hoi meiden, 23 dec is mijn verlo afgelopen en heb ik per 3 januari een andere baan. Nu is mijn vraag of ik per 23 dec ook met ontslag kan. of moet dat altijd per de 1ste? ik ga weg met wat vrijving. Ik mag mijn vak uren niet opnemen daarna ( heb nog 80 uur staan) en moet de feestdagen werken. Ik zou avonddiensten gaan werken heb ik ook niet gekregen. Als mijn verlof afgelopen is zou ik gelijk 5 dagen van 7 tot 4 moeten terwijl ik eencontract heb van 24. Dus zie het echt totaal niet zitten om mij nog van mijn loyale kant te laten zien en heb gewooon echt geen zin om daar nog te werken. Nu wil ik a.s. week een gesprek aan gaan waarbij ik ook schriftelijk mijn ontslag indien per 23 dec.
Volgens mij is het zo dat je voor 1 december je ontslag moet indienen (einde kalendermaand) met in achtneming van je opzegtermijn (meestal 1 maand, maar kan bij jou afwijkend zijn) dus dat je dan per 1 januari ontslag neemt. En vraag daarin direct om je resterende vakantie-uren op te nemen en wanneer je dan nog uren over hebt om die dan uit te betalen. Durf eigenlijk niet te zeggen of je ook per de 23e kunt "opstappen", dan moet je wel uiterlijk de 22e november je aanzegging schriftelijk doen. dan hebje in ieder geval je maand opzegtermijn gebruikt.... maar omdat je ontslag meestal per kalendermaand gaat... Vraag het anders eens na bij de vakbond of een juridisch loket.
Sowieso moet je even nakijken wat je opzegtermijn is. Vaak is dit 1 kalendermaand en moet je vóór het einde van de maand opzeggen. Dus als je nu voor 1 december opzegt zou 31 december je laatste dag in dienst zijn (uitgaande van een opzegtermijn van 1 (kalender)maand)
Zoals al gezegd is staat het in je contract. Ik denk dat je alleen kans maakt uit coulance van de werkgever uit. Meestal is het namelijk zo geregeld dat je per de 1e opzegt, misschien is het in jouw geval ook mogelijk per de 15e, maar dan moet je heel erg opschieten.
Ik heb even gekeken in mijn contract en mijn opzegtermijn is 1 maand. er staat: het geen partijen onverlet laat de arbeidsovereenkomst tussentijds te beeindigen door middel van een rechtsgeldige opzegging. Meer staat er niet over opzegging in, dus neem aan als ik het voor 23 nov indien dat ik dan ook per 23 dec uit dienst ben? Vakantie uren mag ik niet openemen dus zie zullen ze waarschijnlijk uit betalen?!
Mbt de datum zou ik toch even navragen bij iemand die meer juridisch is onderlegd. Wanneer ze je de vakantie-uren niet laten opnemen, dan moeten ze het inderdaad uitbetalen. En let er dan wel goed op dat je de extra uren die je werkt wel krijgt uitbetaald! Vermoedelijk heb je een contract voor gemiddeld 24 uren per week en dan mogen ze dat evt ook corrigeren met bijvoorbeeld een week wat minder dan 24 uren.
Zoals ik op internet lees, gaat het echt om een kalendermaand. Ik zou zeggen, bespreek het met je werkgever asap. Succes en ik hoop dat je gewoon de 23e uit dienst kan.
Het is dan inderdaad een kalendermaand. Hopen dus dat je werkgever je eerder wil laten gaan, maar als het bedrijf dat niet wil doen ben je dus nog tot en met 31-12 in dienst.
heb even de bond gebeld om het te vragen, en die vertelde ook dat ik gewoon tot 31 dec in dienst ben als ik voor 1 dec op zeg. Mijn werkgever zal niet zo vrijgevig zijn om mij de laatste 3 werkdagen vrij te geven... Aangezien ik ook al geen vakantie na mijn verlof mocht opnemen en pas in het nieuwe jaar wilde beginnen. Naja het zij zo, die laatste 3 dagen kom ik ook wel doorheen, heb der altijd naar mijn zin gewerkt maar zit er nu al tegen op
Kun je in je ontslagbrief niet aangeven dat je het i.v.m. het wederzijdse werkklimaat op prijs zou stellen om de resterende te werken dagen te compenseren met openstaande uren? Nooit geschoten is altijd mis en je hebt je aanvraag iig zwart op wit staan.