aanleiding van dit topic heb ik het gisteren geprobeerd, maar ik voel ook niks hoor. Nu gebruik ik ook nooit tampons, dus ik zou ook niet precies weten wat ik moest voelen, maar ik kon niet bij het einde komen, zeg maar, haha. Weet iemand trouwens vanaf wanneer de verloskundige bij de gewone controles gaat kijken of je al wat ontsluiting hebt? Ik moet woensdag weer, met 39+3, dus ik ben benieuwd of ze dan iets gaan controleren. Hoeft van mij ook niet per se hoor, zo dol ben ik niet op dat gevoel en gewroet van onderen.
@ luppy Ik heb geen idee... Bij mij hebben ze het nog nooit gedaan. doen ze pas bij 41 weken . Ze zegen bij onze vlpraktijk dat ze daar toch niks aan kunnen zien. als ze daarmee konden zien wanneer een bevalling begon zouden ze het bij iedereen wel doen.... maar helaas kunnen ze dat niet zien.. Een vriendin van mij is vrijdag bevallen ..ze is diezelfde dag nog bij de vl geweest omdat ze dacht dat ze vruchtwater verloor. ze zat nog potdicht en er was nog weinig verweekt! toch is ze diezelfde dag bevallen zo zie je maar dat je er niks van kunt zeggen.. gr. jvd
Luppy, hier in Belgie beginnen ze eerder met toucheren tijdens de controle's, of door de gyn of door de VK, meestal zo vanaf 30-32 weken. Tenzij je bvb aangeeft dat je echt last ehbt van voorweeên dan durven ze nog eerder controleren . Wat jvd zegt is ook grotendeels waar; het wel of niet verstreken zijn of ontsluiting hebben KAN iets zeggen over de tijd maar voor hetzelfde (zoals het BV van JVD) helemaal niks!
heb zelf opleiding tot vk 2 jaar gedaan en heb toen al heel wat zwangeren getoucheerd... nu zelf zwanger en heb ook wel s gevoeld hoor het is belangrijk dat je het idd heel hygienisch doet, en dat je er niet elke dag begint te prutsen zal ik maar zeggen... maar kan me heel goed voorstellen dat als je hier bekender mee bent en weet wat je moet voelen de drempel lager is om het te doen...
Ik ben 2 keer getoucheerd door de VK en het deed GRUWELIJK veel pijn! Ik wist niet wat me overkwam, dus zelf doen? No way. Bovendien weet ik echt niet hoe het daar binnen voelt. Voor mijn zwangerschap heb ik misschien 3 of 4 keer gevoeld van binnen, maar sinds mn zwangerschap nooit dus ik zou sowieso niet kunnen weten wat ik voel. Ik merkte dat mn vk echt heel diep ging, dus ik zou dat zelf echt niet kunnen, niet haalbaar!
Het klopt dat bij sommige vrouwen de baarmoedermond heel ver naar achteren ligt. En als je dan korte vingers hebt is het mogelijk dat je er niet bij kan.
Het toucheren deed bij mij ook gruwelijk pijn, 1 van de ergste dingen van de bevalling! Ik denk er niet over om het zelf te doen
de vlos dr vingers waren ook te kort... Ze leek wel een dierenarts, zover moest ze naar binnen... AUAUAUAUA